Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
Nej, det är inte etiskt försvarbart.
Nej, det är inte etiskt försvarbart.
Det är inte fri abort vid vecka 21, utan kvinnorna har fått sen abort beviljad av en anledning.
Ingenting gott kan komma av att bevilja en kvinna abort, låta henne genomgå hela processen och sedan berätta att man utan hennes vetskap försöker med livsuppehållande på fostret.
Skulle barnet mot alla odds överleva vore det ändå att utsätta hen för stora risker att få en mamma som av undersökande läkare kommit fram till är så olämplig som förälder att sen abort har beviljats.
Jag tycker inte att det agerandet går att försvara. Om jag gör abort i v 22 så här jag väl först och främst fått det godkänt av Socialstyrelsen eftersom det är så sent??
Och då måste jag ha väldigt goda skäl och rent krasst verkligen vilja genomföra aborten.
I det läget skulle jag bli rasande och helt konfys om en läkare kom in efter någon timme och sa att fostret lever och "ligger här borta i kuvösen om du vill titta " typ.
Jag gör väl abort för att jag kommit fram till att jag INTE, av något skäl, vill ha barn?