• hipsterpappan

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

• Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
  • Anonym (Stackars små :()
    Aniiee skrev 2017-08-15 00:00:12 följande:

Att barnet lever hör till de extrema undantagen av dessa extrema undantag. Även i vecka 21-22 ges medel för att stoppa graviditeten. Att dessa inte fungerar hör till de extrema undantagen, inte till regeln.

det är för övrigt exakt samma medel som i andra veckor....

Och vad är det för medel? Cytotec? Ja stoppa graviditet inte ta död på embryot eller fostret/barnet.
  • Anonym (Meja)
    Aniiee skrev 2017-08-15 00:00:12 följande:

Att barnet lever hör till de extrema undantagen av dessa extrema undantag. Även i vecka 21-22 ges medel för att stoppa graviditeten. Att dessa inte fungerar hör till de extrema undantagen, inte till regeln.

det är för övrigt exakt samma medel som i andra veckor....

Du Aniiee. Har sett dina kommentarer i fler sådana här trådar. Är uppriktigt nyfiken på vad du har för erfarenhet som grund till dina påståenden. Att det tillhör "de extrema undantagen" att foster lever vid abort kan nog de flesta gynpersonal dementera. Är också väldigt nyfiken på vilket "medel" du tror ges som dödar fostret? Tror du har missuppfattat rejält där.
  • Anonym (Annie)

Jag tycker inte att det agerandet går att försvara. Om jag gör abort i v 22 så här jag väl först och främst fått det godkänt av Socialstyrelsen eftersom det är så sent??

Och då måste jag ha väldigt goda skäl och rent krasst verkligen vilja genomföra aborten.

I det läget skulle jag bli rasande och helt konfys om en läkare kom in efter någon timme och sa att fostret lever och "ligger här borta i kuvösen om du vill titta " typ.

Jag gör väl abort för att jag kommit fram till att jag INTE, av något skäl, vill ha barn?

• Flash Gordon
    hipsterpappan skrev 2017-08-14 21:52:50 följande:
    En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-...
    Rent juridiskt är det ett barn efter v22 - inte ett foster - och det måste alltid vara moraliskt OK att försöka rädda ett liv. Barnet är trots allt ett helt eget liv, separerat från moderns kropp vid det tillfället. Det går inte ens att argumentera för "kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp" längre.

Lösningen är förstås, som redan nämnts i tråden och i artikeln , att justera aborttiden nedåt med kanske någon vecka. För att undvika dessa dilemman.
  • Nomanisanisland
    hipsterpappan skrev 2017-08-14 21:52:50 följande:

svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

Det är självklart. Liv ska räddas om det går.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Annie) skrev 2017-08-15 02:47:38 följande:

Jag tycker inte att det agerandet går att försvara. Om jag gör abort i v 22 så här jag väl först och främst fått det godkänt av Socialstyrelsen eftersom det är så sent??

Och då måste jag ha väldigt goda skäl och rent krasst verkligen vilja genomföra aborten.

I det läget skulle jag bli rasande och helt konfys om en läkare kom in efter någon timme och sa att fostret lever och "ligger här borta i kuvösen om du vill titta " typ.

Jag gör väl abort för att jag kommit fram till att jag INTE, av något skäl, vill ha barn?

Fast så fort fostret är utanför livmodern är det inte ditt längre, läkaren gör bara sin plikt. Oförsvarligt är däremot att göra abort i vecka 22 för att man inte vill ha barn, då får man överväga adoption istället.
  • Anonym (Meja)
    Nomanisanisland skrev 2017-08-15 07:41:59 följande:

Fast så fort fostret är utanför livmodern är det inte ditt längre, läkaren gör bara sin plikt. Oförsvarligt är däremot att göra abort i vecka 22 för att man inte vill ha barn, då får man överväga adoption istället.

Håller med. Och har man ett foster som visar tydliga tecken på att kunna överleva efter aborten är risken stor att graviditeten är felberäknad (lätt hänt) och fostret är äldre än de 21 v och 6 dagar som är tillåtet att abortera till. Då är det rent juridiskt ett barn.
  • Anonym (Kvinna)

1. Tillåt inte så sena aborter.
    2. Ger man inte barnet något som så att säga "dödar" det? Det är ju fruktansvärt att det ska födas levande och sen få dö, det känns ju sjukt ovärdigt för barnet.

• Nomanisanisland
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-08-15 08:23:33 följande:

1. Tillåt inte så sena aborter.
    2. Ger man inte barnet något som så att säga "dödar" det? Det är ju fruktansvärt att det ska födas levande och sen få dö, det känns ju sjukt ovärdigt för barnet.

Det är tanken, en kaliuminfusion i fostrets hjärna, men läkare avstår ofta från det, då det är lite riskfyllt och ganska obehagligt för kvinnan. Överhuvudtaget märkligt gränsland detta där abortgränsen snart krockar med första-veckan-man-kan-rädda-foster-till-drägligt-liv-veckan och snart ställs allt på sin spets när artificiella livmödrar kommer finnas att placera aborterade, men levande foster/barn i.
  • Anonym (Lia)

Är inte direkt positivt inställd till sena aborter om fostret inte är allvarligt sjuk, men känner ändå att det inte är etiskt försvarbart att försöka rädda ett barn som en annan vill abortera. Är helt övertygad om att kvinnan absolut inte vill ha barnet om hon gör abort så sent och då tycker jag inte att man bör försöka rädda barnet. Då är det bättre att ändra gränsen för hur länge abort är tillåtet.

Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?