Bli nekad gemensam vårdnad?
Faderskapet behöver du inte oroa dig för. Alla myndigheter, Skatteverket, Försäkringskassa etc. vill ha en fader på barnet. Barnet ska ju även ha underhållsbidrag vilket FK helst slipper stå för.
Barnets mamma kan inte få igenom "fader okänd", så länge en man hävdar att han är fadern.
Ge dig inte nu heller angående gemensam vårdnad. Vårdnad och umgänge är som sagt inte samma sak, men får hon enskild vårdnad nu. Så vet du inte om du får se barnet igen. För då hamnar du i samma konflikt som idag, fast det istället handlar om umgänge.
Var dock beredd på att bli väldigt ifrågasatt. Du kommer sannolikt få höra väldigt mycket nedlåtande och kränkande saker på Familjerätten. Det behöver givetvis inte bli så, men jag har själv varit i din sits. Alla instanser satte så då genast på mammans sida och menade på att jag nog inte var samarbetsvillig eftersom jag inte gick med på enskild vårdnad. De försökte på alla sätt få mig att ge mig, för att de ansåg att det var lättast att låta mamman få som hon ville.
Dock är det ju enbart tingsrätten som kan döma. Både familjerätten och alla advokater vet att det krävs särskilda problem, eller omständigheter om de ska döma enskild vårdnad. Mammans framtida trovärdighet och lämplighet kan komma till skada om hon visar sig ljuga i Tingsrätten.
Det viktiga är att du inte brusar upp eller blir arg, även om det kan kännas väldigt frustrerande när "alla" vill få en att framstå som en dålig pappa/människa som bara krånglar, eftersom man inte låter mamman få som hon vill.