• Anonym (Pappan)

Bli nekad gemensam vårdnad?

Hej FL!

Första gången man skriver här men har läst en massa senaste tiden.

Är just nu i vårdnadstvist med min ena sons mor. Min son är bara 1,5 månader gammal.

Hon nekar mig gemensam vårdnad och vill ha ensam enbart för att "det skulle bara bli krångligt med gemensam". Hon påpekar även samarbetsproblem (men när jag frågar vad vi inte kan samarbeta om utöver just vårdnaden kan hon inte komma med något konkret). Jag ser inte vad det krångliga skulle vara, och självklart gör jag enbart val och beslut baserat på min sons bästa. Hon drog upp "val av dagis" och då sa jag att jag litar på hennes omdöme då hon kan dagisen bättre än jag t.ex (vilket är sant) så jag ser inte att det skulle vara samarbetsproblem då?

Det har inte gått till TR än utan det ligger fortfarande hos socialen och vi ska ha ett samarbetsavtal där samtliga hoppas att vi kan lösa det (vilket både jag och exet påpekar att "det kommer nog inte påverka så mycket").

Problemet jag har just nu är att efter ett samtal med henne så har hon gjort mig osäker på lite saker;

När hon frågade "Är det värt att riskera, tänk om du förlorar i Tingsrätten? För när jag ringde och pratade med Tingsrätten så sa dem att det finns stora chanser att jag skule vinna"

Medans socialkontoret påpekat;
    "Vill du ha gemensam vårdnad så gör du helt och hållet rätt just nu. Det ska kräva mycket allvarliga saker för att bli nekad gemensam vårdnad så som lång historia av drogmissbruk, alkoholmissbruk eller brottslighet."

Men jag har inget av de punkterna? Jag har en son sedan tidigare som jag har VV och det har aldrig varit några problem eller osäkerhet kring att jag skulle vara en dålig förälder t.ex (snarare tvärtom faktiskt).

Så nu sitter jag smått förtvivlad och osäker på situationen jag är i och vet inte hur jag ska tolka allt?

• Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-09-11 08:28:03 följande:

Du ska inte ge dig.

Det är ert barn.

Du har noll rätt att ta beslut om hon har ensam vårdnad vilket betyder att hon skulle kunna flytta 100 mil utan att du kan göra något direkt.

Så gemensam vårdnad it is.

Vill inte ge mig. Men hennes ständiga påpekande att "det är ju bara det juridiska, du får ju fortfarande träffa honom lika mycket oavsett" men jag vill vara med delaktig i min sons liv och beslut än bara umgänge. Jag vill vara säker och veta att han har det så bra som möjligt, ta beslut som är för hans bästa osv.

Något som jag inte kommer kunna göra då. :(
    Anonym (X) skrev 2017-09-11 08:29:14 följande:

Jag tror hon ljuger om att ha ringt.

Vem skulle hon ha pratat med som var insatt i ärendet och ville/vågade uttala sig så? Be om ett namn för att ringa själv.

Hon nämnde aldrig det och jag tyckte också det lät lite lustigt, pratade hon med en i växeln då liksom..? För det hade låtit mindre konstigt om hon nämnt att hon pratat med en advokat eller någon insatt i familjejuridik..
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-09-11 08:40:15 följande:
    Vårdnad och umgänge är 2 olika saker så  visst är det så men hon har inte rent mjöl i påsen.
    Känns som att hon planerar något.

Du har ingen rätt att få veta saker om du inte har vårdnaden.
    Nej min magkänsla säger samma sak och har gjort hela tiden.
  • Anonym (Pappan)
    sextiotalist skrev 2017-09-11 08:55:24 följande:

Text

Meriall skrev 2017-09-11 08:56:21 följande:

Text

Kan direkt påpeka att jag har, flera gånger, redan påpekat att jag kan ge henne så mycket föräldradagar jag bara kan men enligt henne så "är det inte alla" och således tydligen meningslöst och gör ingen skillnad..
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-09-11 09:04:47 följande:
    Ingen garanti för att hon ska gå med på gemensam vårdnad sen efter det året.
    Exakt. Hon har erbjudit och sagt att hon, när han blivit lite äldre, kan gå med på det. Men hon kan ljuga och påstå hur mycket hon vill och sen om några år totalt neka och som jag har förstått det då så är det ännu svårare att få gemensam vårdnad via Tingsrätten då..
  • Anonym (Pappan)
    sextiotalist skrev 2017-09-11 09:19:28 följande:
    Självklart inte, men om ts är en man som på alla sätt  visar att han är seriös och tar sin papparoll med allvar, så är det lika stor chans att han får igenom gemensam vårdnad som nu.

