• sobrio88

Bli nekad gemensam vårdnad?

Anonym (Pappan) skrev 2017-09-13 10:49:40 följande:

Har nu fått tag på socialkontoret och ifrågasatt faderskap och vårdnad.

Gång på gång påpekade de att "ni måste vara överrens och samarbeta kring detta" och fick nog säga till dem fem gånger att "Det är inte vårdnadsfrågan jag frågar om, det är enbart fastställandet av faderskap. Varför kan ni inte skicka in faderskapsintyg och sedan ta vårdnad i en separat fråga?"

"Det är tyvärr inte så vi jobbar. Vi har fått blanketten från Skatteverket och vi har inga fler blanketter, t.ex en separat för faderskap tyvärr."

Vet inte vad mer jag ska göra nu utöver att umgås så mycket jag kan och får med min son.

Vi skrev på papper för faderskap för ca en månad sen. Soctanten kom med två papper och vi skrev på det ena och så sa vi att vi vill vänta med att skriva på gemensam vårdnad så då sa hon bara att ja, ja då kastar jag den lappen. Och faderskapet har gått igenom för barnet har fått pappans efternamn. Det kan väl inte vara olika för olika kommuner?
  • sobrio88
    sextiotalist skrev 2017-09-13 11:27:16 följande:

Det ska det inte vara, det ska vara likadant över hela landet.

För övrigt, måste man skriva under faderskapet i en speciell kommun, kan man inte knata in på vilket socialkontor som helst i landet, med de papper som stödjer vem man är och göra det.

Ja det vet jag, det är den kommunen man är skriven i. Men det jag menade är att eftersom när vi skulle skriva på så hade hon 2 papper med sig och ts har uppenbarligen bara skrivit på ett papper så verkar det ju vara olika i olika kommuner.

När vi fick vårt första barn så bodde vi i en annan kommun och då fick vi skriva på pappren innan förlossningen och i den kommunen vi bor i nu fick man absolut inte skriva på innan barnet var fött så helt samma regler kör dom ju inte iaf...
Svar på tråden Bli nekad gemensam vårdnad?