• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • Anonym (Född 1968)
    optimist63 skrev 2017-12-26 01:17:27 följande:

Jag pratade om typiska saker som vi som var barn på 70-talet upplevde och skrattar åt idag, men kan du tänka dej att en av dessa tomtar vägrar erkänna fenomenet pga att hennes familj inte tyckte man skulle ha sådana plagg....

Snacka om enögda!

Har du fastnat på kalasbyxorna? Sorry det är som jag skrev tidigare i tråden inget jag minns på barn över 5.
  • optimist63
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-26 01:24:07 följande:
    Har du fastnat på kalasbyxorna? Sorry det är som jag skrev tidigare i tråden inget jag minns på barn över 5.
    Japp. ett plagg som är synonymt med det flesta som gick i skolan i början av 70-talet. knappast unikt för Gbg då mina kusiner i Sthl skåne samt mitt i landet hade det med. För att inte tala om alla nostalgisidor om 70-talet som tar upp detta roliga plagg. Du lär ha varit 6-7 år då mina äldsta klasskompisar slutade med det i 11-12 års åldern. Bra minne du har!
  • Anonym (Född 1968)
    optimist63 skrev 2017-12-26 01:28:00 följande:

Japp. ett plagg som är synonymt med det flesta som gick i skolan i början av 70-talet. knappast unikt för Gbg då mina kusiner i Sthl skåne samt mitt i landet hade det med. För att inte tala om alla nostalgisidor om 70-talet som tar upp detta roliga plagg. Du lär ha varit 6-7 år då mina äldsta klasskompisar slutade med det i 11-12 års åldern. Bra minne du har!

Mitt minne är ruskigt bra men du kanske skall släppa taget om dina kalasbyxor nu. Ni kan ju prata om det på kusinträffarna istället.
  • optimist63
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-26 01:32:40 följande:
    Mitt minne är ruskigt bra men du kanske skall släppa taget om dina kalasbyxor nu. Ni kan ju prata om det på kusinträffarna istället.
    Jag motsätter mej bara att några (2st) här motsätter sej ett känt fenomen.
    Lika korkat som jag skulle motsätta mej att nästan alla hade moonboots i slutet av 70-talet pga att jag inte hade några....
  • Anonym (Född 1968)
    optimist63 skrev 2017-12-26 01:39:55 följande:

Jag motsätter mej bara att några (2st) här motsätter sej ett känt fenomen.

Lika korkat som jag skulle motsätta mej att nästan alla hade moonboots i slutet av 70-talet pga att jag inte hade några....

Jag vet inte om det är ett sk kännt fenomen. Det verkar ju inte strömma in bekräftelse på dina beskrivningar
  • optimist63
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-26 01:43:09 följande:
    Jag vet inte om det är ett sk kännt fenomen. Det verkar ju inte strömma in bekräftelse på dina beskrivningar
    Kolla in på valfri 70-tals nostalgisida så lär du kunna läsa om det....
    Förövrigt var det ju en hel del här som mindes detta gudabenådade plagg.
  • Anonym (Född 1968)
    optimist63 skrev 2017-12-26 01:48:08 följande:

Kolla in på valfri 70-tals nostalgisida så lär du kunna läsa om det....

Förövrigt var det ju en hel del här som mindes detta gudabenådade plagg.

Jag känner inte igen det du beskriver men det kanske var ett lokalt fenomen. Du får ta upp det på släktträffen med kusinerna.
  • optimist63
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-26 01:51:31 följande:
    Jag känner inte igen det du beskriver men det kanske var ett lokalt fenomen. Du får ta upp det på släktträffen med kusinerna.
    Som jag sa så minns tydligen folk det från hela Sverige på nostalgiforum....
    Om det är lokalt så är det med andra ord allt söder om Stockholm....
  • Anonym (Född 1968)
    optimist63 skrev 2017-12-26 02:02:08 följande:

Som jag sa så minns tydligen folk det från hela Sverige på nostalgiforum....

Om det är lokalt så är det med andra ord allt söder om Stockholm....

Ja du får gärna fortsätta hänga i det om kalasbyxorna var viktiga för dig.
  • optimist63
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-26 02:05:04 följande:
    Ja du får gärna fortsätta hänga i det om kalasbyxorna var viktiga för dig.
    Jag stör mej bara på ett känt fenomen inte skulle existera pga att det inte förekom för 2 personer i detta forum....
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?