• Anonym (Pappan)

Bli nekad gemensam vårdnad?

Hej FL!

Första gången man skriver här men har läst en massa senaste tiden.

Är just nu i vårdnadstvist med min ena sons mor. Min son är bara 1,5 månader gammal.

Hon nekar mig gemensam vårdnad och vill ha ensam enbart för att "det skulle bara bli krångligt med gemensam". Hon påpekar även samarbetsproblem (men när jag frågar vad vi inte kan samarbeta om utöver just vårdnaden kan hon inte komma med något konkret). Jag ser inte vad det krångliga skulle vara, och självklart gör jag enbart val och beslut baserat på min sons bästa. Hon drog upp "val av dagis" och då sa jag att jag litar på hennes omdöme då hon kan dagisen bättre än jag t.ex (vilket är sant) så jag ser inte att det skulle vara samarbetsproblem då?

Det har inte gått till TR än utan det ligger fortfarande hos socialen och vi ska ha ett samarbetsavtal där samtliga hoppas att vi kan lösa det (vilket både jag och exet påpekar att "det kommer nog inte påverka så mycket").

Problemet jag har just nu är att efter ett samtal med henne så har hon gjort mig osäker på lite saker;

När hon frågade "Är det värt att riskera, tänk om du förlorar i Tingsrätten? För när jag ringde och pratade med Tingsrätten så sa dem att det finns stora chanser att jag skule vinna"

Medans socialkontoret påpekat;
    "Vill du ha gemensam vårdnad så gör du helt och hållet rätt just nu. Det ska kräva mycket allvarliga saker för att bli nekad gemensam vårdnad så som lång historia av drogmissbruk, alkoholmissbruk eller brottslighet."

Men jag har inget av de punkterna? Jag har en son sedan tidigare som jag har VV och det har aldrig varit några problem eller osäkerhet kring att jag skulle vara en dålig förälder t.ex (snarare tvärtom faktiskt).

Så nu sitter jag smått förtvivlad och osäker på situationen jag är i och vet inte hur jag ska tolka allt?

• Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?
  • sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-13 10:49:40 följande:

Har nu fått tag på socialkontoret och ifrågasatt faderskap och vårdnad.

Gång på gång påpekade de att "ni måste vara överrens och samarbeta kring detta" och fick nog säga till dem fem gånger att "Det är inte vårdnadsfrågan jag frågar om, det är enbart fastställandet av faderskap. Varför kan ni inte skicka in faderskapsintyg och sedan ta vårdnad i en separat fråga?"

"Det är tyvärr inte så vi jobbar. Vi har fått blanketten från Skatteverket och vi har inga fler blanketter, t.ex en separat för faderskap tyvärr."

Vet inte vad mer jag ska göra nu utöver att umgås så mycket jag kan och får med min son.

Dags att ta kontakt med en jurist, de kan inte neka er att endast fastställa faderskap och ja, man kan söka om gemensam vårdnad senare.
    De verkar köra sin egen agenda
  • sobrio88

Gång på gång påpekade de att "ni måste vara överrens och samarbeta kring detta" och fick nog säga till dem fem gånger att "Det är inte vårdnadsfrågan jag frågar om, det är enbart fastställandet av faderskap. Varför kan ni inte skicka in faderskapsintyg och sedan ta vårdnad i en separat fråga?"

"Det är tyvärr inte så vi jobbar. Vi har fått blanketten från Skatteverket och vi har inga fler blanketter, t.ex en separat för faderskap tyvärr."

Vet inte vad mer jag ska göra nu utöver att umgås så mycket jag kan och får med min son.

Vi skrev på papper för faderskap för ca en månad sen. Soctanten kom med två papper och vi skrev på det ena och så sa vi att vi vill vänta med att skriva på gemensam vårdnad så då sa hon bara att ja, ja då kastar jag den lappen. Och faderskapet har gått igenom för barnet har fått pappans efternamn. Det kan väl inte vara olika för olika kommuner?
  • sextiotalist
    sobrio88 skrev 2017-09-13 11:24:52 följande:
    Vi skrev på papper för faderskap för ca en månad sen. Soctanten kom med två papper och vi skrev på det ena och så sa vi att vi vill vänta med att skriva på gemensam vårdnad så då sa hon bara att ja, ja då kastar jag den lappen. Och faderskapet har gått igenom för barnet har fått pappans efternamn. Det kan väl inte vara olika för olika kommuner?
    Det ska det inte vara, det ska vara likadant över hela landet.

För övrigt, måste man skriva under faderskapet i en speciell kommun, kan man inte knata in på vilket socialkontor som helst i landet, med de papper som stödjer vem man är och göra det.
  • Anonym (Helga)
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-12 22:28:10 följande:

Många här eggar på ts att dra igång en konflikt. Förstår ni att det försämrar ts chanser?

