• dec06

Lucifer?

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Lucifer?
  • DeathByPickles
    Pimpinellan skrev 2017-12-02 22:19:10 följande:

NEJ!! Tänk att vara döpt efter djävulen. Vem vill sitt barn så ont?!

Inget ont i det. Det är ett stiligt namn. Religion behöver inte alls blandas in! 

Vi döper våra barn efter fiktiva figurer hela tiden, så varför inte Lucifer? Loke är halvpopluärt, till exempel? Frej tror jag att jag känner ett par också, och Jesus. Som manliga exempel då.  

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • annabellelee

Nej. Det är ett namn som förknippas med djävulen. Skulle du döpa ett barn till Satan? Vill du kalla dig själv det, fine, men gör inte så mot ett litet barn!

• Pimpinellan
    DeathByPickles skrev 2017-12-02 22:27:27 följande:

Inget ont i det. Det är ett stiligt namn. Religion behöver inte alls blandas in! 

Vi döper våra barn efter fiktiva figurer hela tiden, så varför inte Lucifer? Loke är halvpopluärt, till exempel? Frej tror jag att jag känner ett par också, och Jesus. Som manliga exempel då.  

Jag skulle inte ens umgås med folk som kallade sitt stackars barn så!! Ger ett extremt dåligt intryck och visar vilken inställning man har till saker som är viktiga för många av oss. Och vilken framtid ger man barnet! "Statsminister Lucifer Olsson"- skulle inte tro det va! Men det gäller ju att vara så udda som möjligt idag och bara tänka på sitt eget ego. Döp gärna barnen till Cevin, Cazzandrah och Junili också.
  • DeathByPickles
    Pimpinellan skrev 2017-12-02 22:34:10 följande:
    Jag skulle inte ens umgås med folk som kallade sitt stackars barn så!! Ger ett extremt dåligt intryck och visar vilken inställning man har till saker som är viktiga för många av oss. Och vilken framtid ger man barnet! "Statsminister Lucifer Olsson"- skulle inte tro det va! Men det gäller ju att vara så udda som möjligt idag och bara tänka på sitt eget ego. Döp gärna barnen till Cevin, Cazzandrah och Junili också.

Det säger mer om dig än om föräldrarna tycker jag. Jisses, folk som heter Adolf kan ju vara riktigt hyvens människor de också - och om det nu var den religiösa biten som skavde, vad har de skumma stavningarna med din ståndpunkt att göra? Det har ingen röd tråd överhuvudtaget! 

Lucifer Olsson kanske skulle göra mirakel för Sverige! För bara ett par år sedan var det ingen i högkristna USA som ville acceptera en Obama heller, och sedär! Han var rätt reko,

Så säger folk att religion är frigörande och välkomnande? Ehum. 

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • fanola
    Pimpinellan skrev 2017-12-02 22:34:10 följande:

De som döper sina namn till ex Josef då? Vilket är rätt vanligt och fint tycker många..

Jag tänker ju på en av världens mest hemska människor som Josef Fritzl!

Såna människor umgås du inte heller med eller?!
  • Meriall

Jag hörde om två syskon som hette Lucifer och Lucia. Dvs ena efter djävulen och andra efter ett helgon...

• DeathByPickles
    Meriall skrev 2017-12-02 22:47:56 följande:

Jag hörde om två syskon som hette Lucifer och Lucia. Dvs ena efter djävulen och andra efter ett helgon...

Fast Lucifer Betyder ju ingalunda "djävulen" det är latinskt och var rätt trevligt innan kyrkan kom och lade sig i som vanligt. 
  • Efraim Barkbit
    DeathByPickles skrev 2017-12-02 22:50:56 följande:

Fast Lucifer Betyder ju ingalunda "djävulen" det är latinskt och var rätt trevligt innan kyrkan kom och lade sig i som vanligt. 

Det är naivt och världsfrånvänt att förneka betydelsen av det djupt negativa kopplat till namnet Lucifer. Det skulle vara likställt med misshandel att döpa sitt barn till det.
  • DeathByPickles
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-02 22:57:09 följande:
    Det är naivt och världsfrånvänt att förneka betydelsen av det djupt negativa kopplat till namnet Lucifer. Det skulle vara likställt med misshandel att döpa sitt barn till det.
    Nope. Inte i sverige i alla fall. Jag tror att redan i min generation skulle en klasskamrat med namnet Lucifer fått en ryggklapp, och då är det ändå ett tag sedan. 
    Skulle inte tro att folk tog illa vid sig i UK heller, inte ens de kyrkgående. 

Gemene man är helt enkelt inte såpass religiös längre. Lilith och Loke och Adolf går som sagt också alldeles utmärkt. Liksom Jesus och Tor och Josef. Säkert Judas också, även om jag personligen inte känner någon med det namnet. 

• DeathByPickles

Med det sagt känner jag inte någon Josef eller Tor heller, men väl en Jesus. :) Snacka om barnmisshandel i så fall att lägga Det namnet på ett barn?!  Eller varför inte Maria? 

Svar på tråden Lucifer?