• Anonym (Pappan)

Bli nekad gemensam vårdnad?

Hej FL!

Första gången man skriver här men har läst en massa senaste tiden.

Är just nu i vårdnadstvist med min ena sons mor. Min son är bara 1,5 månader gammal.

Hon nekar mig gemensam vårdnad och vill ha ensam enbart för att "det skulle bara bli krångligt med gemensam". Hon påpekar även samarbetsproblem (men när jag frågar vad vi inte kan samarbeta om utöver just vårdnaden kan hon inte komma med något konkret). Jag ser inte vad det krångliga skulle vara, och självklart gör jag enbart val och beslut baserat på min sons bästa. Hon drog upp "val av dagis" och då sa jag att jag litar på hennes omdöme då hon kan dagisen bättre än jag t.ex (vilket är sant) så jag ser inte att det skulle vara samarbetsproblem då?

Det har inte gått till TR än utan det ligger fortfarande hos socialen och vi ska ha ett samarbetsavtal där samtliga hoppas att vi kan lösa det (vilket både jag och exet påpekar att "det kommer nog inte påverka så mycket").

Problemet jag har just nu är att efter ett samtal med henne så har hon gjort mig osäker på lite saker;

När hon frågade "Är det värt att riskera, tänk om du förlorar i Tingsrätten? För när jag ringde och pratade med Tingsrätten så sa dem att det finns stora chanser att jag skule vinna"

Medans socialkontoret påpekat;
    "Vill du ha gemensam vårdnad så gör du helt och hållet rätt just nu. Det ska kräva mycket allvarliga saker för att bli nekad gemensam vårdnad så som lång historia av drogmissbruk, alkoholmissbruk eller brottslighet."

Men jag har inget av de punkterna? Jag har en son sedan tidigare som jag har VV och det har aldrig varit några problem eller osäkerhet kring att jag skulle vara en dålig förälder t.ex (snarare tvärtom faktiskt).

Så nu sitter jag smått förtvivlad och osäker på situationen jag är i och vet inte hur jag ska tolka allt?

• Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?
  • Anonym (ensam mamma)
    Anonym (mamma) skrev 2017-09-12 23:04:04 följande:

Mamman har redan dragit igång konflikten. Genom att neka pappan delaktighet i omvårdnaden av sitt eget nyfödda barn.

Att då vika sig i den redan existerande konflikten som mamman dragit igång, vika sig för mammans krav på att barnet inte ska få ha en pappa "på riktigt", kan användas strategiskt senare (flytt, "de har ingen anknytning, han bryr sig inte", etc) av mamman för att ta bit för bit av det lilla som finns kvar. Det finns så många sätt att tillintetgöra en relation på. Då får man ju ut det "bästa" för sig själv - ett "enkelt" liv ifred med "sitt" barn och en plånbok som betalar hälften.

Man ses inte som en bråkstake för att man bevakar sitt barns rätt till något som borde vara självklart.

Det förutsätter att mamman skulle ha någon sorts skyldighet att skriva på gemensam vårdnad. Det har hon inte. Enligt lagen ska hon fatta beslut gällande barnet som HON TROR är för barnets bästa.
  • Tow2Mater
    Anonym (ensam mamma) skrev 2017-09-12 23:15:45 följande:
    Det förutsätter att mamman skulle ha någon sorts skyldighet att skriva på gemensam vårdnad. Det har hon inte. Enligt lagen ska hon fatta beslut gällande barnet som HON TROR är för barnets bästa.
    Och därfor tar man det till Tingsrätten om man anser mammans tyckande och troende är uppåt skogarna.
  • nevermind
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-12 22:28:10 följande:

Många här eggar på ts att dra igång en konflikt. Förstår ni att det försämrar ts chanser?

I dagsläget är barnet 6 veckor gammalt och ts träffar barnet en gång i veckan. Föräldrarna har knappt kommit igång med samarbetssamtalen. TS är inte ens registrerad som pappa till barnet än.
    Om ts väljer att dra iväg en stämning till Tingsrätten idag så kommer han uppfattas som konfliktsökande och har därmed små chanser till gemensam vårdnad.

Det taktiskt korrekta vore att utöka umgänget så mycket som möjligt, till minst varannan dag, och att ts träffar barnet så mycket det bara går. Och att använda samarbetssamtalen till att prata om hur viktigt det är för barnet med en nära relation till båda föräldrarna. Sedan när det har gått några månader med ett tätt (och upptrappat) umgänge så kan ts stämma mamman för gemensam vårdnad och har mycket, mycket större chans att vinna.

Att hålla på och gorma om att systemet är orättvist för pappor hjälper inte ett dugg. Att stämma innan man ens har försökt samarbeta hjälper inte heller. Det enda som funkar är att spela sina kort på smartaste sätt. Oavsett vad man anser om systemet.

Det är ju ganska så jävla smart att se till att man får gemensam vårdnad INNAN mamma tar barnet och flyttar till Australien. Det hade i alla fall jag oroat mig mest för. Och föräldraledigheten.
  • sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2017-09-13 02:20:49 följande:
    Och därfor tar man det till Tingsrätten om man anser mammans tyckande och troende är uppåt skogarna.
    Jag är rätt säker på att vi alla vill att pappan ska nå samma mål. Dvs få gemensam vårdnad och vara en aktiv pappa i detta barns liv.
    Jag tror på den mjuka linjen, min personliga erfarenhet är att det är den vägen som fungerar i de allra flesta fall. Att använda den stora släggan direkt, brukar inte fungera för det mesta, den andra personen blir defensiv.

