• Anonym (Pappan)

Bli nekad gemensam vårdnad?

Hej FL!

Första gången man skriver här men har läst en massa senaste tiden.

Är just nu i vårdnadstvist med min ena sons mor. Min son är bara 1,5 månader gammal.

Hon nekar mig gemensam vårdnad och vill ha ensam enbart för att "det skulle bara bli krångligt med gemensam". Hon påpekar även samarbetsproblem (men när jag frågar vad vi inte kan samarbeta om utöver just vårdnaden kan hon inte komma med något konkret). Jag ser inte vad det krångliga skulle vara, och självklart gör jag enbart val och beslut baserat på min sons bästa. Hon drog upp "val av dagis" och då sa jag att jag litar på hennes omdöme då hon kan dagisen bättre än jag t.ex (vilket är sant) så jag ser inte att det skulle vara samarbetsproblem då?

Det har inte gått till TR än utan det ligger fortfarande hos socialen och vi ska ha ett samarbetsavtal där samtliga hoppas att vi kan lösa det (vilket både jag och exet påpekar att "det kommer nog inte påverka så mycket").

Problemet jag har just nu är att efter ett samtal med henne så har hon gjort mig osäker på lite saker;

När hon frågade "Är det värt att riskera, tänk om du förlorar i Tingsrätten? För när jag ringde och pratade med Tingsrätten så sa dem att det finns stora chanser att jag skule vinna"

Medans socialkontoret påpekat;
    "Vill du ha gemensam vårdnad så gör du helt och hållet rätt just nu. Det ska kräva mycket allvarliga saker för att bli nekad gemensam vårdnad så som lång historia av drogmissbruk, alkoholmissbruk eller brottslighet."

Men jag har inget av de punkterna? Jag har en son sedan tidigare som jag har VV och det har aldrig varit några problem eller osäkerhet kring att jag skulle vara en dålig förälder t.ex (snarare tvärtom faktiskt).

Så nu sitter jag smått förtvivlad och osäker på situationen jag är i och vet inte hur jag ska tolka allt?

• Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?
  • sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 14:16:27 följande:

Exakt hur en stämning på vårdnad funkar vet jag ej, men som jag fått förklarat för mig så har inte min sons mamma och jag kommit överrens efter ett tag (och papper inte skickats in) så kontaktar socialkontoret tingsrätten.

Jag gör ju aktivt inte en stämning utan det är socialkontoret som isåfall driver igång det?

Det var nya rutiner. Kan socialtjänsten/familjerätten verkligen driva en sådan fråga? Har de mandat för detta?
  • Anonym (Pappan)
    sextiotalist skrev 2017-09-11 14:16:44 följande:
    Va, det är nog familjerätten som är lite sega där. Se till att de skickar in papprena om faderskapet direkt. Förvisso kan man skriva på för gemensam vårdnad direkt. men det viktigaste är att du står som pappa på barnet, för innan dess är du rättslös.
    Så ring och be dom att skicka in papprena, så du står som pappa och att ni får ta vårdnadsfrågan separat.
    sextiotalist skrev 2017-09-11 14:18:06 följande:
    Det var nya rutiner. Kan socialtjänsten/familjerätten verkligen driva en sådan fråga? Har de mandat för detta?
    Ärligt talat vet jag inte. Både min sons mamma och jag är också förvånade över det men tror jag ska kolla upp det där lite noggrannare för det låter konstigt att faderskap inte kan erkännas separat.

Vet inte om de kan driva det eller exakt vad som händer, men det finns en tidsfrist och när den går ut så måste Socialkontoret göra något.

• Kjell2
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 14:43:29 följande:

Ärligt talat vet jag inte. Både min sons mamma och jag är också förvånade över det men tror jag ska kolla upp det där lite noggrannare för det låter konstigt att faderskap inte kan erkännas separat.

Vet inte om de kan driva det eller exakt vad som händer, men det finns en tidsfrist och när den går ut så måste Socialkontoret göra något.

Du behöver hjälp av ett proffs.
  • Anonym (Pappan)
    Kjell2 skrev 2017-09-11 15:22:23 följande:
    Du behöver hjälp av ett proffs.
    Och jag har kontaktat en advokat som primärt jobbar med familjejuridik, väntar på att få en tid inbokad bara.

