• Bibbidi

Lucifer?

Kan, kan man säkert. Men hur snällt är det egentligen? Det är ett namn som man vet att folk kan få negativa associationer till. 

• Bibbidi
    fanola skrev 2017-12-02 22:13:45 följande:
    Fast så är de ju med alla namn! Man har ju alltid namn man gillar mindre för att man känner någon med de namnet som man kanske har dåliga erfarenheter av..
    Du kan inte jämföra namnet Lucifer med andra namn. Lucifer är ett namn som har större negative associationer än andra namn, och har de associationerna i många av världens länder. 
  • Bibbidi
    fanola skrev 2017-12-02 22:46:07 följande:
    De som döper sina namn till ex Josef då? Vilket är rätt vanligt och fint tycker många..

Jag tänker ju på en av världens mest hemska människor som Josef Fritzl!

Såna människor umgås du inte heller med eller?!
    Josef ger inte samma negativa associationer som namnet Lucifer gör. Det går inte att jämföra. 
  • Bibbidi
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 00:18:53 följande:

Det tror jag inte. 
    Jag antar att familjen bor i sverige. Hur många svenskar i statistik är aktivt troende så till den grad att de skulle reagera på/ta illa vid sig av namnet? Jag skulle tro att det är fler i gällande generationer som förknippar det med Askungens disneykatt än med ett kristet negativ. 

Jag kan inte tänka mig en Enda människa i mitt rätt breda bekantskapsnät som skulle reagera illa. Möjligtvis hade farmor reagerat, men hon är död. 
    Inte ens väninnans mor som är präst skulle ta illa vid sig. 

Jag känner att de som via kristen tro skulle sätta stigma på ett barn som är döpt till Lucifer hör till samma fundamentalistiska grupp som också ser ned på homosexuella, transpersoner, ickebinära och människor av annan religiös tro? Eller ickereligiös, för all del. 

Om barnet vill flytta utomlands då? Söka jobb utomlands? Lucifer ger negativa associationer, man kan komma med vilka argument man vill men det förändrar inte det faktumet att det namnet faktiskt gör det i stora delar av världen.
  • Bibbidi
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 07:48:00 följande:
    Jag har uppfattat det som att de flesta som protesterat mot namnet i den här tråden Är just troende. 
    Det tror jag knappast med tanke på att de allra flesta nuförtiden inte är troende. Jag tror inte på asagudarna heller men tycker ändå inte att Loke är ett bra/passande namn. Bara som exempel. Mohammed ger inte heller samma negativa som Lucifer... på tal om din kommentar om det namnet också.... 

Angående det du skrev om att måla  "måla fan på väggarna", om man vet att ett namn kan ge negativa associationer (och nu menar jag inte att det går att rimma på någonting utan det faktiskt är ett namn som folk kan bli stötta av, och som kan påverka ens barn negativt i framtiden) då är det enligt mig inte särskilt logiskt att välja ett sådant namn när det finns x-antal andra att välja på.
  • Bibbidi
    annabellelee skrev 2017-12-03 08:51:53 följande:
    Jag är inte troende, men tycker ändå inte Lucifer är ok. Namnet Lucifer associeras med djävulen oavsett vad dess egentliga ursprung är.
    ^ dis
Svar på tråden Lucifer?