• Anonym (Pappan)

Bli nekad gemensam vårdnad?

Hej FL!

Första gången man skriver här men har läst en massa senaste tiden.

Är just nu i vårdnadstvist med min ena sons mor. Min son är bara 1,5 månader gammal.

Hon nekar mig gemensam vårdnad och vill ha ensam enbart för att "det skulle bara bli krångligt med gemensam". Hon påpekar även samarbetsproblem (men när jag frågar vad vi inte kan samarbeta om utöver just vårdnaden kan hon inte komma med något konkret). Jag ser inte vad det krångliga skulle vara, och självklart gör jag enbart val och beslut baserat på min sons bästa. Hon drog upp "val av dagis" och då sa jag att jag litar på hennes omdöme då hon kan dagisen bättre än jag t.ex (vilket är sant) så jag ser inte att det skulle vara samarbetsproblem då?

Det har inte gått till TR än utan det ligger fortfarande hos socialen och vi ska ha ett samarbetsavtal där samtliga hoppas att vi kan lösa det (vilket både jag och exet påpekar att "det kommer nog inte påverka så mycket").

Problemet jag har just nu är att efter ett samtal med henne så har hon gjort mig osäker på lite saker;

När hon frågade "Är det värt att riskera, tänk om du förlorar i Tingsrätten? För när jag ringde och pratade med Tingsrätten så sa dem att det finns stora chanser att jag skule vinna"

Medans socialkontoret påpekat;
    "Vill du ha gemensam vårdnad så gör du helt och hållet rätt just nu. Det ska kräva mycket allvarliga saker för att bli nekad gemensam vårdnad så som lång historia av drogmissbruk, alkoholmissbruk eller brottslighet."

Men jag har inget av de punkterna? Jag har en son sedan tidigare som jag har VV och det har aldrig varit några problem eller osäkerhet kring att jag skulle vara en dålig förälder t.ex (snarare tvärtom faktiskt).

Så nu sitter jag smått förtvivlad och osäker på situationen jag är i och vet inte hur jag ska tolka allt?

• Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?
  • Anonym (ensam mamma)

Har inte läst alla inlägg men vill ge dig ett perspektiv på hur det var för mig. Fick barn med en man som jag inte kände särskilt väl vilket kändes otryggt. Dessutom var det omvälvande att få barn med allt vad det innebar känslomässigt och med alla hormonella svängningar. Ville inte ha gemensam vårdnad av den enkla anledningen att jag kände mig skör och otrygg med en man jag inte kände. Skulle nog mått jättedåligt om han dragit igång en rättsprocess på allt det. Allt det jobbiga la sig med tiden när jag anpassat mig till livet som mamma och alla hormoner lagt sig och jag lärt känna pappan. Är tacksam för att pappan till mitt barn var förstående istället för att pressa mig. Idag har vi gemensam vårdnad och det funkar jättebra.

Mitt råd vore nog att inte ha bråttom utan tänka långsiktigt. Ni ska ändå vara föräldrar tillsammans under 18 år och det blir både enklare och roligare om ni kan hålla sams.

Som jag kan se det vore enda anledning att dra igång en rättsprocess just nu om mamman är olämplig som förälder, är opålitlig (typ flytt till andra sidan landet) eller vägrar umgänge.

Men det är från mitt perspektiv.

• Anonym (Pappan)
    Tow2Mater skrev 2017-09-11 18:35:07 följande:
    Men TS säger väl inte att han "vägrar" vara FL-ledig om mamman behover gå tillbaka till jobb?
    Självklart tar jag föräldraledigt för att ta hand om min son om det skulle behövas. 
    Anonym (ensam mamma) skrev 2017-09-11 19:05:41 följande:

Har inte läst alla inlägg men vill ge dig ett perspektiv på hur det var för mig. Fick barn med en man som jag inte kände särskilt väl vilket kändes otryggt. Dessutom var det omvälvande att få barn med allt vad det innebar känslomässigt och med alla hormonella svängningar. Ville inte ha gemensam vårdnad av den enkla anledningen att jag kände mig skör och otrygg med en man jag inte kände. Skulle nog mått jättedåligt om han dragit igång en rättsprocess på allt det. Allt det jobbiga la sig med tiden när jag anpassat mig till livet som mamma och alla hormoner lagt sig och jag lärt känna pappan. Är tacksam för att pappan till mitt barn var förstående istället för att pressa mig. Idag har vi gemensam vårdnad och det funkar jättebra.

