70-talet var en enormt trygg period. Jag minns att vi var ute och lekte och lekte och lekte och lekte. Vad kan vi varit 6 eller 7 år, inga rån, inga pedofiler, inga våldtäkter eller konflikter överhuvudtaget, det var bara gå ut, att råka illa ut fanns inte på kartan, ingen kände någon eller något fall där någon råkat illa ut. Man behövde inte ens fråga föräldrarna om lov, ingen frågade vart man gick så länge man inte gick över gatan som liten.
Solen och vädret har förändrats. Det var varmare och soligare då än idag. Idag är det mörkare och kallare och blåsigare, förutom på vintern, vintrarna var mycket snöigare och kallare då. Massor av snö. Men eftersom alla var ute och lekte även på vintrarna blev det fullt stohej.
I kiosken fick man betala med 5 öringar och 10 öringar för varje liten godisbit. Man pekade på godisbiten så räknade ägaren på miniräknare hur mycket det blev. Snål var ägaren också man fick aldrig någon godisbit extra trots att vi var stamkunder.
Maten minns jag som äckligare då än nu. Men också mer näringsrik. Man åt något så blev man mätt och fick kraft och energi. Tomater luktade tomat och var väldigt aromatiska. Nu känns det som att man äter tomma skal. När man äter tomat idag skulle det kunna vara mosat äpple också. I skolan fick vi bruna bönor i röra med fläsk och fiskbullar och alla var tvungna att äta upp det man fick på tallriken och man fick inte säga nej om man t ex inte tyckte om bruna bönor.
Det fanns mängder med jobb som verkade helt bisarra om man tänker på det idag. Fanns kvinnor som satt och vaktade toaletter (toavakter) som man fick betala inträde till, mattanter i skolan var ett stort gäng vissa bara stod och glodde (de diskade väl av efter kanske?), idag är det en eller två som sköter hela rulliansen på mina barns skolor. Det satt ofta t ex människor som stämplade post som kom in till företag (som enda arbetsuppgift). Arbetsplatserna var inte reglerade, vilket förvisso har nackdelar men skillnad på friheten i att gå till ett ickereglerat arbete mot dagens stresshönsburar är gigantisk. Löpande band-jobb var förvisso stressiga och fanns i mängder att tillgå överallt. Man anmälde sig en dag och nästa dag stod man vid bandet om man inte hade jobb. Innan min mor började på universitet jobbade hon för att hon ville inte ha studieskulder. Då jobbade hon på Energiverken med att lasta batterier (tungt och slitsamt jobb). Lasta batterier till ett löpband.
Men det fanns också arbetslösa och ganska många. Bidragen var höga, betydligt högre än idag. En av mina äldre vänner drev bowlinghall då bowlingen blivit populär på 70talet. Där brukade de arbetslösa samlas och spela bowling. Han behövde arbetskraft (någon som rättar käglor), svaret blev, nej nej vi trivs som det är bidragen är mycket högre än din lön.
Det var mycket friare också. Fanns inga parkeringsvakter. Bilen stod ute på gatan utan att du behövde tänka på det. Bekymmersfritt. Min farsa hade en mercedes med rostat hål i golvet. Man kunde se gatan nedanför fötterna, brukade ligga i baksätet och titta på hur gatan passerade förbi när vi var ute och åkte.
Men ja rökningen var ett gissel. Röktes överallt. I caféer, på restauranger, i bilen, även i skolor. Kvinnorna var generellt mycket vackrare, snyggare klädda, proprare till sättet, men även vänligare (mattanterna undantaget, de rökte friskt och serverade sedan eleverna med sin rökandredräkt).
Kläder kostade mycket mer än idag och var mycket fulare och obekvämare som jag minns det. Men även mycket mycket tåligare. Köpte du en skjorta då som min pappa gjorde, så har den varat till idag. De skjortor jag köper idag vara maximalt 2-3 år.