• Anonym (Pappan)

Bli nekad gemensam vårdnad?

Hej FL!

Första gången man skriver här men har läst en massa senaste tiden.

Är just nu i vårdnadstvist med min ena sons mor. Min son är bara 1,5 månader gammal.

Hon nekar mig gemensam vårdnad och vill ha ensam enbart för att "det skulle bara bli krångligt med gemensam". Hon påpekar även samarbetsproblem (men när jag frågar vad vi inte kan samarbeta om utöver just vårdnaden kan hon inte komma med något konkret). Jag ser inte vad det krångliga skulle vara, och självklart gör jag enbart val och beslut baserat på min sons bästa. Hon drog upp "val av dagis" och då sa jag att jag litar på hennes omdöme då hon kan dagisen bättre än jag t.ex (vilket är sant) så jag ser inte att det skulle vara samarbetsproblem då?

Det har inte gått till TR än utan det ligger fortfarande hos socialen och vi ska ha ett samarbetsavtal där samtliga hoppas att vi kan lösa det (vilket både jag och exet påpekar att "det kommer nog inte påverka så mycket").

Problemet jag har just nu är att efter ett samtal med henne så har hon gjort mig osäker på lite saker;

När hon frågade "Är det värt att riskera, tänk om du förlorar i Tingsrätten? För när jag ringde och pratade med Tingsrätten så sa dem att det finns stora chanser att jag skule vinna"

Medans socialkontoret påpekat;
    "Vill du ha gemensam vårdnad så gör du helt och hållet rätt just nu. Det ska kräva mycket allvarliga saker för att bli nekad gemensam vårdnad så som lång historia av drogmissbruk, alkoholmissbruk eller brottslighet."

Men jag har inget av de punkterna? Jag har en son sedan tidigare som jag har VV och det har aldrig varit några problem eller osäkerhet kring att jag skulle vara en dålig förälder t.ex (snarare tvärtom faktiskt).

Så nu sitter jag smått förtvivlad och osäker på situationen jag är i och vet inte hur jag ska tolka allt?

• Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?
  • Kjell2
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 10:28:12 följande:

Googlade runt lite gällande vårdstvister och hittade följande kommentar från någon. Stämmer verkligen detta? :(

"Din ex behöver bara hävda att ni har samarbetsproplem och ni kommer aldrig att kunna enas om någoting,, men dom tipsen får hon från sin advokat att hon ska säga... Hon bryter all kontakt med dig tills det är avgjort i tingsrätten..
    Tingsrätten får nämligen INTE döma gemensam vårdnad om det finns samarbetsproblem...DOM FÅR INTE!!!!!!
    Hon vinner där lätt som en plätt,, du behöver inte ens gå dit om hon hävdat samarbetsproplem"

-

Detta kan väl ärligt talat inte stämma? :(
    Ta hjälp av ett proffs istället för Google.
  • Anonym (Godförmiddag)
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 09:32:58 följande:
    Min son och hans mor bor 45 minuter med bil bort och jag har påpekat för henne att om det skulle behövas några underskrifter kan jag komma samma dag eller dagen efter (beroende på hur sent jag får veta det).

Jag är bara orolig över hur långt hon är beredd att gå för detta? Ljuga och hitta på saker? Jag vet inte.. Är bara en så otroligt påfrestande situation att vara i.
    Förstår dig det är ju ditt barn det handlar om.Försök tänka såhär : Lika lite som du kan vandra in i rätten och hitta på historier för att utesluta mamman ur barnets liv och vinna på det.Lika lite kan hon.
  • Anonym (Kvinna)

Rådgör med en advokat.

Du kan få rättshjälp via facket t.ex..

Googla inte.

• Anonym (Cilla)

Om jag vore du så skulle jag lägga massor av krut på att få till ett bra umgänge och en bra relation till barnet. Gör allt för att samarbeta när ni träffas hos familjerätten, prata enbart ur barnets perspektiv (barnets behov av dig istället för dina rättigheter som pappa), osv. Träffa barnet så mycket det går, helst flera gånger i veckan.

Saken är den att om du går på två möten med FR och sen stämmer mamman i Tingsrätten så ser det ut som att du bara är ute efter en konflikt, och bevisar att ni inte kan samarbeta.

Men om du istället visar upp att ni kan samarbeta kring umgänget och kring barnet, så har du mycket lättare att få igenom gemensam vårdnad. Det tar bara några månader extra.

Som bonus får ditt barn en mycket starkare relation till dig.

