• hipsterpappan

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

• Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
  • KillBill
    Anonym (Gulp) skrev 2017-08-15 13:47:20 följande:

39.1 procent till och med..förlåt, sitter med halsfluss idag och närminnet är sådär. Men jag har ju länkat till källan iaf.

39% avser alla aborter efter vecka 18. Socialstyrelsens rättsliga råd blir mer restriktiv ju senare som aborten ska utföras och i slutet av intervallet vecka 19 - vecka 21+6  så godkänns i huvudsak aborter vid medicinska komplikationer där fostret inte bedöms som livsdugligt. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • ecover
    hipsterpappan skrev 2017-08-14 21:52:50 följande:

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?

Har läst ts tråd. Det har inte med etik å göra.
    I tråden kan läsas att hon vid flera tillfällen försökte rädda aborterade barn och alla dog.
    Min fråga är. Vem låter abort villiga kvinnor går till v. 23, om lagen berättar något helt annat? Det är skumt.
  • sextiotalist
    ecover skrev 2017-08-15 14:02:15 följande:

Har läst ts tråd. Det har inte med etik å göra.

I tråden kan läsas att hon vid flera tillfällen försökte rädda aborterade barn och alla dog.

Min fråga är. Vem låter abort villiga kvinnor går till v. 23, om lagen berättar något helt annat? Det är skumt.

Jag har samma tankar.
  • KillBill
    Anonym (Gulp) skrev 2017-08-15 13:47:20 följande:

39.1 procent till och med..förlåt, sitter med halsfluss idag och närminnet är sådär. Men jag har ju länkat till källan iaf.

Den statistik som du hänvisar till avser år 2014. År 2016 hade aborter som godkändes av sociala skäl efter vecka 18  sjunkit till 31,5% 

• Anonym (Sina)
    hipsterpappan skrev 2017-08-14 21:52:50 följande:

Hur många kvinnor gör egentligen abort efter v. 22 här i Sverige? Enligt länken hade hon försökt rädda flera aborterade barn. Nu tror jag inte att hon gjorde en sådant försök med barn som enligt lag aborterats senast i v. 18. Alltså finns det flera barn som skulle aborteras så sent. Hur fungerar något sådant egentligen?
  • Anonym (Schhhh)
    Anonym (Sina) skrev 2017-08-15 14:48:14 följande:
    Hur många kvinnor gör egentligen abort efter v. 22 här i Sverige? Enligt länken hade hon försökt rädda flera aborterade barn. Nu tror jag inte att hon gjorde en sådant försök med barn som enligt lag aborterats senast i v. 18. Alltså finns det flera barn som skulle aborteras så sent. Hur fungerar något sådant egentligen?
    Man måste söka tillstånd. Och det ges enbart vid yttersta nödfall (mammans liv är i fara, missbruk etc)
  • KillBill
    Anonym (Schhhh) skrev 2017-08-15 14:56:39 följande:
    Man måste söka tillstånd. Och det ges enbart vid yttersta nödfall (mammans liv är i fara, missbruk etc)

Socialstyrelsen rättsliga råd beviljar inte tillstånd för aborter som inte är avslutade vecka 21+6 dagar. Om en graviditet avslutas efter vecka 21+6 dagar så handlar det om akut risk för moderns liv och inte om sociala faktorer såsom missbruk.

• Anonym (Anonym)

Tycker att tråden bara blir mer och mer obehaglig. Jag är 100% för abort, och tycker att läkaren som försöker rädda fostren gör helfel.
    Det man skulle kunna göra för att lösa situationen är att se till att aborterna är avslutade i vecka 21+4 eller 21+5 för att få lite marginal. Men annars tycker jag bara att det är vidrigt av läkarna att försöka rädda oönskade foster!

• KillBill
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-15 15:57:21 följande:

Tycker att tråden bara blir mer och mer obehaglig. Jag är 100% för abort, och tycker att läkaren som försöker rädda fostren gör helfel.
    Det man skulle kunna göra för att lösa situationen är att se till att aborterna är avslutade i vecka 21+4 eller 21+5 för att få lite marginal. Men annars tycker jag bara att det är vidrigt av läkarna att försöka rädda oönskade foster!

Jag tycker att frågan ska överlämnas till läkare och anna medicinsk expertis. Ibland (exempelvis vid svåra missbildningar som kommer att leda till fostrets död) kan det vara motiverat med abort även efter vecka 21.
  • Anonym (mor)

Jag är måhända osedvanligt naiv(?) men jag trodde att dessa EXTREMT sena och säkert mkt ovanliga aborter gjordes för att det väntade barnet inte har ngt liv att vänta sig då det saknar vitala organ.....såsom stora delar av hjärnan t ex och att man inte upptäckt det förrän på ett sent UL. Initialt kan säkert ett sådant barn uppvisa livstecken men det kan ju aldrig få något liv att tala om.

Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?