Det är tyvärr en del män och kvinnor som använder gemensam vårdnad som ett maktmedel. Män som vägrar släppa sina föräldradagar och samtidigt inte tar ut dessa före barnets ettårsålder, som hindrar flytt (även ett kvarter). Kvinnor som utnyttjar enskild vårdnad också, självklart.
    Så i min värld så är den bästa vägen är att först främja så att det finns ett bra samarbete och sedan arbeta på gemensam vårdnad.
    Enda anledningen till att jag vill ha GV är för att få vara mer delaktig i min sons liv och så det blir så bra som möjligt för honom / så han mår bra.

* Jag är som sagt beredd att ge henne föräldradagar
    * Påpekat för henne att hon får gärna flytta men så länge det inte försvårar umgänget mellan min son och mig

Så jag har försökt vara så öppen och samarbetsvillig som möjligt känns det som, men jag kanske har fel.. :(
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (Godförmiddag) skrev 2017-09-11 09:27:04 följande:

Är en mamma som gått från gemensam till ensam vårdnad (sonen är nu vuxen) och jag kan säga dig rakt av att det mamman till ditt barn försöker med kommer sätta henne i väldigt dåligt ljus.Såvida det ej finns bevis på något extremt som barnmisshandel, stora missbruksproblem lr liknande kan jag inte se att hon någonsin skulle lyckas med annat än att själv bli ifrågasatt. Anledningen att jag sökte ensam vårdnad var att det bara inte gick att ha gemensam.Varför? - Pappan fanns inte med annat än 1,2 gång om året då han ringde o grattade sonen på födelsedagen lr sa god jul. Resten av tiden var han borta.Ingen adress, inget svar i telefonen -ingenting. Papper och annat vi gemensamt behövde skriva på vart inte påskrivet av honom vilket resulterade i massa problem. Det tog över 1 år från att jag kontaktade rätten första gången till att jag fick hela vårdnaden (TROTS att ingen fått tag i pappan och han aldrig var med under förhandlingarna). Inte ens advokaten som företrädde honom visste vem han var/hade pratat med honom.Så även med en totalt frånvarande pappa är det inte enkelt att få ensam vårdnad. Ditt ex måste vara totalt naiv om hon tror detta är ok.Håll dig lugn hela vägen (oavsett vad hon gör). Låter som det är hon själv som kommer att få stå till svars i slutänden.

Min son och hans mor bor 45 minuter med bil bort och jag har påpekat för henne att om det skulle behövas några underskrifter kan jag komma samma dag eller dagen efter (beroende på hur sent jag får veta det).

Jag är bara orolig över hur långt hon är beredd att gå för detta? Ljuga och hitta på saker? Jag vet inte.. Är bara en så otroligt påfrestande situation att vara i.
  • Anonym (Pappan)
    Meriall skrev 2017-09-11 09:21:22 följande:

Det räcker mer än väl om du ger henne det som går att skriva över. Tro inte på det hon säger. Hon kan ta ut max och ändå vara hemma i ett år då.

Ja men hon nöjer sig inte med det, hon vill ha allt verkar det som :/
  • Anonym (Pappan)
    Kjell2 skrev 2017-09-11 08:45:30 följande:

Rådgör med ditt ombud

Ombud? Advokat?
  • Anonym (Pappan)

Googlade runt lite gällande vårdstvister och hittade följande kommentar från någon. Stämmer verkligen detta? :(

"Din ex behöver bara hävda att ni har samarbetsproplem och ni kommer aldrig att kunna enas om någoting,, men dom tipsen får hon från sin advokat att hon ska säga... Hon bryter all kontakt med dig tills det är avgjort i tingsrätten..
    Tingsrätten får nämligen INTE döma gemensam vårdnad om det finns samarbetsproblem...DOM FÅR INTE!!!!!!
    Hon vinner där lätt som en plätt,, du behöver inte ens gå dit om hon hävdat samarbetsproplem"

-

Detta kan väl ärligt talat inte stämma? :(
Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?