Hur var det att leva på 70-talet?
Jag var 10 år 1974. Min mamma rökte i bilen. Vi tre barn behövde inte ha bilbälte för vi satt i baksätet :) Bälteslagen för framsäte kom -75 och baksäte på 89-talet. Bilarna var mindre och vägarna inte gjorda för så hög fart. Vår Saab-66 snittade typ 60 km/h.
Vi fick färg-TV typ 1974. Det var stort. Mina föräldrar var medelklass och vi bodde i en halvstor stad men bra jobbmöjligheter. Mina föräldrar kom från Sthlm. Jag var dagisbarn, min mamma jobbade men det var inte helt självklart. Kvinnorna runt oss jobbade, men det var mycket deltid och inga avancerade jobb.
Maten, som redan diskuterats mycket i tråden, var dyr i förhållande tilll inkomsten. Inte alls som nu. Mataffärerna var söndagsstängda. Lax tror jag inte vi åt alls. Däremot mycket torsk. Bl a tiorskromsbiffar fy för den lede! Minns också fattiga riddare. Kött var väldigt sällsynt hos oss. Läsk var partydricka och fanns i 33cl flaskor. Annars drack man vatten och saft.
Runt -73/-74 började vi köpa kläder på postorder. Jag var yngst och fick mest ärva kläder men just då kunde även jag få något nytt.
Jag och min kompis gick till skolan från 1:a klass. Till stallet fick vi cykla och det var kanske 5-6 km. Men då var vi lite äldre.
Min storasyster hängde i folkparken när Ted Gärdestad var tokstor. Tonårstjejerna var helt galna :). ABBA vann Eurovision 1974 och vi hade alla deras skivor. Plus en av Boney M med ett riktigt skumt skivomslag med en massa kvinnor och kedjor. Hade inte funkat idag, och knappast då heller.
Att semestra utomlands gjorde inte vi. På söndagarna var det utflykter till olika stugor i skogen typ friluftsfrämjandet där vi åt spenatsoppa med ägg.
1975 flyttade vi till Sthlm och köpte Ikea-möbler för första gången. Det stora varuhuset i Kungens Kurva hade Dick funnits några år då.