• dec06

Lucifer?

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lucifer?
  • Meenos
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 07:45:24 följande:
    Fast att citera bitar ur bibeln säger ju ingenting om hur namnet uppfattades Innan någon tyckte det var en bra idé att lägga sina religiösa händer på det. 

okej men ursprunget som jag också skriver om, bland annat det latinska namnet på lucifer samt hebreiska. 

Heylel ("Ljusbringaren" på svenska, "Lucifer" på latin) samt att Satan är översättning på Hebreiska från ordet lucifer / som är latin 

Dock skulle jag inte råda någon att döpa till satan då jag anser det vara associerat med djävulen.  

• sharatec
    DeathByPickles skrev 2017-12-02 23:33:14 följande:
    Namnet fanns innan kristna kyrkan adopterade det, så snarast är det väl mytologin som besvärtat namnet och inte åt andra hållet?
    Vad jag har kunnat hitta har "Lucifer" förekommit som namn på planeten Venus, men ingalunda som personnamn innan man översatte bibeln till latin. Har du någon källa på att man har döpt folk till det innan djävulskopplingen dök upp?
  • Tom Araya
    dec06 skrev 2017-12-02 21:06:34 följande:

Hej,

Vad tycker ni?

Jag är ytterst tveksam till att Lucifer skulle gå igenom som tillåtet namn och jag tycker inte det vore särskilt lämpligt.
  • Fnollet

Lucifer är ett vackert namn med en vacker betydelse (ljusbringare) men jag skulle aldrig döpa mina barn till det. Det är associerat till Satan och religöst betingat. Många människor kommer tänka på djävulen när de hör barnets namn (läs bara igenom tråden) vilket gör namnet negativt laddat i den "kristna världen" iaf. I Islam är djävulens namn Iblis så Lucifer kanske inte skulle associeras med Satan i arabvärlden, men här i väst gör det. Du får helt enkelt överväga om namnet är värt den negativa laddningen det har, och att vissa grupper antagligen skulle uppfatta/dömmma er som Satanister. Namnet är förknippat med religion (oavsett dess tidigare ursprung) och om ni inte är religösa så skulle jag undvika namnet då det ger en viss "statement". Jag menar, skulle en icke kristen person överväga att kalla sitt barn Jesus? Eller en icke muslim döpa sitt barn till Mohammed? Lucifer är ett religöst betingat namn och om ni inte vill att ert barn ska förknippas med kristendomen så är detnog lämpligast att undvika det. Det är min åsikt iaf.

• vetlanda

Om man är en idiot så kanske man med annorlunda stavning lyckas med det hos skatteverket. Men så pass korkad får man ju hoppas att ingen är!

• Remmens

Hej,

Vad tycker ni?

Nej, ert barn är inte er leksak. Det är en människa som förtjänar ett värdigt liv.
  • Fnollet
    vetlanda skrev 2017-12-04 03:58:06 följande:

Om man är en idiot så kanske man med annorlunda stavning lyckas med det hos skatteverket. Men så pass korkad får man ju hoppas att ingen är!

Det är inte min mening att kritisers dig men varför skulle skatteverket inte acceptera Lucifer? Det är ju varken ett patenterat bolagsnamn eller ett skällsord?
  • tobbe01

Hej,

Vad tycker ni?

NEJ!
  • Bianca1

Jag hade inte höjt på ögonbrynen om någon hette Lucifer. För mig är det namnet på en katt i Askungen. Fint men inget favorit-namn jag skulle ge mina egna barn. Är född på 80-talet och de vänner jag pratat med känner likadant

• dec06

Tack för alla svar, spännande att höra hur alla tänker och resonerar

Det är inget namn vi tänkt för vår framtida bebis men vi har slaviskt följt serien Lucifer på Netflix och bara funderade på hur folk skulle se på ett sådant namn :D

Svar på tråden Lucifer?