• dec06

Lucifer?

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lucifer?
  • Vargaflickan
    RebecccaR skrev 2017-12-06 06:03:55 följande:

Vrf skulle du döpa ditt barn till djävulens namn? Hur sjukt är inte det?

Sen undrar jag om kyrkan ens skulle gå med på det, och skatteverket skulle nog inte godkänna det heller, tur att det måste gå genom denna instans för uppenbarligen har föräldrar inga gränser.

Men det finns ju redan över 100 pers med det namnet i Sverige, läs tråden!
  • 12345hopp

Nej jag skulle nog inte heller valt det namnet till mitt barn. Andra kommer att uppfatta det som provocerande vare sig man själv tycker det är fånigt eller inte och det känns inte snällt att medvetet göra det valet åt barnet.

Jag tycker Judas är ett fruktansvärt vackert namn, men jag skulle inte döpa mitt barn till det hur gärna jag än vill.

• BossHoss

Som sagt tidigare.

Lucifer skulle jag med nöje döpa min son till om jag fick en till. Även Loke(loki) är fint men det är för mig värre än Lucifer, för lucifer är inte ond utan ljuset själv. Medans Loki är en elak fan rakt igenom

• ninjamamman
    K Kalle skrev 2017-12-05 07:54:29 följande:

Det kan inte vara så att dessa personer invandrat hit och alltså inte fåttnamnet i Sverige?

Jag vet en liten kille (svensk) som heter lucifer i förnamn.
  • 12345hopp
    BossHoss skrev 2017-12-06 09:58:00 följande:

Som sagt tidigare.

Lucifer skulle jag med nöje döpa min son till om jag fick en till. Även Loke(loki) är fint men det är för mig värre än Lucifer, för lucifer är inte ond utan ljuset själv. Medans Loki är en elak fan rakt igenom

Men även ifall det egentligen betyder nåt fint så är det inte så kul att behöva förklara det när namnet blir ifrågasatt. Lucifer är ändå ett laddat namn för många och det kommer provocera.

Loke heter många barn och det är accepterat, folk verkar strunta i historiken och likaså är det med namnet Lucifer.

Man får rätta sig lite efter det och döpa sig själv till Lord Voldemort, Belial, eller vad man nu vill.
  • BossHoss
    12345hopp skrev 2017-12-06 10:07:24 följande:
    Men även ifall det egentligen betyder nåt fint så är det inte så kul att behöva förklara det när namnet blir ifrågasatt. Lucifer är ändå ett laddat namn för många och det kommer provocera.

Loke heter många barn och det är accepterat, folk verkar strunta i historiken och likaså är det med namnet Lucifer.

Man får rätta sig lite efter det och döpa sig själv till Lord Voldemort, Belial, eller vad man nu vill.
    Tror faktiskt ingen hade tänkt speciellt mycket på namnet Lucifer idag. Tror de flesta har mer "problem" med folk som skall va unika och döpa sina barn till konstiga namn med "unika" stavningar 

Typ
    Litzae...???  Det uttalas Lisa, t och e är stumt och uttalas ej...
  • Desperata män
    BossHoss skrev 2017-12-06 09:58:00 följande:

Som sagt tidigare.

Loke i mytologin är inte ond. Läs på lite innan du uttalar dig.

(Mvh pluggat mytologi på universitetsnivå och tar illa vid mig när objektet jag skrivit så mycket om kritiseras felaktigt. Skrattande Han har gjort ruttna saker, men han är fanimig inte ond någonstans.)
  • BossHoss
    Desperata män skrev 2017-12-06 13:22:52 följande:
    Loke i mytologin är inte ond. Läs på lite innan du uttalar dig.

(Mvh pluggat mytologi på universitetsnivå och tar illa vid mig när objektet jag skrivit så mycket om kritiseras felaktigt. Skrattande Han har gjort ruttna saker, men han är fanimig inte ond någonstans.)
    Öhh jo Loki är ond, eller det beror på hur man tolkar det som allt annat.

Han står för onda spratt misstro och jävulskap och även balders död. Han är fader till Hel (och han är egentligen själva jävulen om man tolkar det) och står i fören på nagelfar och leder mer eller mindre ragnarök. Loke är motsvarigheten till kristendommens jävul

Snacka inte om att folk inte är pålästa om du inte vet något om dem...
  • senalena
    dec06 skrev 2017-12-02 21:06:34 följande:

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

Du får tyvärr inte enligt svensk namnlag. DU ÄR INTE DEN FÖRSTA SOM FÖRSÖKT.
Svar på tråden Lucifer?