• hipsterpappan

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

• Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
  • ecover

Får konstiga vibbar när jag läser sådana trådar. Tänk om det har metod att abortera barn i v. 23 och ge dem någon livsuppehållande behandling. 
    Vad händer med dessa barn senare? Bortadopterade mot bra pengar?

• Meriall
    bra03 skrev 2017-08-15 12:53:21 följande:

Jag undrar lite om man genomgår en abort så är det för att man INTE vill ha barn, den rätten har man i Sverige och den rätten ska inte tas ifrån kvinnan.

Men om sen en läkare lyckas rädda livet på fostret, vems ansvar är barnet då???

Är det staten? Eller kvinnan som bara gjorde en abort?, eller blir läkaren registrerad förälder?

Eller får man ett brev hem efter aborten där sjukvården upplyser en om att man står som registrerad biologisk moder...

Känns jäkligt fel i mina ögon!

Eller har det barnet inga föräldrar alls, för mig veterligen behöver man inte uppge någon fader vid abort. Och man upplyser inte heller kvinnan om att man tänker försöka rädda livet på hennes aborterade foster.

Jag tänker att modern inte bör stå som moder nej. Ungefär som att hon adopterat bort barnet. Fadern kan ju stå som fader om han vill. Är ju inte säkert att han vill sen abort bara för att hon vill. Vill han ta hand om barnet är det ju det bästa. Men annars finns det familjer som vill och staten kan stå tills dess. Angående fadern tycker jag att man bör göra faderskapstest automatiskt vid alla förlossningar och sena aborter där barnet överlever.
  • Anonym (Förbjud aborter helt!)
    Läkarhustru skrev 2017-08-15 09:54:42 följande:

Jag är mot abort så jag blir inte speciellt överraskad av reaktionerna här eller artikeln i sig eller förekomsten av sena aborter med allt vad det innebär. Heder åt sjukvårdspersonal som bibehåller sin professions allra viktigaste grundsten: rädda liv. Att avsluta graviditeter, oberoende vecka, borde inte vara något sjukhuspersonal sysslar med. Åtminstone inte statligt finansierade sådana. Man får trösta sig med (och det är en klen tröst för alla med emparisk förmåga) att det inte är ens egna barn som kvävs till döds (outvecklade lungor, annars skulle de ha god möjlighet att överleva i tidiga veckor men de kan inte tillgodose sig syret) i en operationssal långt från värmen från sin mamma. Det är verkligen hemskt. Ni som gör det här förtjänar varje samvetskval.

Inte utan att jag håller med dig, är också emot aborter. Jag tycker det görs alldeles för många aborter i Sverige - mellan 35.000 - 40.000 per år! Förvånad En ung flicka som blir gravid får aldrig alternativet "adoption" utan man hoppar rakt på abort. Samtidigt som tusentals barnlösa par inget hellre vill än att adoptera ett litet knyte...

Samtidigt förstår man ju att nu när Pandoras ask är öppnad går den inte att stänga igen. Skulle vi förbjuda abort skulle det resultera i "svarta aborter" utförda av folk som knappt har någon läkarutbildning, vilket i sin tur kan resultera i mängder av infektioner och kanske t.o.m. dödsfall. För det här med att inse att sex har konsekvenser, se till att skydda sig om man inte vill bli gravid och kanske rentav avstå från sex om man inte vill bli gravid tycks ju inte vara ett alternativ för dagens kvinnor.

Hur som helst; den självklara lösningen på problemet i den här tråden är ju att; om inte förbjuda aborter så åtminstone sänka abortgränsen rejält. På så sätt kan det undvikas att läkare står och försöker rädda livet på de stackars små liven vilket för övrigt självklart är etiskt försvarbart! Att i det läget tycka synd om mamman som ju ville ha abort är naturligtvis helt uppåt väggarna fel. När barnet väl är fött är det inte längre en del av kvinnans kropp, så hennes bestämmanderätt är inte längre giltig.
  • ecover
    KillBill skrev 2017-08-15 13:18:22 följande:

Det utförs inte aborter i vecka 23. Socialstyrelsen ger inte tillstånd till aborter som inte är slutförda i vecka 21+6. Ibland har det inträffat att en abortprocess tar längre tid än planerat och därför inte blivit färdig förrän en bit in i vecka 22 men då har läkaren brutit mot det särskilda tillstånd som krävs från socialstyrelsen för att få utföra en sen abort.

