• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • Anonym (60-talist)
    Anonym (1963) skrev 2017-12-17 17:24:32 följande:
    Det jag minns var att man inte ringde kompisar på långfredagen och att affärer var stängda.
    Radioteater har jag aldrig lyssnat på vare sig ensam eller med umgänge.

Jag lyssnade inte på radio mer än när låtlistor som jag satt beredd med bandspelaren för att spela in mina favoriter. 
    Radioteater gick ganska ofta vill jag minnas.
    Lyssnade på Lördagsbiten och var beredd med kassettband när det kom någon bra låt (1984 kom Tracks med kaj Kindvall, men det är Off Topic). Annars var det i allmänhet trista radioprogram.
  • Anonym (Född 1968)

Allting var också lite stelare och krångligare. Information gick långsammare och man kunde verkligen inte sticka ut genom att blanda stilar inom musik och mode.

Drack man Coca-Cola så var man en förrädare som Jussi i Bröderna Lejonhjärta

• Anonym (Marc)
    sextiotalist skrev 2017-12-17 17:33:43 följande:
    Det är min mammas beskrivning om hur det var när hon växte upp (samlas kring radion alltså). Hon är född på 30-talet
    Kan ha varit slutet på 60-talet man lyssnade mycket på radio och deras olika barnteatrar och uppläsningar av barnböcker för det fanns som jag minns det något som nog hette barnradio
  • Anonym (-69)
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-17 17:48:29 följande:

Kan ha varit slutet på 60-talet man lyssnade mycket på radio och deras olika barnteatrar och uppläsningar av barnböcker för det fanns som jag minns det något som nog hette barnradio

Minns bokuppläsningarna som var på morgonen vid tid för frukosten, Det blåser på månen har fastnat.

Radioteater var det mest föräldrarna som lyssnade på.
  • sextiotalist
    Anonym (Marc) skrev 2017-12-17 17:48:29 följande:

Radion var på jämnt, det var att man samlades runt radion som jag inte kände igen.

Vi syskon hade egna radioapparater på rummet och 1976 köpte jag min första stereo (med både radio, kassettbandspelare och skivspelare), då var jag även på min första konsert, David Bowie, och hade redan flera skivor av honom
  • Anonym (Vad är jag?)
    Anonym (1963) skrev 2017-12-17 16:00:42 följande:

Nej då, jag lider inte av min ålder men börjar känna att åren rinner på för fort.

Lite nojig är jag nog... så jag byter som sagt gärna!  

Blir lite konstigt dock att bara vara ett par år äldre än äldsta sonen som är 35! 

<3
  • Anonym (Vad är jag?)
    Anonym (60-talist) skrev 2017-12-17 17:24:07 följande:

Lustigt - jaq önskar nämligen att jag hade varit född på 40-talet eller möjligen 30-talet så att jag hade fått uppleva även 50- och 60-talen.

Ja, verkar som att man vill uppleva årtionden som man inte fått uppleva.
  • Stårschan

En grej som man lätt glömmer nu i självplockets tidsera, är köerna på Systembolaget, där all försäljning skedde över disk (och de hade väl inte ens lördagsöppet då?). Jag var förstås för liten för att handla, men tvingades ibland sitta med och vänta, och det var rena döden.

• sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-12-18 08:37:35 följande:

En grej som man lätt glömmer nu i självplockets tidsera, är köerna på Systembolaget, där all försäljning skedde över disk (och de hade väl inte ens lördagsöppet då?). Jag var förstås för liten för att handla, men tvingades ibland sitta med och vänta, och det var rena döden.

Jo, på 70-talet hade de faktiskt lördagsöppet, det togs bort, så det var helt borta under nästan hela 80-talet (är lite osäker där) och kom tillbaka sedan.
    Jag arbetade på systembolaget under en stor del av 80-talet och det var först i slutet av 80-talet som självbetjäningsbutikerna blev vanligare.
  • sextiotalist

Inte att förglömma, godis, då gick man till en kiosk och lämnade fram en krona eller två (i början av 70-talet i varje fall) och så bad man en sådan och två sådana och hela tiden frågade hur mycket det var kvar att handla för :).

Godiset vägdes inte, utan hade styckpris.

Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?