Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Lucifer?

Det får man aldrig godkänd. Så det finns ingen möjlighet att göra det.

Däremot kan du döpa ett barn till Lucidor, tror jag. Lasse Lucidor var en poet. Det var inget efternamn heller utan ett påhittat namn.

• AndreaBD
    fanola skrev 2017-12-02 22:46:07 följande:
    De som döper sina namn till ex Josef då? Vilket är rätt vanligt och fint tycker många..

Jag tänker ju på en av världens mest hemska människor som Josef Fritzl!

Såna människor umgås du inte heller med eller?!
    Josef däremot är ett namn som är jättevanligt, i många länder. Räkna med alla Joseph, Joe, José, m.m. Så det lär inte försvinna efter Fritzl.
  • AndreaBD
    Meriall skrev 2017-12-02 22:47:56 följande:

Jag hörde om två syskon som hette Lucifer och Lucia. Dvs ena efter djävulen och andra efter ett helgon...

Lucia är vanligt i många länder. Min mammas faster hette det.

Och i katolska länder är det tanken att man SKA döpa barn efter ett helgon. Jag har själv gått i katolsk skola. Där kunde folk faktiskt reagera på om något stackars barn hade ett namn som det inte fanns något helgon till.
  • AndreaBD
    DeathByPickles skrev 2017-12-02 23:32:03 följande:
    Snabb sökning säger att det idag finns 114 Lucifer i Sverige idag. Uppenbarligen går det alldeles utmärkt. 
    Men du vet inte om de har fått det namnet av sina föräldrar. Tänk om de har bytt till det?
  • AndreaBD
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 00:27:07 följande:

Det har de inte. Jag kan hitta artiklar så långt som tillbaka till 2006 där föräldrar döpt sina barn till Lucifer. 
    så JA, man får registrera sitt barn som Lucifer, det är heeelt okej. Om barnen sedan döpts inom kyrkan orkar jag inte kolla upp, men man får definitivt helt lagligt och glatt namnge sin son eller dotter Lucifer efter behag.

Do the google.  

Några har kanske gjort det, men jag skulle inte tro att det gäller alla 114. Och jag tror inte att de är döpta i så fall.
  • AndreaBD
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 00:31:26 följande:
     I värsta fall kan man använda sitt andranamn, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett problem i andra än Väldigt konservativt kristna länder. Det är fömodlien inte ens gällande bland ateister, buddhister, hinduer eller otaliga andra religiösa/ickereligiösa inriktningar Eller helt enkelt vanlig tfolk. 
    Jag tror det är att måla fan på väggen, ärligt talat.. om man får vara så krass. 
    Det skulle säkert hindra en från att få jobb i t.ex. USA! Nej, det behöver inte vara särskilt konservativa länder. Det gäller nog många vanliga europeiska länder - Frankrike, Italien förstås, Spanien, delar av Östeuropa definitivt, Tyskland också faktiskt, Irland definitivt. Och även i länder som inte alls är religiösa - en potentiell arbetsgivare kan ju också fundera: Vilka knäppa föräldrar! Kanske har den där ungen vuxit upp i nån slags anarkistisk familj och bråkar om allt.
  • AndreaBD
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 07:48:00 följande:
    Jag har uppfattat det som att de flesta som protesterat mot namnet i den här tråden Är just troende. 
    Nej, jag är ateist.
  • AndreaBD
    DeathByPickles skrev 2017-12-03 07:45:24 följande:
    Fast att citera bitar ur bibeln säger ju ingenting om hur namnet uppfattades Innan någon tyckte det var en bra idé att lägga sina religiösa händer på det. 
    Det var nog inget namn, det skapades för djäveln. Precis som "Lucidor" skapades av poeten själv.
  • AndreaBD

Förresten så tycker jag inte att man måste undvika namnet "Damien", bara för att det förekom i en skräckfilm (Omen) där han var djävulens son. Det namnet är verkligen ett namn som har används innan.

Svar på tråden Lucifer?