Inlägg från: Anonym (-74) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-74)

Hur var det att leva på 70-talet?

Ang gympa.

Vi hade på oss något baddräktsliknande, fast med trekvartsärm. Till det var det sockeplast. Minns att min gymnastikdress var brun med v-ringning. Var avundsjuk på en tjej som hade en i lila med volang..

Romerska ringar, hoppa över bockar, repen, klättra i "stegarna" och allmänt skutt och hopp var väl det jag mindes mest.

Vi gick i en gammal skolbyggnad (som även min mormor gått i). På vinden på denna förvarades många spännande saker. Uppstoppade djur, foster i olika stadier inplastade i plexiglas. Burkar med div äckliga döda saker i (liggande i sprit).

Minns även dessa hiskeliga bruna manchesterbyxor med utsvängda ben. På knäna så nöttes manchestern bort..

Man stod och mimade till Abba med hopprepet.

Föräldrarna hade fester där de drack grogg. Gin och grapetonic.

Stora släkten på julafton. Ingen var skild eller hade nya familjekonstellationer. Och den aftonen var det nyktert som gällde.

Man kom springandes för att se Anslagstavlan och solens upp och nedgång på tv. Man var svältfödd på tecknat.

Minns min pappa lagade rosthål på "bullig-mercan" med hönsnät och plastic padding. Många körde med skrotiga bilar så det var ingen som direkt reagerade på sånt då. Från slutet av 80-talet och framåt så var det bara nya bilar som gällde dock.

• Anonym (-74)
    Walter888 skrev 2017-12-19 11:45:58 följande:

70-talet var en enormt trygg period. Jag minns att vi var ute och lekte och lekte och lekte och lekte. Vad kan vi varit 6 eller 7 år, inga rån, inga pedofiler, inga våldtäkter eller konflikter överhuvudtaget, det var bara gå ut, att råka illa ut fanns inte på kartan, ingen kände någon eller något fall där någon råkat illa ut. Man behövde inte ens fråga föräldrarna om lov, ingen frågade vart man gick så länge man inte gick över gatan som liten.

O hej o hå.. För mig var det tvärtom. Vad gäller pedofilerna.. Har tyvärr själv erfarenheter och flera vänner som blev utsatta. Folk har i alla tider varnat barn för "fula gubbar". Men oftast var det väl "farbror Bengt" eller Polaren Pär de borde varnat för. Strejker duggade tätt. Man såg om Iran-Irak-kriget på tv. Kalla kriget mellan USA och Ryssland pågick. Och man skulle alltid tänka på de svältande barnen i afrika.
  • Anonym (-74)
    Anonym (Mimmi) skrev 2018-03-24 21:19:58 följande:
    Pizza var nog poppis..samt träskon fick ett uppsving i slutet av 70-talet..beiga..samt de kortväxta köpte platåtypen..annars var det ju även bandet kiss som regerade i tidningen poster..v-jeansen kom i början av 70-talet - utsvängda nedan för knäna..raggarna samlades vid torgen med sina bilar med en ibland fäst rävsvans på radioantennen..ungdomsgårdar fanns även där det kunde bli stökigt till och från..samt öl som verkade vara inne-drycken..
    Ja dessa träskor har nog förstört en och annan fotled.. Speciellt om man som jag bodde med tallar på tomten och stigar med rötter.. Kottar är inte att leka med när det gäller träskor.

Renskinn var nästan regel på isen förr, och varm choklad i rutiga termosar. Stickiga lovikkavantar som snön fastnade på.

Minsta lilla hål i tänderna skulle borras upp och fyllas med amalgam. Sen fick man välja ett litet djur i gummi. Ordet staniolpapper ger mig fortfarande rysningar..

Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?