• Anonym (Pappan)

Bli nekad gemensam vårdnad?

Hej FL!

Första gången man skriver här men har läst en massa senaste tiden.

Är just nu i vårdnadstvist med min ena sons mor. Min son är bara 1,5 månader gammal.

Hon nekar mig gemensam vårdnad och vill ha ensam enbart för att "det skulle bara bli krångligt med gemensam". Hon påpekar även samarbetsproblem (men när jag frågar vad vi inte kan samarbeta om utöver just vårdnaden kan hon inte komma med något konkret). Jag ser inte vad det krångliga skulle vara, och självklart gör jag enbart val och beslut baserat på min sons bästa. Hon drog upp "val av dagis" och då sa jag att jag litar på hennes omdöme då hon kan dagisen bättre än jag t.ex (vilket är sant) så jag ser inte att det skulle vara samarbetsproblem då?

Det har inte gått till TR än utan det ligger fortfarande hos socialen och vi ska ha ett samarbetsavtal där samtliga hoppas att vi kan lösa det (vilket både jag och exet påpekar att "det kommer nog inte påverka så mycket").

Problemet jag har just nu är att efter ett samtal med henne så har hon gjort mig osäker på lite saker;

När hon frågade "Är det värt att riskera, tänk om du förlorar i Tingsrätten? För när jag ringde och pratade med Tingsrätten så sa dem att det finns stora chanser att jag skule vinna"

Medans socialkontoret påpekat;
    "Vill du ha gemensam vårdnad så gör du helt och hållet rätt just nu. Det ska kräva mycket allvarliga saker för att bli nekad gemensam vårdnad så som lång historia av drogmissbruk, alkoholmissbruk eller brottslighet."

Men jag har inget av de punkterna? Jag har en son sedan tidigare som jag har VV och det har aldrig varit några problem eller osäkerhet kring att jag skulle vara en dålig förälder t.ex (snarare tvärtom faktiskt).

Så nu sitter jag smått förtvivlad och osäker på situationen jag är i och vet inte hur jag ska tolka allt?

• Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?
  • tripptrapptrull123
    Anonym (ensam mamma) skrev 2017-09-11 20:19:20 följande:
    Du tänker bara på någon sorts rättvisa. Vad är bäst för barnet?
    Hur kan du bedöma vad som är bäst för barnet om pappan aldrig får chansen att vara förälder ? han har redan ett annat barn som han säger han fått beröm för sina faderskapskunskaper. Han har där gemensam vårdnad vilket visar att han är iallafall bra nog för det, blir trött på allt ryggdunkande från kvinnor här i alla trådar som inte ens ger mannen en chans bara för att han är en HAN och inte en HON allt ska ursäktas med " hormoner"    " ge det mer tid"   Som någon annan skrev är det en väldigt verklig chans att hon kommer dra kortet om anknytning så du måste KRÄVA din rätt att se ditt barn och inte vänta ut tiden, för varje sekund där hon får ensamrätt till barnet så är det mycket sämre chans för dig att få dina rättigheter. Familjerätten ger aldrig växelvis boende när barnet är såhär litet heller så det är ytterst viktigt du får tiden som du har rätt till. jag är själv i en liknande process med ett äldre barn och vet hur detta ser ut, lita inte på ett enda ord som kommer ut ur mammans mun, du måste ta ALLT rättsligt och handla direkt. 
  • sextiotalist
    tripptrapptrull123 skrev 2017-09-12 09:02:59 följande:
    Hur kan du bedöma vad som är bäst för barnet om pappan aldrig får chansen att vara förälder ? han har redan ett annat barn som han säger han fått beröm för sina faderskapskunskaper. Han har där gemensam vårdnad vilket visar att han är iallafall bra nog för det, blir trött på allt ryggdunkande från kvinnor här i alla trådar som inte ens ger mannen en chans bara för att han är en HAN och inte en HON allt ska ursäktas med " hormoner"    " ge det mer tid"   Som någon annan skrev är det en väldigt verklig chans att hon kommer dra kortet om anknytning så du måste KRÄVA din rätt att se ditt barn och inte vänta ut tiden, för varje sekund där hon får ensamrätt till barnet så är det mycket sämre chans för dig att få dina rättigheter. Familjerätten ger aldrig växelvis boende när barnet är såhär litet heller så det är ytterst viktigt du får tiden som du har rätt till. jag är själv i en liknande process med ett äldre barn och vet hur detta ser ut, lita inte på ett enda ord som kommer ut ur mammans mun, du måste ta ALLT rättsligt och handla direkt. 
    Därför är det viktigaste att ts arbetar för att få ett tätt umgänge. Det är a och o, får han till det, så kommer han mycket lättare att få igenom gemensam vårdnad.
    För vi lever i en verklighet, där mamman med automatik får ensam vårdnad om föräldrarna inte är gifta och mamman är, av helt naturliga skäl, anknytningspersonen för det lilla barnet (lever föräldrarna ihop så kan pappan bli en lika stark anknytningsperson).
    Ja, en pappa har inte lika starka kort som mamman.
    Jag ger råd till pappan, som jag tror kan underlätta för honom att få gemensam vårdnad i slutändan, jag tror att slå till med stora trumman, stämning etc, inte leder till att det blir en bra relation mellan föräldrarna och så länge mamman inte är en dysfunktionell mamma, så kommer det med all sannolikhet, om det blir tvist, boendet stanna hos henne, för att det är ett litet spädbarn vars enda aknytningsperson är mamman.
    Vi diskuterar inte ett föräldrapar som varit tillsammans och levt ihop, vi diskuterar inte större barn som har en etablerad relation med pappan, vi diskuterar ett spädbarn, som ammas, som lever (som de flesta spädbarn) i symbios med sin anknytningsperson, i det här fallet mamman.
    Jag tvivlar inte det minsta på att ts är en väldigt bra pappa, jag får det intrycket att han verkligen vill vara en del av detta barns liv och självklart hoppas jag att det blir så. Men då måste han även ha mammans förtroende och det är något han måste visa genom att verkligen bry sig (vilket han hittills gjort vad jag förstått)
  • Less is more