Tydligen händer det.
  • Anonym (Förbjud aborter helt!)
    bra03 skrev 2017-08-15 12:53:21 följande:

Jag undrar lite om man genomgår en abort så är det för att man INTE vill ha barn, den rätten har man i Sverige och den rätten ska inte tas från kvinnan. 

Men om sen en läkare lyckas rädda livet på fostret, vems ansvar är barnet då???

Är det staten? Eller kvinnan som bara gjorde en abort?, eller blir läkaren registrerad förälder?

Eller får man ett brev hem efter aborten där sjukvården upplyser en om att man står som registrerad biologisk moder...

Känns jäkligt fel i mina ögon!

Eller har det barnet inga föräldrar alls, för mig veterligen behöver man inte uppge någon fader vid abort. Och man upplyser inte heller kvinnan om att man tänker försöka rädda livet på hennes aborterade foster.

Fast en abort i v 22 görs inte för att man inte vill ha barn, utan för att det är något fel på barnet eller för att det innebär stor risk förkvinnan att föda barnet.

Om en läkare lyckas rädda livet på barnet är det väl kvinnan som i första hand ska tillfrågas om hon vill ha barnet, vill hon inte då får väl barnet lämnas i statens vård tills förhoppningsvis någon vettig person kan förbarma sig över det.

Som jag ser det borde abort endast tillåtas om barnet har så svåra skador att det inte kan överleva förlossningen, eller om kvinnan löper stor risk av att föda barnet. Att bara säga "Jag vill inte ha barn just nu" är aldrig en giltig anledning att avsluta ett liv i mina ögon. Vill man inte ha barn finns det sätt att undvika graviditet; det säkraste är naturligtvis att helt avstå från sex. Men som sagt, det vet jag att de flesta kvinnor inte är pigga på. Man vill kn*lla runt utan att behöva ta några konsekvenser, helt enkelt. tråkigt men sant.
  • ecover

Nej, jag tycker inte att abort i Sverige borde förbjudas. Däremot kräver jag att diverse läkare handlar lagligt. 

• Anonym (Gulp)
    KillBill skrev 2017-08-15 11:10:53 följande:

Det är många år sedan socialstyrelsen upphörde med att bevilja aborter i vecka 22 och på den tiden socialstyrelsen beviljade så sena aborter (i början av 2 000-talet) så gjordes detta enbart när fostret var gravt missbildat och inte bedömdes livsdugligt.  Idag beviljas bara aborter som är slutförda i vecka 21+6 och i vecka 21 så är socialstyrelsen mycket restriktiv med att bevilja abort och beviljas i huvudsak av medicinska skäl.  

Sorry, skrev fel det var, 21 + 6. D.v.s i slutet av den 22 veckan. Tack för rättelse.

Men statistiken stämmer.

Efter v 18: 38.5 procent orsak sociala probem. Varav 86.7 procent bifall.

www.socialstyrelsen.se/publikationer2015/2015-9-4
  • Anonym (Gulp)

39.1 procent till och med..förlåt, sitter med halsfluss idag och närminnet är sådär. Men jag har ju länkat till källan iaf.

• ecover

Lite som om jag har en livshotande sjukdom och bestämt mig för att vårdpersonalen inte ska igångsätta livsuppehållande åtgärder i fall att. Ska mina önskningar ang döden också nonchaleras av någon alldeles för impulsivt läkare? Sverige är ett lagstyrda samhälle. 

• Anonym (Gulp)

Ur den länkade artikeln:

"? Hen rörde sig och pep, kved litegrann och viftade med armar och ben och hjärtat slog ju också. Så jag gjorde vad jag kunde för att hjälpa barnet med andningen och det man gör med extremt tidigt födda barn, berättar hon."

Nej, hu.

Tidigare abortgräns.

Dags att vakna.

Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?