Ts får väl känna av vad som är den bästa vägen, ha den stora släggan som en plan B.

Och än en gång, det är ett 6 veckors gammalt barn, en nyförlöst mamma som kanske inte litar på ts. Hon har kanske hört skräckberättelser om pappor som vägrar ta föräldraledigt, men håller på sina dagar så mamman står där med en 9-månaders parvel, ingen inkomst, hon kanske hört skräckberättelser om pappor som vägrar att skriva på flyttanmälan, även om det är över gården,

Dvs det gäller att ts att få mamman att förstå att han inte tillhör den gruppen av pappor.
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (?) skrev 2017-09-12 16:42:08 följande:

Det finns alltid en risk att man inte vill döma till gemensam vårdnad ifall föräldrarna inte bedöms kunna samarbeta (det påverkar förstås inte umgänge) men du nämner inte exempel på några sådana problem. Om mamman anser att ni inte kan samarbeta (förutom oenigheten om vårdnaden) bör hon ju kunna beskriva på vilket sätt.

Om mamman inte vill samarbeta tror jag det är meningslöst att lägga tid på att försöka få frivillig överenskommelse via Familjerätten som ju ändå saknar mandat att besluta; risken är att det bara blir mer infekterat. I så fall är det nog bättre att ta Tingsrätten direkt, kanske få ordnat med både vårdnad och umgängesavtal på en gång om du tror att det kan bli svårt på den fronten? Med lite tur kan du få råd av din advokat.

Jag hoppas att de isåfall tänker tanken att ifrågasätta och be henne beskriva vad som inte funkar med samarbete. Jag är dock orolig för att hon hittar på något och ljuger för att få det att se ut som att vi inte kan samarbeta alls.
    nevermind skrev 2017-09-13 08:36:05 följande:

TS, ta all kommunikation skriftligen. Mail eller sms.

All kommunikation sker redan skriftligen, på bådas initiativ.
    nevermind skrev 2017-09-13 08:10:27 följande:
    Det är ju ganska så jävla smart att se till att man får gemensam vårdnad INNAN mamma tar barnet och flyttar till Australien. Det hade i alla fall jag oroat mig mest för. Och föräldraledigheten.
    Exakt. :(
  • Kjell2
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-13 09:42:24 följande:
    Jag hoppas att de isåfall tänker tanken att ifrågasätta och be henne beskriva vad som inte funkar med samarbete. Jag är dock orolig för att hon hittar på något och ljuger för att få det att se ut som att vi inte kan samarbeta alls.
    nevermind skrev 2017-09-13 08:36:05 följande:

TS, ta all kommunikation skriftligen. Mail eller sms.

All kommunikation sker redan skriftligen, på bådas initiativ.Exakt. :(
    Se till att faderskapsprocessen rullar på. Allt blir enklare när det är klart.

Inled en diskussion med familjerätten där ni tillsammans försöker komma fram till ett bra upplägg. Funder på vad som är viktigt för dig.

Framförallt - se till att du får regelbundet umgänge direkt.

Börjar mamman förhindra umgänge eller förhalla processen med familjerätten överväg att stämma. Inte så mycket för att få ett domstolsbeslut utan mera för att få igång en dialog i familjerätten så att ni kan komma frammåt.

Ett fultaktik som tvärr händer ibland är att t ex mamman förhindrar umgänge och drar ut på processen i familjerätten. När till sist pappan ledsnar och går till tingsrätten är det för sent. Mamman har flyttat långt bort och umgänget med pappan är obefintligt.

En annan fultaktik är att pappan hotar med process om inte mamman ställer upp på preics alla nycker som pappan har kring umgänge, pengar mm. Mamman av rädslan att förlora ställer upp på alla dumheter pappan begär

• Anonym (mamma)

Så mycket projektioner med starka ord på pappan.

Mamman har redan "drämt till med en slägga" vad det verkar. Och kan enligt pappan drämma till med ännu större saker. Frågan är om pappan ska hålla upp en sköld eller vända andra kunden till. Om vi nu ska tala metaforer.

Vi utgår från att alla andra är som vi. Men en manipulativ person tackar för förtroendet och skrattar åt ens dumhet samt tar vad den kan. Man behöver inte lura någon för alltid. Bara tillräckligt länge. Att vara offer för reality poker är ett helvete. Minsta risk för detta så måste man skydda sig från början.

Och samarbete. Vadå samarbete om man avsäger sig typ alla rättigheter som ger möjlighet att samarbeta in the first place. Samarbete förutsätter väl att man har något att samarbeta om. Det är ju därför mamman vill ha enskild vårdnad. Så det inte behövs något samarbete eftersom detta enligt mamman inte funkar. Hur ska pappan då senare kunna visa att han samarbetar när mamman i princip tagit bort denna möjlighet in the first place.

• Anonym (Pappan)

Har nu fått tag på socialkontoret och ifrågasatt faderskap och vårdnad.

Gång på gång påpekade de att "ni måste vara överrens och samarbeta kring detta" och fick nog säga till dem fem gånger att "Det är inte vårdnadsfrågan jag frågar om, det är enbart fastställandet av faderskap. Varför kan ni inte skicka in faderskapsintyg och sedan ta vårdnad i en separat fråga?"

"Det är tyvärr inte så vi jobbar. Vi har fått blanketten från Skatteverket och vi har inga fler blanketter, t.ex en separat för faderskap tyvärr."

Vet inte vad mer jag ska göra nu utöver att umgås så mycket jag kan och får med min son.

Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?