• sextiotalist
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-11 13:31:51 följande:

Om jag vore du så skulle jag lägga massor av krut på att få till ett bra umgänge och en bra relation till barnet. Gör allt för att samarbeta när ni träffas hos familjerätten, prata enbart ur barnets perspektiv (barnets behov av dig istället för dina rättigheter som pappa), osv. Träffa barnet så mycket det går, helst flera gånger i veckan.

Saken är den att om du går på två möten med FR och sen stämmer mamman i Tingsrätten så ser det ut som att du bara är ute efter en konflikt, och bevisar att ni inte kan samarbeta.

Men om du istället visar upp att ni kan samarbeta kring umgänget och kring barnet, så har du mycket lättare att få igenom gemensam vårdnad. Det tar bara några månader extra.

Instämmer, ts vinner mycket på att arbeta för bra samarbete och ur barnets perspektiv. Det om något ses positivt.
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-11 13:31:51 följande:

Vi har redan kommit överrens om umgänge och att det ska ske ett tillfälle i veckan (några timmar). Lite lite tycker jag men är glad för det lilla iallafall.

Utöver detta har jag tagit ledigt från jobbet och följt med till varje BVC-koll och sen umgåtts lite efter det i en stund. Så vissa veckor har det alltså varit två tillfällen.
  • sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 14:02:18 följande:
    Vi har redan kommit överrens om umgänge och att det ska ske ett tillfälle i veckan (några timmar). Lite lite tycker jag men är glad för det lilla iallafall.

Utöver detta har jag tagit ledigt från jobbet och följt med till varje BVC-koll och sen umgåtts lite efter det i en stund. Så vissa veckor har det alltså varit två tillfällen.
    Fortsätt med detta. Sedan, kolla med fk för säkerhets skull, så tror jag du kan få föräldraledigt även om du inte har vårdnaden, för att du är pappan, även om det är mamman som bestämmer om dessa dagar.
    En annan sak, du kan även, om mamman skriver en sådan fullmakt, få ta del av ditt barns journaler. Inte säker men nästan, kolla av detta.

• Anonym (Pappan)
    sextiotalist skrev 2017-09-11 14:06:36 följande:
    Fortsätt med detta. Sedan, kolla med fk för säkerhets skull, så tror jag du kan få föräldraledigt även om du inte har vårdnaden, för att du är pappan, även om det är mamman som bestämmer om dessa dagar.
    En annan sak, du kan även, om mamman skriver en sådan fullmakt, få ta del av ditt barns journaler. Inte säker men nästan, kolla av detta.
    Har funderat lite på det där och som det är idag är det helt galet.

Problemet är att papperna som socialkontoret ska fylla i och skicka in till skatteverk osv. så är "faderskap" och "vårdnad" på samma papper.

Med tanke på att vi inte kan komma överrens om vårdnaden så kan de inte skicka in detta papperet = Jag står inte som fadern förrens det är inskickat.

Exakt vad FK säger om det har jag ingen aning om, men det låter otroligt långsökt att jag ska få föräldraledigt för ett barn som jag (på papper) inte är fader till..
  • Anonym (Pappan)

Exakt hur en stämning på vårdnad funkar vet jag ej, men som jag fått förklarat för mig så har inte min sons mamma och jag kommit överrens efter ett tag (och papper inte skickats in) så kontaktar socialkontoret tingsrätten.

Jag gör ju aktivt inte en stämning utan det är socialkontoret som isåfall driver igång det?

• sextiotalist
    Anonym (Pappan) skrev 2017-09-11 14:11:45 följande:
    Har funderat lite på det där och som det är idag är det helt galet.

Problemet är att papperna som socialkontoret ska fylla i och skicka in till skatteverk osv. så är "faderskap" och "vårdnad" på samma papper.

Med tanke på att vi inte kan komma överrens om vårdnaden så kan de inte skicka in detta papperet = Jag står inte som fadern förrens det är inskickat.

Exakt vad FK säger om det har jag ingen aning om, men det låter otroligt långsökt att jag ska få föräldraledigt för ett barn som jag (på papper) inte är fader till..
    Va, det är nog familjerätten som är lite sega där. Se till att de skickar in papprena om faderskapet direkt. Förvisso kan man skriva på för gemensam vårdnad direkt. men det viktigaste är att du står som pappa på barnet, för innan dess är du rättslös.
    Så ring och be dom att skicka in papprena, så du står som pappa och att ni får ta vårdnadsfrågan separat.
Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?