Lucifer?
Är man ickereligiös går det väl finfint tycker jag! Borde inte stöta någon. Nu antar jag att det inte rör sig om ett kristet dop utan att ongen helt enkelt namnges. Rent juridiskt, eller hur det nu går till.
Är man ickereligiös går det väl finfint tycker jag! Borde inte stöta någon. Nu antar jag att det inte rör sig om ett kristet dop utan att ongen helt enkelt namnges. Rent juridiskt, eller hur det nu går till.
NEJ!! Tänk att vara döpt efter djävulen. Vem vill sitt barn så ont?!
Inget ont i det. Det är ett stiligt namn. Religion behöver inte alls blandas in!
Vi döper våra barn efter fiktiva figurer hela tiden, så varför inte Lucifer? Loke är halvpopluärt, till exempel? Frej tror jag att jag känner ett par också, och Jesus. Som manliga exempel då.
Det säger mer om dig än om föräldrarna tycker jag. Jisses, folk som heter Adolf kan ju vara riktigt hyvens människor de också - och om det nu var den religiösa biten som skavde, vad har de skumma stavningarna med din ståndpunkt att göra? Det har ingen röd tråd överhuvudtaget!
Lucifer Olsson kanske skulle göra mirakel för Sverige! För bara ett par år sedan var det ingen i högkristna USA som ville acceptera en Obama heller, och sedär! Han var rätt reko,
Så säger folk att religion är frigörande och välkomnande? Ehum.
Jag hörde om två syskon som hette Lucifer och Lucia. Dvs ena efter djävulen och andra efter ett helgon...
Med det sagt känner jag inte någon Josef eller Tor heller, men väl en Jesus. :) Snacka om barnmisshandel i så fall att lägga Det namnet på ett barn?! Eller varför inte Maria?
Det får man aldrig godkänd. Så det finns ingen möjlighet att göra det.
Däremot kan du döpa ett barn till Lucidor, tror jag. Lasse Lucidor var en poet. Det var inget efternamn heller utan ett påhittat namn.
Det tror jag inte.
Jag antar att familjen bor i sverige. Hur många svenskar i statistik är aktivt troende så till den grad att de skulle reagera på/ta illa vid sig av namnet? Jag skulle tro att det är fler i gällande generationer som förknippar det med Askungens disneykatt än med ett kristet negativ.
Jag kan inte tänka mig en Enda människa i mitt rätt breda bekantskapsnät som skulle reagera illa. Möjligtvis hade farmor reagerat, men hon är död.
Inte ens väninnans mor som är präst skulle ta illa vid sig.
Jag känner att de som via kristen tro skulle sätta stigma på ett barn som är döpt till Lucifer hör till samma fundamentalistiska grupp som också ser ned på homosexuella, transpersoner, ickebinära och människor av annan religiös tro? Eller ickereligiös, för all del.
Det har de inte. Jag kan hitta artiklar så långt som tillbaka till 2006 där föräldrar döpt sina barn till Lucifer.
så JA, man får registrera sitt barn som Lucifer, det är heeelt okej. Om barnen sedan döpts inom kyrkan orkar jag inte kolla upp, men man får definitivt helt lagligt och glatt namnge sin son eller dotter Lucifer efter behag.
Do the google.
Vardå? Hurdå?
Svenska samhället idag är långt ifrån bibelkristet. Tvärtom ser jag att de flesta tar ett stort steg ifrån värderingar som hittils tillhört kyrkan. Det började med kvinnliga präster, fortsatte med samkönade ältenskap... och nu? Nå, jag tror de allra flesta skulle tycka att Lucifer hakar ihop med alla andra nyskapande namne, som River och Alonso och Mohammed och Omid och Lucia och Ariel och Oden och Loke och sjutusen andra som för olika människor kan ha olika laddning.
Vad lever ni som protesterar mot Lucifer som namn i för värld, undrar jag? Är ni fundamentala kristna? Högreligiösa? Väldigt konservativa?
Med det inte sagt att till exempel Mohammed eller Loke skulle vara nyskapande, förlåt, det var klumpigt. Jag menar bara att det är namn som kunde ha religiös laddning en gång i tiden men som känns vardagligt och bekvämt idag.
ni som säger att namnet lucifer har blivit adopterat i kyrkan eller att kyrkan lade sig i angående namnet stämmer inte över namnets ursprung.
och jag förstår att många av er här tar illa upp av bibeln och kyrkan men om ni verkligen vill veta det riktiga ursprunget av lucifer så läs detta, det kommer från en riktigt troende.
En av de högsta änglarna var Heylel ("Ljusbringaren" på svenska, "Lucifer" på latin). Denne Heylel/Lucifer var ursprungligen god, liksom de övriga änglarna. Gud skapade således inte någon djävul, utan snarare motsatsen
namnets ursprung:
Lucifer var namnet på en ängel i himlen som gjorde uppror och ville vara större än gud, lucifer var den ängel som hade hand om lovsången. han övertalade en tredjedel av himlens änglar att göra desamma och dessa blev sedan nerkastade på jorden där de nu är Demoner och inte längre änglar.
Jesaja 14:13
Du sade i ditt hjärta: `Jag skall stiga upp till himlen, ovanför Guds stjärnor skall jag upprätta min tron. Jag skall sätta mig på mötesberget längst upp i norr. Jag skall stiga upp över molnens höjder, jag skall göra mig lik den Högste.'
Lucifer blev Guds fiende. Därmed förvandlades han från en "ljusbringare" till Guds fiende eller "motståndare" - och det blev också hans hebreiska namn: satan. Dessutom drog han med sig flera änglar i upproret mot Gud. Upp 12:4 har tolkats som att det var en tredjedel av änglarna på jorden som drogs med i Lucifers ("den röda draken") uppror mot Gud.
"Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort" (Upp 12:12).
Sedan dess har Satan kallats "denna tidsålders Gud" (2 Kor 4:4), "denna världens furste" (Joh 12:31, 14:30 och 16:11) och "fursten över luftens härsmakt" (Ef 2:2) som "förför hela världen" (Upp 12:9).
Man kan döpa till det mesta idag... Men oavsett hur icke-religiösa de flesta svenskar är idag så är namnet negativt laddat. Se bara här i tråden.
Judas,Hitler,Lucifer...Nej tack
Hitler var en faktisk person som gjorde sig skyldigt till onämnbara brott och att inte vilja förknippas med det kan jag förstå. Det är fortfarande ett efternamn gemene man skyr troe jag, men folk som heter Adolf finns det trots det hyfsat gott om.
De andra två är ju fiktiva personligheter som inte alls kan vara skyldiga till massmord och grymheter, så döp på tycker jag.