Mitt råd vore nog att inte ha bråttom utan tänka långsiktigt. Ni ska ändå vara föräldrar tillsammans under 18 år och det blir både enklare och roligare om ni kan hålla sams.

Som jag kan se det vore enda anledning att dra igång en rättsprocess just nu om mamman är olämplig som förälder, är opålitlig (typ flytt till andra sidan landet) eller vägrar umgänge.

I detta fallet känner vi varandra rätt bra. Självklart vill jag att vi ska vara sams men det är inte alltid det går tyvärr :/
  • Egen blankett

Ts, faderskapet och gemensam vårdnad är inte på samma papper. Gemensam vårdnad är en blankett för sig som inte behöver skickas in till Skatteverket vid samma tillfälle. Har du skrivit på faderskapet? Om du har gjort det så ska familjerätten skicka in det. Gemensam vårdnad är något man har möjlighet att fylla i om vid samma tillfälle, alltså inget krav för att papprena gällande faderskapet ska kunna skickas in. Om du skrivit på papper för faderskapet och handläggaren påstår att gemensam vårdnad behöver fyllas i för att blanketten ska kunna skickas in skulle jag ta kontakt med en chef.

• Anonym (ensam mamma)

Har nu läst fler inlägg. Barnet är typ nyfött fött och och du har redan gett upp om samarbetet och vill sätta igång en rättsprocess..

Tänk på att det är omtumlande att få barn. Både för dig och mamman. Tänker man klart då? Nej såklart. Är det omöjligt för dig att chilla ett litet tag till och se vad som händer?

Det gynnar inte ditt barn av att du stressar mamman. Tänk på att det är där barnet bor och att all stress som mamman utsätts för även drabbar barnet.

• Anonym (ensam mamma)

För oss gick det enkelt att få faderskapet fastställt utan att skriva på för gemensam vårdnad. Fråga en gång till. Helt säker på att det är något missförstånd.

• Anonym (Pappan)
    Egen blankett skrev 2017-09-11 19:29:24 följande:

Ts, faderskapet och gemensam vårdnad är inte på samma papper. Gemensam vårdnad är en blankett för sig som inte behöver skickas in till Skatteverket vid samma tillfälle. Har du skrivit på faderskapet? Om du har gjort det så ska familjerätten skicka in det. Gemensam vårdnad är något man har möjlighet att fylla i om vid samma tillfälle, alltså inget krav för att papprena gällande faderskapet ska kunna skickas in. Om du skrivit på papper för faderskapet och handläggaren påstår att gemensam vårdnad behöver fyllas i för att blanketten ska kunna skickas in skulle jag ta kontakt med en chef.

Har sett papperet med egna ögon och jo, de är på samma. Faderskap och underskrift, sedan längre ner på samma papper är det en liten box man ska kryssa i för gemensam vårdnad.

Har dock funderat på om det kan stämma och försökte faktiskt kontakta socialchefen på kontoret, lyckades dock inte få tag på någon alls så får försöka imorgon igen.
    Anonym (ensam mamma) skrev 2017-09-11 19:37:01 följande:

Har nu läst fler inlägg. Barnet är typ nyfött fött och och du har redan gett upp om samarbetet och vill sätta igång en rättsprocess..

Tänk på att det är omtumlande att få barn. Både för dig och mamman. Tänker man klart då? Nej såklart. Är det omöjligt för dig att chilla ett litet tag till och se vad som händer?

Det gynnar inte ditt barn av att du stressar mamman. Tänk på att det är där barnet bor och att all stress som mamman utsätts för även drabbar barnet.

Gett upp om samarbetet? Har du läst alla inlägg jag skrivit? Jag har försökt samarbeta med så gott som allt känns det som?

Det är inte jag som sätter mig emot gemensam vårdnad? Vi är båda två föräldrar till barnet och som vill barnets bästa, varför skulle vi inte ha gemensam vårdnad?

