• dec06

Lucifer?

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lucifer?
  • AndreaBD

Det får man aldrig godkänd. Så det finns ingen möjlighet att göra det.

Däremot kan du döpa ett barn till Lucidor, tror jag. Lasse Lucidor var en poet. Det var inget efternamn heller utan ett påhittat namn.

• AndreaBD
    fanola skrev 2017-12-02 22:46:07 följande:
    De som döper sina namn till ex Josef då? Vilket är rätt vanligt och fint tycker många..

Jag tänker ju på en av världens mest hemska människor som Josef Fritzl!

Såna människor umgås du inte heller med eller?!
    Josef däremot är ett namn som är jättevanligt, i många länder. Räkna med alla Joseph, Joe, José, m.m. Så det lär inte försvinna efter Fritzl.
  • Efraim Barkbit
    DeathByPickles skrev 2017-12-02 23:15:58 följande:

Nope. Inte i sverige i alla fall. Jag tror att redan i min generation skulle en klasskamrat med namnet Lucifer fått en ryggklapp, och då är det ändå ett tag sedan. 

Skulle inte tro att folk tog illa vid sig i UK heller, inte ens de kyrkgående. 

Gemene man är helt enkelt inte såpass religiös längre. Lilith och Loke och Adolf går som sagt också alldeles utmärkt. Liksom Jesus och Tor och Josef. Säkert Judas också, även om jag personligen inte känner någon med det namnet. 

Jämförelsen med namnen du nämner haltar. Döpa ett barn efter hin håle saknar motsvarighet.
  • AndreaBD
    Meriall skrev 2017-12-02 22:47:56 följande:

Jag hörde om två syskon som hette Lucifer och Lucia. Dvs ena efter djävulen och andra efter ett helgon...

Lucia är vanligt i många länder. Min mammas faster hette det.

Och i katolska länder är det tanken att man SKA döpa barn efter ett helgon. Jag har själv gått i katolsk skola. Där kunde folk faktiskt reagera på om något stackars barn hade ett namn som det inte fanns något helgon till.
  • DeathByPickles
    AndreaBD skrev 2017-12-02 23:21:40 följande:

Däremot kan du döpa ett barn till Lucidor, tror jag. Lasse Lucidor var en poet. Det var inget efternamn heller utan ett påhittat namn.

Snabb sökning säger att det idag finns 114 Lucifer i Sverige idag. Uppenbarligen går det alldeles utmärkt. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-02 23:24:25 följande:
    Jämförelsen med namnen du nämner haltar. Döpa ett barn efter hin håle saknar motsvarighet.
    Namnet fanns innan kristna kyrkan adopterade det, så snarast är det väl mytologin som besvärtat namnet och inte åt andra hållet?
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • ninjamamman
    AndreaBD skrev 2017-12-02 23:21:40 följande:

Visst får man det godkänt. Inte speciellt svårt alls ;)
  • annabellelee
    DeathByPickles skrev 2017-12-02 23:33:14 följande:

Namnet fanns innan kristna kyrkan adopterade det, så snarast är det väl mytologin som besvärtat namnet och inte åt andra hållet?

Vem som gett namnet dåligt rykte spelar ingen roll, och ja, jag vet att namnet betydelsmässigt brukar översättas som " ljusbringaren", men det ändrar inte det faktum att namnet förknippas med djävulen, den onde, hon håle, satan.

Om du själv tycker det är fint och inte bryr dig om omgivningens reaktioner, byt namn. Men att ge sitt barn ett namn som kommer att ge dem ett stigma är bara taskigt.
  • Efraim Barkbit
    DeathByPickles skrev 2017-12-02 23:33:14 följande:

Det är oväsentligt. Belastningen för barnet blir lika svår.
  • elyse
    DeathByPickles skrev 2017-12-02 23:32:03 följande:

Snabb sökning säger att det idag finns 114 Lucifer i Sverige idag. Uppenbarligen går det alldeles utmärkt. 

Det kan ju vara så att alla 114 bytt namn som vuxna.

Det är inte heller så att bara för att en person fått OK så får automatiskt nästa det också. Man tar hänsyn till etnicitet och hemkultur. Ett par från USA skulle t.ex. kunna få igenom ett förnamn som i Sverige främst associeras med män/pojkar till en flicka medan ett helt svenskt par skulle få Nej.
Svar på tråden Lucifer?