• dec06

Lucifer?

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lucifer?
  • Mandel
    fanola skrev 2017-12-02 22:13:45 följande:
    Fast så är de ju med alla namn! Man har ju alltid namn man gillar mindre för att man känner någon med de namnet som man kanske har dåliga erfarenheter av..
    Fast någonstans finns det en grupp namn som man kanske om man tänker till lite inser inte är så lämpliga att döpa sitt lilla barn till.

Ex Hitler, Lucifer, Stalin osv.
    Krigsherrar och andra konstiga "förebilder".

Ett par har döpt sitt barn till Tequila... De fick inte igenom det som tilltalsnamn utan har det som mellannamn. Varför vill man döpa sin bebis efter en spritsort?
    Förstår det ändå inte även om det var orsaken till att barnet blev till...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    dec06 skrev 2017-12-04 10:50:36 följande:

Tack för alla svar, spännande att höra hur alla tänker och resonerar

Det är inget namn vi tänkt för vår framtida bebis men vi har slaviskt följt serien Lucifer på Netflix och bara funderade på hur folk skulle se på ett sådant namn :D

Den serien är kul!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jamesdio

Det verkar vara tillåtet av Skatteverket.

Jag tycker att namnet är fint och har en hund med det namnet. Har haft en honkatt som fick namnet Lucy (efter Lucifer). Och jag gillar serien Lucifer!

Tycker inte det skulle vara så konstigt eller problematiskt att döpa sitt barn till Lucifer.

• Vargaflickan

Kör på bara Skrattande Är ett fint namn och varför ska man bry sig vad massa religiösa tokstollar tycker ? Det är ju ändå ni som bestämmer namnet, och så vitt jag vet så är de enda förbjudna namnen Jahve och Allah. 

• BossHoss
    dec06 skrev 2017-12-02 21:06:34 följande:

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

Lucifer Ljusbringaren är ett otroligt fint namn tycker jag. Skulle gärna döpa min som om jag fick en till, till just Lucifer
  • BossHoss
    Vargaflickan skrev 2017-12-04 13:10:55 följande:

Kör på bara Skrattande Är ett fint namn och varför ska man bry sig vad massa religiösa tokstollar tycker ? Det är ju ändå ni som bestämmer namnet, och så vitt jag vet så är de enda förbjudna namnen Jahve och Allah. 

de felsta svenska namn har ju någon form av religös innebörd
  • Mondaysleepday

Det är ett vackert ord och ett väldigt fint namn, om än ovanligt. Jag tycker inte att Lucifers religiösa kopplingar är starka nog 2017 att man ska behöva undvika det. Tror inte folk under 40 tänker på Satan direkt, inte mer än en flyktig tanke i så fall, och det gör ju ingenting. Man vänjer sig vid namn i sin omgivning. Precis som man idag inte reagerar på att nån heter Tindra t.ex. (för typ 10 år sen mest ett hundnamn, innan det blev poppis som barnnamn).

Köper inte att barnet skulle ha det svårare i livet på grund av att han heter Lucifer. Då tycker jag det är långt grymmare att döpa barn till nåt som rimmar på fula ord, särskilt då typ klassikern "Britta".

(Fast människor - barn som vuxna - kommer att mobba och vara taskiga om de vill det, vare sig någon är överviktig och heter "Britta-f'tta" eller är smal och heter Anna. Vill man vara elak så hittar man saker att attackera oavsett.)

• Vargaflickan
    Alessia skrev 2017-12-04 13:54:19 följande:

Tror inte att det namnet blir godkänt.

Varför skulle det inte ? Som nämnts tidigare i tråden finns det ungefär 115 personer med det namnet i Sverige. De enda namn som är uttalat förbjudna är Jahve och Allah
  • Vargaflickan
    BossHoss skrev 2017-12-04 13:23:09 följande:
    de felsta svenska namn har ju någon form av religös innebörd
    Och hur många tänker på det ? Ingen.
Svar på tråden Lucifer?