Lucifer?
Fast Lucifer Betyder ju ingalunda "djävulen" det är latinskt och var rätt trevligt innan kyrkan kom och lade sig i som vanligt.
Fast Lucifer Betyder ju ingalunda "djävulen" det är latinskt och var rätt trevligt innan kyrkan kom och lade sig i som vanligt.
Nope. Inte i sverige i alla fall. Jag tror att redan i min generation skulle en klasskamrat med namnet Lucifer fått en ryggklapp, och då är det ändå ett tag sedan.
Skulle inte tro att folk tog illa vid sig i UK heller, inte ens de kyrkgående.
Gemene man är helt enkelt inte såpass religiös längre. Lilith och Loke och Adolf går som sagt också alldeles utmärkt. Liksom Jesus och Tor och Josef. Säkert Judas också, även om jag personligen inte känner någon med det namnet.
Namnet fanns innan kristna kyrkan adopterade det, så snarast är det väl mytologin som besvärtat namnet och inte åt andra hållet?
Det tror jag inte.
Jag antar att familjen bor i sverige. Hur många svenskar i statistik är aktivt troende så till den grad att de skulle reagera på/ta illa vid sig av namnet? Jag skulle tro att det är fler i gällande generationer som förknippar det med Askungens disneykatt än med ett kristet negativ.
Jag kan inte tänka mig en Enda människa i mitt rätt breda bekantskapsnät som skulle reagera illa. Möjligtvis hade farmor reagerat, men hon är död.
Inte ens väninnans mor som är präst skulle ta illa vid sig.
Jag känner att de som via kristen tro skulle sätta stigma på ett barn som är döpt till Lucifer hör till samma fundamentalistiska grupp som också ser ned på homosexuella, transpersoner, ickebinära och människor av annan religiös tro? Eller ickereligiös, för all del.