• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • Anonym (Marc)
    Anonym (sametskavaj) skrev 2018-03-25 01:16:42 följande:
    Jämte Sweet och Nazareth och Abba. Fast Abba var töntigt på 70-talet. För ungar och pensionärer. Gränges hette ölen med sina vackra naturmotiv på burkarna som jag samlade på och som dracks av folket som spenderade kvällen på parkeringen utanför folkparken, men det dracks mer Kir av de som betalade och gick in.

Jag hade beiga träskor, tubsockar, vita jeans, vit busarong, ingen bh förstås och en marinblå Lyle & Scottröja i lammull knuten över axlarna. Vet aldrig att jag faktiskt trädde den över huvudet någonsin. Den var liksom till för att hänga där som en kort cape. Raggarna höll jag mig ifrån. De och deras bilar luktade konstigt och hade kulörta lampor, stora luddiga tärningar eller kokosnötsapor som dinglade från backspegeln. Och så knullades det i baksätet fast ingen fick aids.
    Lyle & Scott som man fick tvätta försiktigt och som skulle torka liggande i torknät för att hålla formen.
    Kir hade vi med oss när vi var till utomhusbassängen som 16-17-åringar mitt på dagen
  • Anonym (-74)
    Anonym (Mimmi) skrev 2018-03-24 21:19:58 följande:
    Pizza var nog poppis..samt träskon fick ett uppsving i slutet av 70-talet..beiga..samt de kortväxta köpte platåtypen..annars var det ju även bandet kiss som regerade i tidningen poster..v-jeansen kom i början av 70-talet - utsvängda nedan för knäna..raggarna samlades vid torgen med sina bilar med en ibland fäst rävsvans på radioantennen..ungdomsgårdar fanns även där det kunde bli stökigt till och från..samt öl som verkade vara inne-drycken..
    Ja dessa träskor har nog förstört en och annan fotled.. Speciellt om man som jag bodde med tallar på tomten och stigar med rötter.. Kottar är inte att leka med när det gäller träskor.

Renskinn var nästan regel på isen förr, och varm choklad i rutiga termosar. Stickiga lovikkavantar som snön fastnade på.

Minsta lilla hål i tänderna skulle borras upp och fyllas med amalgam. Sen fick man välja ett litet djur i gummi. Ordet staniolpapper ger mig fortfarande rysningar..

• sextiotalist
    Anonym (-74) skrev 2018-03-27 11:06:27 följande:
    Ja dessa träskor har nog förstört en och annan fotled.. Speciellt om man som jag bodde med tallar på tomten och stigar med rötter.. Kottar är inte att leka med när det gäller träskor.

Renskinn var nästan regel på isen förr, och varm choklad i rutiga termosar. Stickiga lovikkavantar som snön fastnade på.

Minsta lilla hål i tänderna skulle borras upp och fyllas med amalgam. Sen fick man välja ett litet djur i gummi. Ordet staniolpapper ger mig fortfarande rysningar..
    De borrade inte bara för hål, utan även de naturliga ojämnheter, hälften av mina lagningar beror på ojämnheter
  • Anonym (sirap)
    Anonym (Underbara 70tal) skrev 2018-03-24 21:04:35 följande:

Det var verkligen så idylliskt som folk säger på 70 talet. Vi lekte röda vita rosen långt in på sommarkvällarna, och pallade äpplen i trädgårdarna,och byggde lådbilar. Man var aldrig rädd för något möjligtvis någon fyllegubbe,men inte ens det.

Nej, jag minns just det att vi inte var rädda. Visst fanns det en massa farligheter då också, men man visste inte om det och då är man ju inte rädd. Jag hade aldrig hört talas om pedofiler till exempel.
  • sextiotalist
    Anonym (sirap) skrev 2018-04-03 10:48:43 följande:
    Nej, jag minns just det att vi inte var rädda. Visst fanns det en massa farligheter då också, men man visste inte om det och då är man ju inte rädd. Jag hade aldrig hört talas om pedofiler till exempel.
    Det berodde  nog på var  man uppvuxen, det skedde att brutalt flickmord under 60-talet i Stockholm som det pratades länge om, även bland barn. Fula gubbar var man medveten om att det fanns.
    Det var också ett kvinnomord i närheten av där jag bodde, där kvinnan blev våldtagen innan, vilket vi, även i yngre tonåren, var väl medvetna om och otäckare var att det var en "vanlig" man som utförde detta mord, en man som våra föräldrar mött flera gånger och även vi barn.
  • EnAnonumius
    Anonym (sirap) skrev 2018-04-03 10:48:43 följande:
    Bara för att man inte använde ordet "pedofil" så betyder det inte att folket var omedvetna om att det fanns individer som förgrep sig sexuellt på prepubertala barn på den tiden.

