Hur var det att leva på 70-talet?
Ang gympa.
Vi hade på oss något baddräktsliknande, fast med trekvartsärm. Till det var det sockeplast. Minns att min gymnastikdress var brun med v-ringning. Var avundsjuk på en tjej som hade en i lila med volang..
Romerska ringar, hoppa över bockar, repen, klättra i "stegarna" och allmänt skutt och hopp var väl det jag mindes mest.
Vi gick i en gammal skolbyggnad (som även min mormor gått i). På vinden på denna förvarades många spännande saker. Uppstoppade djur, foster i olika stadier inplastade i plexiglas. Burkar med div äckliga döda saker i (liggande i sprit).
Minns även dessa hiskeliga bruna manchesterbyxor med utsvängda ben. På knäna så nöttes manchestern bort..
Man stod och mimade till Abba med hopprepet.
Föräldrarna hade fester där de drack grogg. Gin och grapetonic.
Stora släkten på julafton. Ingen var skild eller hade nya familjekonstellationer. Och den aftonen var det nyktert som gällde.
Man kom springandes för att se Anslagstavlan och solens upp och nedgång på tv. Man var svältfödd på tecknat.
Minns min pappa lagade rosthål på "bullig-mercan" med hönsnät och plastic padding. Många körde med skrotiga bilar så det var ingen som direkt reagerade på sånt då. Från slutet av 80-talet och framåt så var det bara nya bilar som gällde dock.