Har en manlig bekant som inte fått träffa sitt barn på flera, flera år. Jag känner inte honom så väl så jag vet inte varför. Vad jag vet är han välfungerande men det har skurit sig med mamman förstås. Hon ville ha hela vårdnaden. Nu har han kanske gett upp. Väldigt sorgligt att inte få vara del i sitt egna barns uppväxt om man är kapabel.

• Anonym (Fy f*n va själviskt)
    sextiotalist skrev 2017-09-12 08:51:06 följande:

Tvivlar på att man ger vårdnaden och boendet när det gäller ett ammande nyfött barn pga samarbetssvårigheter.

Jo. Om mamman hindrar ett bra umgänge med pappan så ses det som misshandel. Det anses lika skadligt att undanhålla barnet från sin ena förälder som att faktiskt slå sitt barn.

Så tror du att en mamma som misshandlar sitt nyfödda barn får behålla egen vårdnad och boendet bara för att barnet ammas!?
  • tripptrapptrull123
    sextiotalist skrev 2017-09-12 09:16:41 följande:
    Därför är det viktigaste att ts arbetar för att få ett tätt umgänge. Det är a och o, får han till det, så kommer han mycket lättare att få igenom gemensam vårdnad.
    För vi lever i en verklighet, där mamman med automatik får ensam vårdnad om föräldrarna inte är gifta och mamman är, av helt naturliga skäl, anknytningspersonen för det lilla barnet (lever föräldrarna ihop så kan pappan bli en lika stark anknytningsperson).
    Ja, en pappa har inte lika starka kort som mamman.
    Jag ger råd till pappan, som jag tror kan underlätta för honom att få gemensam vårdnad i slutändan, jag tror att slå till med stora trumman, stämning etc, inte leder till att det blir en bra relation mellan föräldrarna och så länge mamman inte är en dysfunktionell mamma, så kommer det med all sannolikhet, om det blir tvist, boendet stanna hos henne, för att det är ett litet spädbarn vars enda aknytningsperson är mamman.
    Vi diskuterar inte ett föräldrapar som varit tillsammans och levt ihop, vi diskuterar inte större barn som har en etablerad relation med pappan, vi diskuterar ett spädbarn, som ammas, som lever (som de flesta spädbarn) i symbios med sin anknytningsperson, i det här fallet mamman.
    Jag tvivlar inte det minsta på att ts är en väldigt bra pappa, jag får det intrycket att han verkligen vill vara en del av detta barns liv och självklart hoppas jag att det blir så. Men då måste han även ha mammans förtroende och det är något han måste visa genom att verkligen bry sig (vilket han hittills gjort vad jag förstått)
    problemet är det som är bäst för barnet LÅNGSIKTIGT är kanske inte det bästa kortsiktigt, om TS bara "ger tid" så kommer det vara lite mer fördelaktigt för barnet då det får amma ( många har barn utan att amma alls så inte så otroligt viktigt som alla säger ) men priset han betalar kan bli något som får långsiktiga konsekvenser både för han och för barnet då potentiellt mamman kanske är en sämre förälder.
  • sextiotalist
    tripptrapptrull123 skrev 2017-09-12 09:30:38 följande:
    problemet är det som är bäst för barnet LÅNGSIKTIGT är kanske inte det bästa kortsiktigt, om TS bara "ger tid" så kommer det vara lite mer fördelaktigt för barnet då det får amma ( många har barn utan att amma alls så inte så otroligt viktigt som alla säger ) men priset han betalar kan bli något som får långsiktiga konsekvenser både för han och för barnet då potentiellt mamman kanske är en sämre förälder.
    Jag ammade inte själv, men tycker det är direkt idiotiskt att säga att ett barn (nu pratar vi om spädbarn) inte ska få ammas för att inte hindra ett umgänge med pappan.
    Nej, jag är rätt säker på att det inte kommer ses som idka samarbete om man kräver att mamman ska sluta amma. Inte heller att man ska bryta ett boende för ett spädbarn.
    När jag avser att ge tid, är att ge tid för att skapa anknytning med barnet, utan att bryta den anknytning barnet redan har.
  • tripptrapptrull123
    sextiotalist skrev 2017-09-12 09:36:33 följande:
    Jag ammade inte själv, men tycker det är direkt idiotiskt att säga att ett barn (nu pratar vi om spädbarn) inte ska få ammas för att inte hindra ett umgänge med pappan.
    Nej, jag är rätt säker på att det inte kommer ses som idka samarbete om man kräver att mamman ska sluta amma. Inte heller att man ska bryta ett boende för ett spädbarn.
    När jag avser att ge tid, är att ge tid för att skapa anknytning med barnet, utan att bryta den anknytning barnet redan har.
    du vet man kan pumpa bröstmjölk va ?

