Lucifer?
Hej,
Kan man döpa sin son till Lucifer?
Vad tycker ni?
Hej,
Kan man döpa sin son till Lucifer?
Vad tycker ni?
Det får man aldrig godkänd. Så det finns ingen möjlighet att göra det.
Däremot kan du döpa ett barn till Lucidor, tror jag. Lasse Lucidor var en poet. Det var inget efternamn heller utan ett påhittat namn.
Nope. Inte i sverige i alla fall. Jag tror att redan i min generation skulle en klasskamrat med namnet Lucifer fått en ryggklapp, och då är det ändå ett tag sedan.
Skulle inte tro att folk tog illa vid sig i UK heller, inte ens de kyrkgående.
Gemene man är helt enkelt inte såpass religiös längre. Lilith och Loke och Adolf går som sagt också alldeles utmärkt. Liksom Jesus och Tor och Josef. Säkert Judas också, även om jag personligen inte känner någon med det namnet.
Jag hörde om två syskon som hette Lucifer och Lucia. Dvs ena efter djävulen och andra efter ett helgon...
Däremot kan du döpa ett barn till Lucidor, tror jag. Lasse Lucidor var en poet. Det var inget efternamn heller utan ett påhittat namn.
Namnet fanns innan kristna kyrkan adopterade det, så snarast är det väl mytologin som besvärtat namnet och inte åt andra hållet?
Namnet fanns innan kristna kyrkan adopterade det, så snarast är det väl mytologin som besvärtat namnet och inte åt andra hållet?
Snabb sökning säger att det idag finns 114 Lucifer i Sverige idag. Uppenbarligen går det alldeles utmärkt.