Jag kan inte chilla mer än vad jag gör, om du hade läst fler inlägg jag skrivit så är det inte jag som aktivt "pushar" detta framåt utan det gör socialkontoret som säger att om vi inte inte kommit överrens om vårdnadsfrågan så får de skicka vidare det till en annan instans.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (ensam mamma) skrev 2017-09-11 19:37:01 följande:

Som jag ser det är det mamman som redan har satt igång en process genom att neka gemensam vårdnad och säga ja till minsta möjliga umgänge (pappan blir främling) samt påstå samarbetsproblem som inte finns (utgår från att påståenden är korrekta). Skulle inte förvåna mig om hon sen säger att de har så dålig anknytning pga det lilla umgänget att det inte är lämpligt med gemensam vårdnad (vet dock inte om det håller). Det låter som att mamman redan talat med en advokat eller är påläst själv. Utifrån beskrivningen är det faktiskt mamman som redan satt igång det här. Oavsett vem som måste stämma för att bevaka sin rätt/barnets rätt till nära kontakt med sina två föräldrar. Ett barn är inte mammans egendom. Inte någons egendom. Utgångspunkten är väl (enligt lagstiftaren) att gemensam vårdnad är bäst för barnet om det inte är väldiga samarbetsproblem, i kombination m nära och god kontakt med båda föräldrar. När mamman nekar barnet och pappan det är det mamman som bråkar. Om det nu inte är något lurt bakom detta som vi FLare inte vet.

Min helt privata åsikt givetvis:)
  • Anonym (Fy f*n va själviskt)
    Anonym (ensam mamma) skrev 2017-09-11 19:05:41 följande:

Tror du inte att det är otryggt att få barn med en kvinna man inte känner?

Om den kvinnan har full makt över ens barn utan att man har någon rätt eller insyn OCH sitter och håller på barnet 24/7 och enbart tillåter umgänge med barnet nån timme i vecka?

Hade inte du varit livrädd? Har inte du varit helt hysterisk om du inte fick träffa ditt nyfödda barn med och inte hade någon juridisk rätt alls till barnet? Ditt barn pappa var i en mycket mer utsatt och skrämmande situation. Men där visade du ingen hänsyn eller förståelse? Det var bara han som skulle visa hänsyn till dina hormoner och avsäga sig sin fulla roll som pappa.
  • Anonym (Dubbelmoral)
    Anonym (Fy f*n va själviskt) skrev 2017-09-11 19:59:25 följande:
    Tror du inte att det är otryggt att få barn med en kvinna man inte känner?

Om den kvinnan har full makt över ens barn utan att man har någon rätt eller insyn OCH sitter och håller på barnet 24/7 och enbart tillåter umgänge med barnet nån timme i vecka?

Hade inte du varit livrädd? Har inte du varit helt hysterisk om du inte fick träffa ditt nyfödda barn med och inte hade någon juridisk rätt alls till barnet? Ditt barn pappa var i en mycket mer utsatt och skrämmande situation. Men där visade du ingen hänsyn eller förståelse? Det var bara han som skulle visa hänsyn till dina hormoner och avsäga sig sin fulla roll som pappa.
    Kvinnors hyckleri i ett nötskal. Männen ska banne mig ta allt ansvar, särskilt ekonomiskt, om de har sex och får barn mot sin vilja. 

Men nåde den man som tar sitt ansvar när kvinnan vill styra och ställa angående umgänge. Han får slåss mot alla möjliga anklagelser i rätten för att ens få möjlighet att ta, annat än ekonomiskt, ansvar.

Ha kaka och äta samtidigt verkar vara ett problem i feministiska samhällen.
  • Anonym (Nope)
    Tow2Mater skrev 2017-09-11 18:35:07 följande:
    Men TS säger väl inte att han "vägrar" vara FL-ledig om mamman behover gå tillbaka till jobb?
    Nej, det har han förvisso inte. Mitt svar riktade sej mot påståendet att mamman gott klarar att vara hemma ett år på sina dagar+pappans överskrivna dagar. Ekonomiskt är det inte säkert att hon klarar det, garantidagarna ger inte mycket klirr i kassan.
Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?