• Thereisthat

Hur var det att leva på 70-talet?

Hej. Jag är vad man skulle kunna kalla för en obotlig retrofil. Allt, exakt allt som är före min egen tid fascineras jag av enormt (är född 88). Och det decennium jag är mest fascinerad av är just 70-talet eftersom att det var ett "mellandecennium" då vi lämnade det gamla folkhemssamhället och banade väg för vår moderna tid. Förutom att det var på 70-talet digitaliseringen såg sin linda med de första PC datorerna och spelkonsolerna så skedde även en stor samhällsomvandling då vi gick från att ha varit ett industrisamhälle där majoriteten jobbade inom produktionen till att bli ett tjänstemannasamhälle av dagens slag. Även kulturellt blev 70-talet något extra. Tack vare förbättrad stereoteknik dödades livespelningarna till förmån för stora ljudanläggningar, vilket är bäst profilerat med den stora discovågen mot slutet av decenniet.

Jag skulle kunna rada upp mängder av händelser som gör just 70-talet extra intressant för mig, t.ex. hur Nixon släppte guldreserven och banade väg för kreditsamhället vi lever i idag eller miljonprogrammet som gav moderna bostäder åt alla. Men jag nöjer mig med att konstatera att 70-talet är mitt absoluta favoritdecennium.

Så min fråga är till er som levde och kommer ihåg 70-talet. Hur var det att leva då? Vad har ni för minnen? Hur ser ni på decenniet idag? Hur skiljde sig 70-talet mot t.ex. 80- och 90-talet? Har ni någon kuriosa ni vill dela med er av?

Hit me!

• Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?
  • Anonym (född -55)

Nu minns jag plötsligt de här "lappskorna" som väldigt många av oss hade på vintern! Förekommer dom på barn och unga idag?

• Anonym (Hanna)
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-15 05:40:04 följande:

Nu minns jag plötsligt de här "lappskorna" som väldigt många av oss hade på vintern! Förekommer dom på barn och unga idag?

Näbbstövlar med böj där fram? Vi kallade dem näverstövlar fast de ju knappast var gjorda av näver...

Såna har jag inte sett på länge.
  • Anonym (Man)

Jag har pratat med många människor i olika generationer. Allt från de födda tidigt 1900-tal. De är faktiskt rörande överens om att Sverige var som bäst på 60-80 talet. 60-talet nämns som särskilt positiv. Obefintlig arbetslöshet, låg kriminalitet, bra sjukvård, bra arbetsförhållanden, stabila familjeförhållanden, väldigt generöst välfärdssystem mm mm.

• Anonym (Man)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-12-15 03:53:51 följande:

Och jag älskar musiken från 90talet (särskilt det tidiga) gör det fortfarande :Blur, Oasis, Suede, Pulp, stone Roses, Red Hot Chilipeppers, Nirvana, Beastie Boys, Soundgarden, Pearl Jam, Green day, Weezer, the smashing pumpkins för att nämna de stora.

Kan tycka att det är rätt fantastiskt om någon värderar olika årtionden efter musiken.
  • Anonym (född -55)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-12-15 06:04:36 följande:
    Näbbstövlar med böj där fram? Vi kallade dem näverstövlar fast de ju knappast var gjorda av näver...

Såna har jag inte sett på länge.
    Nä jag menar inte näbbstövlar. Liksom "lappskorna" var helt i skinn med färggrann snörning. En imitation av samers skor. Som jag minns det satt de på varannan unge och man kunde glida flera meter på dem för de var super-hala. Kanske försvann de helt på 70-talet? 
  • Stårschan
    Anonym (född -55) skrev 2017-12-15 05:40:04 följande:

Menar du såna här:
    Anonym (66:a) skrev 2017-12-14 15:36:56 följande:

Böcker och TV-program skulle alltid vara socialrealistiska. Kanske därför jag älska fantasy idag.Minns att I ett barnprogram sa de att man inte skulle vara rädd för kommunistspöket..

Kommunistspöket som man inte skulle vara rädd för var med i Nationalteaterns "Kåldolmar och kalsipper"
  • Anonym (född -55)
    Stårschan skrev 2017-12-15 08:37:18 följande:
    Menar du såna här:
    Anonym (66:a) skrev 2017-12-14 15:36:56 följande:

Böcker och TV-program skulle alltid vara socialrealistiska. Kanske därför jag älska fantasy idag.Minns att I ett barnprogram sa de att man inte skulle vara rädd för kommunistspöket..

Kommunistspöket som man inte skulle vara rädd för var med i Nationalteaterns "Kåldolmar och kalsipper"
    "Såna" vilka då? Förekommer de i teatern?
  • Anonym (född -55)
    Anonym (Man) skrev 2017-12-15 06:08:53 följande:

Jag har pratat med många människor i olika generationer. Allt från de födda tidigt 1900-tal. De är faktiskt rörande överens om att Sverige var som bäst på 60-80 talet. 60-talet nämns som särskilt positiv. Obefintlig arbetslöshet, låg kriminalitet, bra sjukvård, bra arbetsförhållanden, stabila familjeförhållanden, väldigt generöst välfärdssystem mm mm.

Jo det beror ju på vem man frågar. Jag tänker att i ALLA tider så har välfungerande familjer med struktur och sammanhållning klarat sig jättebra. ÄVEN om livet levdes i en backstuga.
  • vallakra
    Anonym (1963) skrev 2017-12-14 16:19:36 följande:
    I din pres har du skrivit att du är född 71, hur kunde du då gå i sjuan 82?
    Jag kikade in där då något gjorde att jag kände att du är yngre.
    Du har så klart rätt! Jag är lite virrig när det gäller årtal. Jag är född 1971 och började sjuan 1984, helt riktigt. Det innebär ju alltså att jag kom i kontakt med bankomater och minuten-kort två år senare än jag först räknade ut.

Inte så dumt att upptäcka att man är något år yngre än man troddeSkrattande.
  • vallakra
    Rockelina skrev 2017-12-14 21:51:21 följande:

Vi barn höll tyst vid bordet och de vuxna pratade. Vi åt upp och fick sedan gå från bordet och leka. Riktiga lekar - fanns inga ipads. Mycket springa fritt utomhus. Tryggt,
    Familjer umgicks utan smartphones,
    Kläder ärvdes och lagades mer.
    Större släkt för det var ofta sju barn per familj i mormor och morfars generation.
    Har bara goda minnen.
    Och man hade brevvänner!
    Var annorlunda än FB.
    Många vykort vid högtider,

Vid jul lade hela familjen stora pussel ihop och kvinnor handarbetade alltid framför tv:n. Jag måste börja med det då det var mysigt!

Ja, det tycker jag att du ska göra. Jag började virka för ett par år sedan och det är både roligt och rogivande, mindfullnes liksom. Jag virkar inte spetsdukar och sånt utan enklare och snabbare saker. Det blir inte alltid så snyggt men vad gör det?

En av sönerna säger att jag ser otroligt gammal ut där jag sitter i min gungstol och virkar men det bjuder jag på.
Svar på tråden Hur var det att leva på 70-talet?