I dagsläget är barnet 6 veckor gammalt och ts träffar barnet en gång i veckan. Föräldrarna har knappt kommit igång med samarbetssamtalen. TS är inte ens registrerad som pappa till barnet än.
    Om ts väljer att dra iväg en stämning till Tingsrätten idag så kommer han uppfattas som konfliktsökande och har därmed små chanser till gemensam vårdnad.

Det taktiskt korrekta vore att utöka umgänget så mycket som möjligt, till minst varannan dag, och att ts träffar barnet så mycket det bara går. Och att använda samarbetssamtalen till att prata om hur viktigt det är för barnet med en nära relation till båda föräldrarna. Sedan när det har gått några månader med ett tätt (och upptrappat) umgänge så kan ts stämma mamman för gemensam vårdnad och har mycket, mycket större chans att vinna.

Att hålla på och gorma om att systemet är orättvist för pappor hjälper inte ett dugg. Att stämma innan man ens har försökt samarbeta hjälper inte heller. Det enda som funkar är att spela sina kort på smartaste sätt. Oavsett vad man anser om systemet.

Ta kommer inte att uppfattas som konfliktsökande för att han vill ha regelbundet umgänge samt vårdnad om sitt barn. Varför låtsas du vara insatt och sen skriver helt galna saker som inte alls stämmer?
  • sobrio88
    sextiotalist skrev 2017-09-13 11:27:16 följande:

För övrigt, måste man skriva under faderskapet i en speciell kommun, kan man inte knata in på vilket socialkontor som helst i landet, med de papper som stödjer vem man är och göra det.

Ja det vet jag, det är den kommunen man är skriven i. Men det jag menade är att eftersom när vi skulle skriva på så hade hon 2 papper med sig och ts har uppenbarligen bara skrivit på ett papper så verkar det ju vara olika i olika kommuner.

När vi fick vårt första barn så bodde vi i en annan kommun och då fick vi skriva på pappren innan förlossningen och i den kommunen vi bor i nu fick man absolut inte skriva på innan barnet var fött så helt samma regler kör dom ju inte iaf...
  • Anonym (Helga)
    sextiotalist skrev 2017-09-13 11:27:16 följande:

Så ska det visst vara. www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Stod-till-familj--barn/Familjeratt-och-adoption/Faderskap-och-foraldraskap/

Mamman skriver på där hon är folkbokförd. Familjerätten samarbetar med liknande kontor över landet så mamman kan skriva på i Malmö och pappan i Haparanda.
  • sextiotalist
    Anonym (Helga) skrev 2017-09-13 11:34:29 följande:
    Ta kommer inte att uppfattas som konfliktsökande för att han vill ha regelbundet umgänge samt vårdnad om sitt barn. Varför låtsas du vara insatt och sen skriver helt galna saker som inte alls stämmer?
    Fast det verkar som den största "icke-samarbetande" partnern här är socialtjänsten/familjerätten, eftersom de inte lyssnar på det som ts och mamman är överens om, utan vill köra den egna agendan, troligen för att "styra" mamman att göra det valet de anser är rätt.
    Jag misstänker att deras hanterande är ett större hinder för gemensam vårdnad än både ts och mamman är tillsammans.
  • Kjell2

Dags för proffshjälp.
  • Haskel

Faderskapet behöver du inte oroa dig för. Alla myndigheter, Skatteverket, Försäkringskassa etc. vill ha en fader på barnet. Barnet ska ju även ha underhållsbidrag vilket FK helst slipper stå för.

Barnets mamma kan inte få igenom "fader okänd", så länge en man hävdar att han är fadern.

Ge dig inte nu heller angående gemensam vårdnad. Vårdnad och umgänge är som sagt inte samma sak, men får hon enskild vårdnad nu. Så vet du inte om du får se barnet igen. För då hamnar du i samma konflikt som idag, fast det istället handlar om umgänge.

Var dock beredd på att bli väldigt ifrågasatt. Du kommer sannolikt få höra väldigt mycket nedlåtande och kränkande saker på Familjerätten. Det behöver givetvis inte bli så, men jag har själv varit i din sits. Alla instanser satte så då genast på mammans sida och menade på att jag nog inte var samarbetsvillig eftersom jag inte gick med på enskild vårdnad. De försökte på alla sätt få mig att ge mig, för att de ansåg att det var lättast att låta mamman få som hon ville.

Dock är det ju enbart tingsrätten som kan döma. Både familjerätten och alla advokater vet att det krävs särskilda problem, eller omständigheter om de ska döma enskild vårdnad. Mammans framtida trovärdighet och lämplighet kan komma till skada om hon visar sig ljuga i Tingsrätten.

Det viktiga är att du inte brusar upp eller blir arg, även om det kan kännas väldigt frustrerande när "alla" vill få en att framstå som en dålig pappa/människa som bara krånglar, eftersom man inte låter mamman få som hon vill.

Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?