• dec06

Lucifer?

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lucifer?
  • fluu
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 07:48:00 följande:

Jag har uppfattat det som att de flesta som protesterat mot namnet i den här tråden Är just troende. 

Med tanke på hur få svenskar som är troende idag så tror jag inte drt. Det finns även andra äldre trådar om namnet, det är samma sak där. Och jag tvivlar på att medparten där är troende. Jag själv är religiös, men det är inte det främsta skälet till att jag tycker att namnet är olämpligt, utan drt handlar om det generella stigmat och negativiteten kopplat till namnet.

Det är samma sak med Adolf (som jag i sig gillar). Det kvittar att vi haft många kungligheter och mysgubben Jahr med det namnet, Hitler överskuggar ändå och är så starkt förknippat med namnet.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • annabellelee

Jag har uppfattat det som att de flesta som protesterat mot namnet i den här tråden Är just troende. 

Jag är inte troende, men tycker ändå inte Lucifer är ok. Namnet Lucifer associeras med djävulen oavsett vad dess egentliga ursprung är.
  • Bibbidi
    Det tror jag knappast med tanke på att de allra flesta nuförtiden inte är troende. Jag tror inte på asagudarna heller men tycker ändå inte att Loke är ett bra/passande namn. Bara som exempel. Mohammed ger inte heller samma negativa som Lucifer... på tal om din kommentar om det namnet också.... 

Angående det du skrev om att måla  "måla fan på väggarna", om man vet att ett namn kan ge negativa associationer (och nu menar jag inte att det går att rimma på någonting utan det faktiskt är ett namn som folk kan bli stötta av, och som kan påverka ens barn negativt i framtiden) då är det enligt mig inte särskilt logiskt att välja ett sådant namn när det finns x-antal andra att välja på.
  • Bibbidi
    annabellelee skrev 2017-12-03 08:51:53 följande:
    Jag är inte troende, men tycker ändå inte Lucifer är ok. Namnet Lucifer associeras med djävulen oavsett vad dess egentliga ursprung är.
    ^ dis
  • AndreaBD
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 00:27:07 följande:

Det har de inte. Jag kan hitta artiklar så långt som tillbaka till 2006 där föräldrar döpt sina barn till Lucifer. 
    så JA, man får registrera sitt barn som Lucifer, det är heeelt okej. Om barnen sedan döpts inom kyrkan orkar jag inte kolla upp, men man får definitivt helt lagligt och glatt namnge sin son eller dotter Lucifer efter behag.

Do the google.  

Några har kanske gjort det, men jag skulle inte tro att det gäller alla 114. Och jag tror inte att de är döpta i så fall.
  • AndreaBD
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 00:31:26 följande:
     I värsta fall kan man använda sitt andranamn, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem i andra än Väldigt konservativt kristna länder. Det är fömodlien inte ens gällande bland ateister, buddhister, hinduer eller otaliga andra religiösa/ickereligiösa inriktningar Eller helt enkelt vanlig tfolk. 
    Jag tror det är att måla fan på väggen, ärligt talat.. om man får vara så krass. 
    Det skulle säkert hindra en från att få jobb i t.ex. USA! Nej, det behöver inte vara särskilt konservativa länder. Det gäller nog många vanliga europeiska länder - Frankrike, Italien förstås, Spanien, delar av Östeuropa definitivt, Tyskland också faktiskt, Irland definitivt. Och även i länder som inte alls är religiösa - en potentiell arbetsgivare kan ju också fundera: Vilka knäppa föräldrar! Kanske har den där ungen vuxit upp i nån slags anarkistisk familj och bråkar om allt.
  • AndreaBD
    Nej, jag är ateist.
  • Emmens

Kan ärligt säga att jag sett den här tråden i några dar men undvikit att trycka på den för jag trott att det varit en diskussion om spådomar, djävulen, övernaturligt eller annat flummigt vilket jag inte orkade med. Men nu eftersom den vart på "hetaste" så länge så tryckte jag och hade aldrig kunnat tro det var en vanlig tråd om ett namnförslag. Det säger kanske något om namnet..

• AndreaBD
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 07:45:24 följande:
    Fast att citera bitar ur bibeln säger ju ingenting om hur namnet uppfattades Innan någon tyckte det var en bra idé att lägga sina religiösa händer på det. 
    Det var nog inget namn, det skapades för djäveln. Precis som "Lucidor" skapades av poeten själv.
  • AndreaBD

Förresten så tycker jag inte att man måste undvika namnet "Damien", bara för att det förekom i en skräckfilm (Omen) där han var djävulens son. Det namnet är verkligen ett namn som har används innan.

Svar på tråden Lucifer?