• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • sextiotalist
    Anonym (63:a) skrev 2017-12-18 13:13:15 följande:
    det får ju stå för dej och din familj. Plagget var ändå oerhört vanligt på 70-talet. Vet inte varför du argumenterar mot det???
    Det jag försöker få fram är att det var så väldigt olika. Dvs den verklighet som du upplevde är inte allas verklighet, min verklighet är inte allas verklighet.
    Så där du bodde var kalasbyxor vanligt, där jag bodde var det uppenbarligen det inte.

• sextiotalist
    Anonym (63:a) skrev 2017-12-18 13:14:36 följande:
    Så dom berättade det på morgonen att dom hade kalasbyxor så gick snacket sedan menar du??
    Jag menar det syns ju fasen inte vad man hade under långbyxorna...
    Vi hade gympa 3 ggr i veckan
  • vallakra
    Anonym (-69) skrev 2017-12-18 13:17:15 följande:

Sockiplast var ett måste :)

Ja det hade vi alla både pojkar och flickor. Och minns ni tjejernas gympakläder? Som om vi sprang runt i baddräkter med små volanger...

Jag håller med om att långfredagen var urtråkig. Inget på TV, inga kompisar och inte ens godiskiosken var öppen.

Annars kan jag ibland sakna tiden då affärer hade stängt på söndagar. Häromkring fanns det till och med vissa som hade stängt lördagar också.
  • Anonym (Lo)
    vallakra skrev 2017-12-18 13:27:57 följande:

Ja det hade vi alla både pojkar och flickor. Och minns ni tjejernas gympakläder? Som om vi sprang runt i baddräkter med små volanger...

Jag håller med om att långfredagen var urtråkig. Inget på TV, inga kompisar och inte ens godiskiosken var öppen.

Annars kan jag ibland sakna tiden då affärer hade stängt på söndagar. Häromkring fanns det till och med vissa som hade stängt lördagar också.

Sockerplast :). Jag försökte förklara för min vuxna dotter vad det var härom dagen med lyckades inte så bra. Jag minns gympadräkterna väl :) Vi hade också speciella gympapåsar, inte individuella väskor som man har idag. En tygpåse.
  • Anonym (Född 1968)
    Anonym (Lo) skrev 2017-12-18 13:31:45 följande:

Sockerplast :). Jag försökte förklara för min vuxna dotter vad det var härom dagen med lyckades inte så bra. Jag minns gympadräkterna väl :) Vi hade också speciella gympapåsar, inte individuella väskor som man har idag. En tygpåse.

Pratar vi om sockiplast? Som fått sitt namn av en socka i plast.
  • Anonym (Född 1968)
    optimist63 skrev 2017-12-18 12:14:57 följande:

Så du var inne i killarnas omklädningsrum och tittade? Det syns ju inte annars.

Jag minns också att vi hade kalasbyxor på oss både flickor och pojkar rätt högt upp i ålder,

Vi pojkar hade inte kalasbyxor efter 5 års ålder. Vi hade långkalsonger med y-front från Vinson (Domus klädmärke)
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-18 13:35:08 följande:

Pratar vi om sockiplast? Som fått sitt namn av en socka i plast.

Sorry stavar som en kråka. Vi pratar om samma sak :)
  • Anonym (Lo)

Jag och mina syskon gick på ridskola. Många ridlärare kom från kavalleriet. Inte så pedagogiskt utbildade kanske som det blev senare med riktiga ridlärarutbildningar på framför allt Strömsholm.

Det var rätt tufft, åtminstone på min ridskola.

• Anonym (-69)
    vallakra skrev 2017-12-18 13:27:57 följande:

Jag hade en blå :)
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?