Inlägg från: BossHoss |Visa alla inlägg
  • BossHoss

Lucifer?

dec06 skrev 2017-12-02 21:06:34 följande:

Hej,

Kan man döpa sin son till Lucifer?

Vad tycker ni?

Lucifer Ljusbringaren är ett otroligt fint namn tycker jag. Skulle gärna döpa min som om jag fick en till, till just Lucifer
  • BossHoss
    Vargaflickan skrev 2017-12-04 13:10:55 följande:

Kör på bara Skrattande Är ett fint namn och varför ska man bry sig vad massa religiösa tokstollar tycker ? Det är ju ändå ni som bestämmer namnet, och så vitt jag vet så är de enda förbjudna namnen Jahve och Allah. 

de felsta svenska namn har ju någon form av religös innebörd
  • BossHoss
    nevermind skrev 2017-12-04 18:23:55 följande:

Det är sååå snyggt! Kör på!

håller med
  • BossHoss

Som sagt tidigare.

Lucifer skulle jag med nöje döpa min son till om jag fick en till. Även Loke(loki) är fint men det är för mig värre än Lucifer, för lucifer är inte ond utan ljuset själv. Medans Loki är en elak fan rakt igenom

• BossHoss
    12345hopp skrev 2017-12-06 10:07:24 följande:
    Men även ifall det egentligen betyder nåt fint så är det inte så kul att behöva förklara det när namnet blir ifrågasatt. Lucifer är ändå ett laddat namn för många och det kommer provocera.

Loke heter många barn och det är accepterat, folk verkar strunta i historiken och likaså är det med namnet Lucifer.

Man får rätta sig lite efter det och döpa sig själv till Lord Voldemort, Belial, eller vad man nu vill.
    Tror faktiskt ingen hade tänkt speciellt mycket på namnet Lucifer idag. Tror de flesta har mer "problem" med folk som skall va unika och döpa sina barn till konstiga namn med "unika" stavningar 

Typ
    Litzae...???  Det uttalas Lisa, t och e är stumt och uttalas ej...
  • BossHoss
    Desperata män skrev 2017-12-06 13:22:52 följande:
    Loke i mytologin är inte ond. Läs på lite innan du uttalar dig.

(Mvh pluggat mytologi på universitetsnivå och tar illa vid mig när objektet jag skrivit så mycket om kritiseras felaktigt. Skrattande Han har gjort ruttna saker, men han är fanimig inte ond någonstans.)
    Öhh jo Loki är ond, eller det beror på hur man tolkar det som allt annat.

Han står för onda spratt misstro och jävulskap och även balders död. Han är fader till Hel (och han är egentligen själva jävulen om man tolkar det) och står i fören på nagelfar och leder mer eller mindre ragnarök. Loke är motsvarigheten till kristendommens jävul

Snacka inte om att folk inte är pålästa om du inte vet något om dem...
  • BossHoss
    senalena skrev 2017-12-13 09:28:57 följande:
    Svensk lag säger att du får inte döpa ditt barn till något som kan "väcka anstöt" vilket namnet Lucifer gör. Så det kommer inte bli godkänt som namn hos skatteverket.
    I andra länder finns andra regler, eller inga regler (som USA) men ett barn som fötts här får inte registreras med det namnet. Så de som heter Lucifer i Sverige har inte fötts i Sverige.
    Namn som inte heller godkänns är varumärkes namn, tex Systembolaget som några idioter i Uppsala försökte döpa sitt barn till för några år sedan.

www.svd.se/namnmodet-oppnar-for-lucifer-och-iggy

nyheter24.se/nyheter/udda/839852-10-namn-som-det-ar-forbjudet-att-dopa-ditt-barn-till

www.folkbladet.nu/137036/nyfodde-sonens-namn-lucifer

• BossHoss
    Solstormar skrev 2017-12-13 11:02:53 följande:

Själv tycker jag att en bra regel är att gå till sig själv när det gäller namn - hade du själv kunnat tänka dig att presentera dig som Lucifer? Även, ärligt, när du var tre, fem, femton och tjugo år? Börja där, är min tanke. Parallellt med det - läs på ordentligt var namnet härstammar ifrån, vilka reaktioner det skulle kunna väcka.

Med tanke på alla invandrare med "konstiga" namn (för oss svenskar) och att många svenska namn blir knepigare och knepigare så tror jag inen idag hade brytt sig om någon hette lucifer. Det och Gabriel är två av de finaste ängla namnen
Svar på tråden Lucifer?