Lucifer?
Hej,
Kan man döpa sin son till Lucifer?
Vad tycker ni?
Hej,
Kan man döpa sin son till Lucifer?
Vad tycker ni?
Det tror jag inte.
Jag antar att familjen bor i sverige. Hur många svenskar i statistik är aktivt troende så till den grad att de skulle reagera på/ta illa vid sig av namnet? Jag skulle tro att det är fler i gällande generationer som förknippar det med Askungens disneykatt än med ett kristet negativ.
Jag kan inte tänka mig en Enda människa i mitt rätt breda bekantskapsnät som skulle reagera illa. Möjligtvis hade farmor reagerat, men hon är död.
Inte ens väninnans mor som är präst skulle ta illa vid sig.
Jag känner att de som via kristen tro skulle sätta stigma på ett barn som är döpt till Lucifer hör till samma fundamentalistiska grupp som också ser ned på homosexuella, transpersoner, ickebinära och människor av annan religiös tro? Eller ickereligiös, för all del.
Det tror jag inte.
Jag antar att familjen bor i sverige. Hur många svenskar i statistik är aktivt troende så till den grad att de skulle reagera på/ta illa vid sig av namnet? Jag skulle tro att det är fler i gällande generationer som förknippar det med Askungens disneykatt än med ett kristet negativ.
Jag kan inte tänka mig en Enda människa i mitt rätt breda bekantskapsnät som skulle reagera illa. Möjligtvis hade farmor reagerat, men hon är död.
Jag känner att de som via kristen tro skulle sätta stigma på ett barn som är döpt till Lucifer hör till samma fundamentalistiska grupp som också ser ned på homosexuella, transpersoner, ickebinära och människor av annan religiös tro? Eller ickereligiös, för all del.
Det har de inte. Jag kan hitta artiklar så långt som tillbaka till 2006 där föräldrar döpt sina barn till Lucifer.
så JA, man får registrera sitt barn som Lucifer, det är heeelt okej. Om barnen sedan döpts inom kyrkan orkar jag inte kolla upp, men man får definitivt helt lagligt och glatt namnge sin son eller dotter Lucifer efter behag.
Do the google.
Det tror jag inte.
Vardå? Hurdå?
Svenska samhället idag är långt ifrån bibelkristet. Tvärtom ser jag att de flesta tar ett stort steg ifrån värderingar som hittils tillhört kyrkan. Det började med kvinnliga präster, fortsatte med samkönade ältenskap... och nu? Nå, jag tror de allra flesta skulle tycka att Lucifer hakar ihop med alla andra nyskapande namne, som River och Alonso och Mohammed och Omid och Lucia och Ariel och Oden och Loke och sjutusen andra som för olika människor kan ha olika laddning.
Vad lever ni som protesterar mot Lucifer som namn i för värld, undrar jag? Är ni fundamentala kristna? Högreligiösa? Väldigt konservativa?
Med det inte sagt att till exempel Mohammed eller Loke skulle vara nyskapande, förlåt, det var klumpigt. Jag menar bara att det är namn som kunde ha religiös laddning en gång i tiden men som känns vardagligt och bekvämt idag.