Men jag kan inte göra nånting förrens jag står som fadern, vilket jag inte kommer göra om inte vårdnaden blir bestämd då de är på samma papper.

Det jag behöver göra är att först och främst se till så att faderskapet är korrekt och bestämt.
  • sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 15:29:03 följande:
    Och jag har kontaktat en advokat som primärt jobbar med familjejuridik, väntar på att få en tid inbokad bara.

Men jag kan inte göra nånting förrens jag står som fadern, vilket jag inte kommer göra om inte vårdnaden blir bestämd då de är på samma papper.

Det jag behöver göra är att först och främst se till så att faderskapet är korrekt och bestämt.
    Det är viktigt och det är faktisk en fråga som du och mamman kan driva gemensamt. Ni kan mycket väl skriva att ni ännu inte är överens om vårdnaden, men båda är lika angelägna om att barnet ska ha en pappa på pappret. (Ett steg mot att ni kan samarbeta ;) )
  • Anonym (mamma)

Tingsrätten kan inte ha givit mamman sån förhandsinformation. Hon ljuger för dig. Möjligen kan hennes advokat sagt så beroende på vad hon sagt till advokaten.

Anlita advokat.

Begär mer umgänge tycker jag. Typ några timmar varannan dag. Oerhört viktigt för anknytningen. Annars kan dessutom mamman vända det emot dig (titta han är ändå inte intresserad).

• Kjell2
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 15:29:03 följande:

Faderskapet löser sig. Det är vårdnad och umgänge du behöver hjälp med. Du behöver någon som både kan förklara för dig och driva ditt ärende.
  • Anonym (Nope)
    Meriall skrev 2017-09-11 09:21:22 följande:

Det räcker mer än väl om du ger henne det som går att skriva över. Tro inte på det hon säger. Hon kan ta ut max och ändå vara hemma i ett år då.

Inte helt sant. Har hon låg inkomst, behöver hon kanske föräldradagar med sjukpenningnivå för att klara sej. Även om pappan skriver över alla dagar han kan, blir det bara 300 med full nivå. Hon är kanske bara livrädd för att bli stående med skägget i brevlådan den dagen pengarna inte räcker.
    I alla fall här, där ensamstående mammor ber om råd ang vårdnad, har alltid de flesta skrivit att hon inte ska gå med på gemensam vårdnad, åtminstone inte första året.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nope) skrev 2017-09-11 18:17:19 följande:
    Inte helt sant. Har hon låg inkomst, behöver hon kanske föräldradagar med sjukpenningnivå för att klara sej. Även om pappan skriver över alla dagar han kan, blir det bara 300 med full nivå. Hon är kanske bara livrädd för att bli stående med skägget i brevlådan den dagen pengarna inte räcker.
    I alla fall här, där ensamstående mammor ber om råd ang vårdnad, har alltid de flesta skrivit att hon inte ska gå med på gemensam vårdnad, åtminstone inte första året.
    Men TS säger väl inte att han "vägrar" vara FL-ledig om mamman behover gå tillbaka till jobb?
  • sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 14:11:45 följande:

Har funderat lite på det där och som det är idag är det helt galet.

Problemet är att papperna som socialkontoret ska fylla i och skicka in till skatteverk osv. så är "faderskap" och "vårdnad" på samma papper.

Med tanke på att vi inte kan komma överrens om vårdnaden så kan de inte skicka in detta papperet = Jag står inte som fadern förrens det är inskickat.

Exakt vad FK säger om det har jag ingen aning om, men det låter otroligt långsökt att jag ska få föräldraledigt för ett barn som jag (på papper) inte är fader till..

Funderar på om det inte är så att familjerätten försöker pressa fram ett beslut om gemensam vårdnad genom att förhala faderskapet. Ta upp det med mamman och prata ihop hur ni ska hantera detta. Genom att vara den smidiga och jobba på en lösning som tilltalar mamman så kanske du får hennes förtroende och kan få gemensam vårdnad utan att driva det till tingsrätten.
Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?