Inlägg från: Meriall |Visa alla inlägg
  • Meriall

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

Jag tycker man ska få göra abort i alla veckor men läkarna ska också försöka rädda de barn de tror kan överleva (dvs inte de med svåra skador eller som är för små). Överlever ett "aborterat" barn förlorar mamman vårdnaden. Hon kan ansöka om den i efterhand men får det inte automatiskt. Tycker det är mest etiskt mot barn och bägge föräldrar.

• Meriall
    bra03 skrev 2017-08-15 12:53:21 följande:

Jag undrar lite om man genomgår en abort så är det för att man INTE vill ha barn, den rätten har man i Sverige och den rätten ska inte tas ifrån kvinnan.

Men om sen en läkare lyckas rädda livet på fostret, vems ansvar är barnet då???

Är det staten? Eller kvinnan som bara gjorde en abort?, eller blir läkaren registrerad förälder?

Eller får man ett brev hem efter aborten där sjukvården upplyser en om att man står som registrerad biologisk moder...

Känns jäkligt fel i mina ögon!

Eller har det barnet inga föräldrar alls, för mig veterligen behöver man inte uppge någon fader vid abort. Och man upplyser inte heller kvinnan om att man tänker försöka rädda livet på hennes aborterade foster.

Jag tänker att modern inte bör stå som moder nej. Ungefär som att hon adopterat bort barnet. Fadern kan ju stå som fader om han vill. Är ju inte säkert att han vill sen abort bara för att hon vill. Vill han ta hand om barnet är det ju det bästa. Men annars finns det familjer som vill och staten kan stå tills dess. Angående fadern tycker jag att man bör göra faderskapstest automatiskt vid alla förlossningar och sena aborter där barnet överlever.
Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?