Jag växte upp med uttrycket "akta dig för fula gubbar".
    Sedan kom min fosterfar på att det var egentligen ett dumt uttryck för att det blev ju "subjektivt" egentligen och barn gick i regel på utseendet med ordet fult i stället för beteende, så han lärde mig att att inte prata med främmande män och kvinnor oavsett utseendet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (lugnare)

Framförallt var allting lugnare.

Det fanns två kanaler på TV och bara fasta telefoner med sladd i väggen.

Ingen satt fast framför en skärm hela dagen och ingen var stressad över att vara uppkopplad hela tiden. Som värst flydde ungarna in i böcker eller serietidningar på det sätt de idag försvinner in i Iphonen.

Materiellt bodde man i mindre bostäder och man hade färre saker än idag men tempot var lugnare och det fanns mer tid för allt annat. För att umgås. Eller för att göra saker annat än TV och dator.

Den enskilt största skillnaden är skärmarnas inträde i våra liv.

• Anonym (lugnare)

Som barn var man friare att röra sig. Folk var inte lika oroliga.

Jag fick cykla till skolan själv om jag ville, över en mil bort. Jag kunde gå ut i skogen flera kilometer bort och vara borta hela dagen. Det fanns ju inga mobiltelefoner som oroliga mammor kunde ringa på.

Den här artikeln visar på något som har förändrats 
    www.dailymail.co.uk/news/article-462091/How-children-lost-right-roam-generations.html

• Tow2Mater
    Anonym (lugnare) skrev 2018-04-10 04:48:28 följande:

Som barn var man friare att röra sig. Folk var inte lika oroliga.

Jag fick cykla till skolan själv om jag ville, över en mil bort. Jag kunde gå ut i skogen flera kilometer bort och vara borta hela dagen. Det fanns ju inga mobiltelefoner som oroliga mammor kunde ringa på.

Den här artikeln visar på något som har förändrats 
    www.dailymail.co.uk/news/article-462091/How-children-lost-right-roam-generations.html

Skummadde artiklen med den sa inte mycket om orsakerna.

For 60-80 ar sen var samhallet helt annorunda, hogre moral och mindre folk, mindre bilar, farre barnsexringar da internet inte var detsamma och granserna inte var lika oppn asom idag, etc. Det gar ju inte att jamfora direkt med hur samhallet ser ut idag.
  • Glinda från Oz
    Tow2Mater skrev 2018-04-11 21:29:13 följande:

Skummadde artiklen med den sa inte mycket om orsakerna.

For 60-80 ar sen var samhallet helt annorunda, hogre moral och mindre folk, mindre bilar, farre barnsexringar da internet inte var detsamma och granserna inte var lika oppn asom idag, etc. Det gar ju inte att jamfora direkt med hur samhallet ser ut idag.

Var det verkligen högre moral? Det var första världskriget, kalla kriget och Hitler styrde i Tyskland. Hela folkslag skulle utrotas. Homosexualitet var först olagligt sen klassat som en sjukdom, de sattes in på psyket och fick elchocker. Funktionshindrade sattes på institutioner och föräldrar fick höra att det var bäst om de glömde bort sina barn. Vården genomförde experiment på psykiskt sjuka.
  • Anonym (????)
    Glinda från Oz skrev 2019-06-24 01:06:31 följande:

Var det verkligen högre moral? Det var första världskriget, kalla kriget och Hitler styrde i Tyskland. Hela folkslag skulle utrotas. Homosexualitet var först olagligt sen klassat som en sjukdom, de sattes in på psyket och fick elchocker. Funktionshindrade sattes på institutioner och föräldrar fick höra att det var bäst om de glömde bort sina barn. Vården genomförde experiment på psykiskt sjuka.

Första världskriget var 1914-18, inte för 60-80 år sedan.

Kalla kriget pågick 1946-1990.
  • Anonym (V)
    Drottningen1970 skrev 2019-06-24 00:27:20 följande:

Jävligt trist

Varför?
  • Anonym (Mimmi)

Bättre godis då..och kul med stereoanläggning med kassettdäck och vinylspelare..och ungdomsserier på tv var kul..filadelfia med bl.a. religiösa tonåringar kunde stå och gala i kör vid något torg..

Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?