var skrev jag att hon skulle sluta amma ?  kvinnor alltså.. ni ser bara vad ni vill.
  • Anonym (Pappan)

Kanske har varit otydlig men självklart ska min son bo hos sin mamma och alltid vara med sin mamma. Umgänge sker hemma hos henne alt. tillsammans med henne så han alltid kan få amma när han känner att han vill och är hungrig.

Med tanke på hur liten han är och att han självklart också har stort behov av sin mor har jag aldrig haft en tanke om att ta honom ifrån henne, inte ens för en liten stund (med andra ord, inte ta med honom hem till mig i några timmar / dag).

När han blivit äldre och det känns som att han kan vara redo att vara med mig själv (äter vanlig mat / välling t.ex) så kan det bli aktuellt men självklart inte nu när han är ett spädbarn.

• sextiotalist
    tripptrapptrull123 skrev 2017-09-12 09:44:23 följande:
    du vet man kan pumpa bröstmjölk va ?

var skrev jag att hon skulle sluta amma ?  kvinnor alltså.. ni ser bara vad ni vill.
    Självklart vet jag det. Jag ammade inte, jag slet som ett djur med pumpen, så jag är fullt medveten om detta.
    Däremot så vet jag också att en väl fungerande amning slår både flaskmatning (bröstmjölk/ersättning)
  • sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-12 09:46:54 följande:

Kanske har varit otydlig men självklart ska min son bo hos sin mamma och alltid vara med sin mamma. Umgänge sker hemma hos henne alt. tillsammans med henne så han alltid kan få amma när han känner att han vill och är hungrig.

Med tanke på hur liten han är och att han självklart också har stort behov av sin mor har jag aldrig haft en tanke om att ta honom ifrån henne, inte ens för en liten stund (med andra ord, inte ta med honom hem till mig i några timmar / dag).

När han blivit äldre och det känns som att han kan vara redo att vara med mig själv (äter vanlig mat / välling t.ex) så kan det bli aktuellt men självklart inte nu när han är ett spädbarn.

Vet du, jag tror, utifrån det jag läser, att du är och kommer bli en bra pappa. Nu gäller det bara att få mamman inse, att hon i dig har en fantastisk medarbetare när det gäller ert gemensamma barn och att hon kan känna sig trygg med dig. Du ser ju barnets bästa inför dina ögon, men är rädd att ensam vårdnad kan innebära att hon fasar ut dig. Det viktiga är att hon blir införstådd i att hon i dig kan har det bästa stödet i hennes mödraroll.
Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?