Lucifer?
Hej,
Kan man döpa sin son till Lucifer?
Vad tycker ni?
Hej,
Kan man döpa sin son till Lucifer?
Vad tycker ni?
Nej. Du kan inte ?döpa? ditt barn till Lucifer, då dopet och namnsättningen är olika saker. Dopet i Svenska kyrkan ör bara en inskrivning i svenska kyrkan. Övriga kristna kyrkor döper vuxna sig då de vill bekänna sin tro till Gud. Men till din fråga, fast felställd, jag tycker det är taskigt mot barnet. De flesta tänker på djävulen eller en katt.
Typ Luzifer?
Lyssna inte på alla moralpredikanter, ts.
Döp din son till det om du vill!
"Men usch, man kommer ju att tänka på djävulen"
Ja och?
Lyssna inte på alla moralpredikanter, ts.
Döp din son till det om du vill!
"Men usch, man kommer ju att tänka på djävulen"
Ja och?
Det är sååå snyggt! Kör på!
Faat frågan som lyder är om man KAN döpa sitt barn rill det eller inte. Och där är ju svaret ett nej. Skatteverket skulle inte godkänna det och när det handlar om själva ritualen så är den religiös och det finns nog inge kyrka som skulle gå med på det.
Nä jag tycker det är misshandel att döpa sin son till lucifer
Mycket handlar om associationer. Om folk associerar namnet med djävulen till att börja med lär de ju efter ett tag istället koppla samman namnet med ungen. Är det en cool unge kommer namnet också uppfattas som det.
Sen handlar mycket om trender och om namnet blir populärt pga en serie eller vad fan som helst så kan populariteten öka och folk associerar namnet med något annat än den där röda snubben med horn.
Till sist så ska väl vi i Sverige tänka på barnet i första hand. För- och nackdelar med att hela Lucifer för barnet är ju viktigt att reflektera kring. Kanske man borde ge ungen två namn - Lucifer + något i 10-i-topp-listan så att han lätt kan byta till ett vanligt namn om det blir för jobbigt.
Jag gillar betydelsen.
Nej. Det är inte tillåtet av skatteverket då flera pucken försökt döpa sina barn till det.
Nej det skulle inte släpps igenom
Men jag vet två spån i Nässjö som lyckades kringgå genom att ge barnet typ luzi förnamn och fear i mellannamn. Slår man ihop dem så blir det en udda stavning på Lucifer.
En kompis till mig har valt ett ovanligt namn på sin son och det ligger nu hos högre instans och väntar på beslut.