• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • Anonym (Kråkan Krax)
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-23 22:19:24 följande:

I dec 2010 var det så mycket snö i Malmö att snöröjning på de flesta mindre gator var obefintlig. Jag fick lägga snökedjor på bilen den 26/12 för att öht kunna ta mig till jobbet.

Menade du inte i februari 2010? Just det året snöade det mycket i februari; nog mer än något annat år sedan 1988, bortsett från 1994 kanske. Men hur länge ligger snön kvar? Inte så länge va? :) Det är inte riktigt som förr. Och om det snöar, och ligger kvar några dagar, så sker det i regel i februari. Kom det f.ö. någon snö i år i februari. Knappt, om det ens kom något.

Det har som sagt varit skralt med snö de senaste 30 åren, jämfört med tiden före 1988. Precis som jag skrivit tidigare.
  • Anonym (Kråkan Krax)
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-23 21:53:11 följande:

Det är gulligt hur man minns sina barndoms vintrar som fyllda med lovikavantar och meterdjupt med snö

(Detta oavsett när man haft sin barndom)

Förlöjligande är ett tecken på att argumenten tryter...:)
  • Anonym (Född 1968)
    Anonym (Kråkan Krax) skrev 2017-12-23 23:50:42 följande:

Förlöjligande är ett tecken på att argumenten tryter...:)

Ta det lugnt jag skojade! Jag minns själv mina barndoms skånska vintrar så som du beskriver dem. Är dock lite tveksam om våra minnesbilder stämmer med verkligheten.

Ärligt talat så är faktan lite sekundär i detta fallet...
  • Anonym (Kråkan Krax)
    sextiotalist skrev 2017-12-23 22:40:17 följande:

Och alla år utom förra året har jag kunnat åka skidor.

Jag utgår från hur det varit där jag bor eftersom det är här jag har kunnat följa förändringarna. Under ett antal år har det fallit lite snö i februari, och då har du nog kunnat åka lite skidor, men det stannar inte särskilt länge jämfört med förr. Inte där jag bor. Och det är just det som är den stora skillnaden jämfört med tiden före 1988...
  • Anonym (Född 1968)
    Anonym (Kråkan Krax) skrev 2017-12-23 23:48:54 följande:

Menade du inte i februari 2010? Just det året snöade det mycket i februari; nog mer än något annat år sedan 1988, bortsett från 1994 kanske. Men hur länge ligger snön kvar? Inte så länge va? :) Det är inte riktigt som förr. Och om det snöar, och ligger kvar några dagar, så sker det i regel i februari. Kom det f.ö. någon snö i år i februari. Knappt, om det ens kom något.

Det har som sagt varit skralt med snö de senaste 30 åren, jämfört med tiden före 1988. Precis som jag skrivit tidigare.

Nej jag menar december 2010 och jag vet att jag köpte snökedjorna den 23/12 och var tvungen att använda dem 26/12.

Tydligen ganska snöigt även 2007

www.sydsvenskan.se/2007-02-21/bildextra-bilister-raddades-ur-snon-med-bandvagnar
  • Anonym (Kråkan Krax)
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-24 00:04:19 följande:

Nej jag menar december 2010 och jag vet att jag köpte snökedjorna den 23/12 och var tvungen att använda dem 26/12.

www.sydsvenskan.se/2007-02-21/bildextra-bilister-raddades-ur-snon-med-bandvagnar

Jo, det går att hitta enstaka tillfällen om man skrapar ihop lite här och lite där. Februari 1994 var också ett sådant tillfälle, kanske t.o.m. det värsta. Men enstaka tillfällen där snön smälter bort efter några dagar ändrar inte det faktum att vintrarna har varit mer snöfattiga de senaste 29-30 åren jämfört med tiden före 1988.
  • Tecum
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-24 00:04:19 följande:

www.sydsvenskan.se/2007-02-21/bildextra-bilis...
    Det stämmer, 2010 kom snön redan i november, i mängder, och det fortsatt att snöa resten av året. Men sen smälte den bort redan i halva januari, i Blekinge iaf. Jag skriver väderdagbok så jag vet.
  • Anonym (Född 1968)
    Tecum skrev 2017-12-24 09:56:59 följande:

Det stämmer, 2010 kom snön redan i november, i mängder, och det fortsatt att snöa resten av året. Men sen smälte den bort redan i halva januari, i Blekinge iaf. Jag skriver väderdagbok så jag vet.

Men nu gällde det Skåne och inte Blekinge
  • Tecum
    Anonym (Född 1968) skrev 2017-12-24 10:01:27 följande:
    Men nu gällde det Skåne och inte Blekinge smile1.gif
    Skillnaden är inte jättestor, vi gränsar och ligger på samma breddgrad. Men visst, någon gång händer det att snöovädren kommer från sydost och att vi får mer. Men temperaturmässigt är vi lika och det bestämmer både om det blir snö eller regn och hur länge snön ligger.
  • sextiotalist
    Anonym (Kråkan Krax) skrev 2017-12-23 23:48:54 följande:

Den låg från december till mars, bra med Facebook. Vi hade en vit jul.
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?