Lucifer?
Hej,
Kan man döpa sin son till Lucifer?
Vad tycker ni?
Hej,
Vad tycker ni?
Tack för alla svar, spännande att höra hur alla tänker och resonerar
Det är inget namn vi tänkt för vår framtida bebis men vi har slaviskt följt serien Lucifer på Netflix och bara funderade på hur folk skulle se på ett sådant namn :D
Det verkar vara tillåtet av Skatteverket.
Jag tycker att namnet är fint och har en hund med det namnet. Har haft en honkatt som fick namnet Lucy (efter Lucifer). Och jag gillar serien Lucifer!
Tycker inte det skulle vara så konstigt eller problematiskt att döpa sitt barn till Lucifer.
Kör på bara Är ett fint namn och varför ska man bry sig vad massa religiösa tokstollar tycker ? Det är ju ändå ni som bestämmer namnet, och så vitt jag vet så är de enda förbjudna namnen Jahve och Allah.
Hej,
Vad tycker ni?
Kör på bara Är ett fint namn och varför ska man bry sig vad massa religiösa tokstollar tycker ? Det är ju ändå ni som bestämmer namnet, och så vitt jag vet så är de enda förbjudna namnen Jahve och Allah.
Det är ett vackert ord och ett väldigt fint namn, om än ovanligt. Jag tycker inte att Lucifers religiösa kopplingar är starka nog 2017 att man ska behöva undvika det. Tror inte folk under 40 tänker på Satan direkt, inte mer än en flyktig tanke i så fall, och det gör ju ingenting. Man vänjer sig vid namn i sin omgivning. Precis som man idag inte reagerar på att nån heter Tindra t.ex. (för typ 10 år sen mest ett hundnamn, innan det blev poppis som barnnamn).
Köper inte att barnet skulle ha det svårare i livet på grund av att han heter Lucifer. Då tycker jag det är långt grymmare att döpa barn till nåt som rimmar på fula ord, särskilt då typ klassikern "Britta".
(Fast människor - barn som vuxna - kommer att mobba och vara taskiga om de vill det, vare sig någon är överviktig och heter "Britta-f'tta" eller är smal och heter Anna. Vill man vara elak så hittar man saker att attackera oavsett.)
Tror inte att det namnet blir godkänt.
Tror inte att det namnet blir godkänt.