Inlägg från: Sjuttitalist72 |Visa alla inlägg
  • Sjuttitalist72

Hur var det att leva på 70-talet?

Jag minns det som en ganska fri tid, jag är född i början på 70-talet. Vi hade ett  kök med kakel som var brunt med gröna blommor på och det var hiskeligt fult men så är det också så mycket 70-tal, det var en hyreslägenhet. Alla rökte inomhus när vi var och hälsade på pappas släkt så där satt man i ett konstant rökmoln. Jag fick redan som 4-åring hänga med pappa i köket och hantera knivar, spis  med mera jag antar att det var under ett viss överinseende i början. Jag var nyckelbarn när jag började i skolan och gick hem själv efter skolan och hade också gått ett år på förskola då började alla i förskolan som 6-åringar. Har aldrig gått på dagis eller dagmamma min mamma var hemma med oss tills vi började skolan och började sen jobba.

Visade alltid stort intresse för matlagning och bakning och fick alltid vara med i köket och från jag var sju år så fick jag helt sonika ansvar för matlagningen en dag i veckan till familjen, de resonerade som så att jag var ju ändå hemma först så då kunde jag lika gärna få laga mat eftersom jag själv ville det. Så jag hanterade kniv, spis och ugn själv men då hade jag hållit på med det sen jag var fyra år. Fast min famillj fick nog stå ut med lite exprimentell kryddning emellanåt som kanske inte alltid blev så lyckat. Oskyldig Men jag är tacksam för att jag fick fritt spelrum i köket och att de vågade låta mig testa på det dock kanske det var lite på gränsen till farligt ibland med tanke på att jag var så ung och själv i köket.

Var också hästtokig och läste alla hästböcker jag kom över som wahlströms barn- och ungdomsböcker med röda och gröna ryggar fanns det och prenumerade på Min häst. Red på ridskola en gång i veckan mer hade min familj inte råd med och sen hängde jag i stallet när jag blev lite äldre och ledde hästar på nybörjarlektioner och fick på det viset rida extra ibland. Började dela ut reklam tidigt som ett jobb för att tjäna lite pengar till extra ridlektioner. Minns också att jag klättrade mycket i träd och det var aldrig några vuxna som förfasade sig över att det skulle vara farligt.

Kläderna var mycket vida byxor i grönt och brunt och träskor på sommaren och fula bruna tröjor. Det fanns kläder i velour och sammet.  Minns också sockeplasten från gympan och att alla hade duschmössor när det duschade efter gympan för att det ansågs inte vara bra att bli kall om man hade blött hår, det var under en period dock kan det ha varit tidigt 80-tal med.

• Sjuttitalist72

Får lägga till en sak till. Lösgodis fanns inte som det gör idag utan man gick till kiosken och sa att man ville ha blandat godis. Minns inte exakt summa men var nog 5 eller 10 kronor . Så plockade tanten i kiosken ihop en påse till en, jag tror det var styckpris på alla saker typ 50 öre för en sån, 25 öre för en sån och inte baserat på hekto som det görs idag och så fick man säga om det var något man inte gillade. När lösgodiset kom nån gång i mitten av 80-talet  var det ganska häftigt tyckte jag och mina kompisar

• Sjuttitalist72
    Anonym (Lo) skrev 2017-12-18 13:45:19 följande:

Jag och mina syskon gick på ridskola. Många ridlärare kom från kavalleriet. Inte så pedagogiskt utbildade kanske som det blev senare med riktiga ridlärarutbildningar på framför allt Strömsholm.

Det var rätt tufft, åtminstone på min ridskola.

Jag håller med även om det kanske var lite annorlunda när jag och min syster började i slutet av 70-talet. Har du sett denna serien på öppet arkiv:

www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Till_h%C3%A4st/

Det illustrerar ganska bra vad det handlade om. Om länken inte funkar sök på "Till häst" på öppet arkiv.
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?