• dec06

Lucifer?

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lucifer?
  • Kokoskorven
    DeathByPickles skrev 2017-12-02 22:22:12 följande:

Är man ickereligiös går det väl finfint tycker jag! Borde inte stöta någon. Nu antar jag att det inte rör sig om ett kristet dop utan att ongen helt enkelt namnges. Rent juridiskt, eller hur det nu går till. 

Hur tänkte du nu? Bara för att man själv är ickereligiös betyder ju inte det att barnet enbart kommer att umgås med ickereligiösa personer? Helt oavsett vad man själv har för religiös uppfattning är namnet Lucifer sedan mycket lång tid tillbaka i den kristna världen associerat med den yttersta ondskan. Detta går inte att komma ifrån, och att döpa ett barn till Lucifer är i mina ögon idiotisk och grymt.
  • dec06
    Mandel skrev 2017-12-04 11:04:06 följande:
    Den serien är kul!
    Visst är den väldigt underhållande
  • Kokoskorven
    DeathByPickles skrev 2017-12-02 23:18:45 följande:

Med det sagt känner jag inte någon Josef eller Tor heller, men väl en Jesus. :) Snacka om barnmisshandel i så fall att lägga Det namnet på ett barn?!  Eller varför inte Maria? 

Inget av de exempel du nämner går att jämföra med Lucifer. Det handlar inte om den religiösa kopplingen i sig, den är ok, utan den extremt negativa laddning namnet har haft kulturellt och religiöst genom årtusenden i hela den kristna världen. Varför skulle man vilja göra så mot sitt barn? Vi är del av en kulturtradition oavsett hur ateistiska och frigjorda vi tror oss vara.
  • Kokoskorven
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 07:48:00 följande:
    Jag har uppfattat det som att de flesta som protesterat mot namnet i den här tråden Är just troende. 
    Nope, inte jag i alla fall. Tror inte på Satan/Lucifer/Iblis men det skulle aldrig falla mig in att döpa min son till det. Namn har betydelser, vare sig du vill det eller inte.
  • Kokoskorven
    Vargaflickan skrev 2017-12-04 13:57:11 följande:
    Och hur många tänker på det ? Ingen.
    Eh? Varför inte? Självklart finns det folk som tänker på vad namn betyder, det syns om inte annat i den här tråden. Hoppas för barnets skull att TS tänker om.
  • K Kalle
    dec06 skrev 2017-12-02 21:06:34 följande:

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

Tja, det är ju namnet på djävulen, men om det inte stör dig så... Fint namn annars, men jag hade inte valt det.
  • K Kalle
    fanola skrev 2017-12-02 22:13:45 följande:
    Fast så är de ju med alla namn! Man har ju alltid namn man gillar mindre för att man känner någon med de namnet som man kanske har dåliga erfarenheter av..
    Jo, fast att heta samma som djävulen är väl ändå lite allvarligare än att någon inte gillar namnet Henrik och att barnet heter det.
  • K Kalle
    vetlanda skrev 2017-12-04 03:58:06 följande:

Om man är en idiot så kanske man med annorlunda stavning lyckas med det hos skatteverket. Men så pass korkad får man ju hoppas att ingen är!

Typ Luzifer?
  • vetlanda
    Jamesdio skrev 2017-12-04 11:19:32 följande:

Det verkar vara tillåtet av Skatteverket.

Jag tycker att namnet är fint och har en hund med det namnet. Har haft en honkatt som fick namnet Lucy (efter Lucifer). Och jag gillar serien Lucifer!

Tycker inte det skulle vara så konstigt eller problematiskt att döpa sitt barn till Lucifer.

Nej. Det är inte tillåtet av skatteverket då flera pucken försökt döpa sina barn till det.
  • Desperado
    Mandel skrev 2017-12-04 11:03:48 följande:
    Fast någonstans finns det en grupp namn som man kanske om man tänker till lite inser inte är så lämpliga att döpa sitt lilla barn till.

Ex Hitler, Lucifer, Stalin osv.
    Krigsherrar och andra konstiga "förebilder".

Ett par har döpt sitt barn till Tequila... De fick inte igenom det som tilltalsnamn utan har det som mellannamn. Varför vill man döpa sin bebis efter en spritsort?
    Förstår det ändå inte även om det var orsaken till att barnet blev till...
    Nu är Tequila inte en spritsort med än vad Champagne Cognac eller Beaujolais är, det är en ort i första hand och i andra hand en spritsort som har sitt ursprung i just denna ort.
Svar på tråden Lucifer?