Inlägg från: Nomanisanisland |Visa alla inlägg
  • Nomanisanisland

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

hipsterpappan skrev 2017-08-14 21:52:50 följande:

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

Det är självklart. Liv ska räddas om det går.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Annie) skrev 2017-08-15 02:47:38 följande:

Jag tycker inte att det agerandet går att försvara. Om jag gör abort i v 22 så här jag väl först och främst fått det godkänt av Socialstyrelsen eftersom det är så sent??

Och då måste jag ha väldigt goda skäl och rent krasst verkligen vilja genomföra aborten.

I det läget skulle jag bli rasande och helt konfys om en läkare kom in efter någon timme och sa att fostret lever och "ligger här borta i kuvösen om du vill titta " typ.

Jag gör väl abort för att jag kommit fram till att jag INTE, av något skäl, vill ha barn?

Fast så fort fostret är utanför livmodern är det inte ditt längre, läkaren gör bara sin plikt. Oförsvarligt är däremot att göra abort i vecka 22 för att man inte vill ha barn, då får man överväga adoption istället.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-08-15 08:23:33 följande:

1. Tillåt inte så sena aborter.
    2. Ger man inte barnet något som så att säga "dödar" det? Det är ju fruktansvärt att det ska födas levande och sen få dö, det känns ju sjukt ovärdigt för barnet.

Det är tanken, en kaliuminfusion i fostrets hjärna, men läkare avstår ofta från det, då det är lite riskfyllt och ganska obehagligt för kvinnan. Överhuvudtaget märkligt gränsland detta där abortgränsen snart krockar med första-veckan-man-kan-rädda-foster-till-drägligt-liv-veckan och snart ställs allt på sin spets när artificiella livmödrar kommer finnas att placera aborterade, men levande foster/barn i.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Lia) skrev 2017-08-15 08:44:04 följande:

Är inte direkt positivt inställd till sena aborter om fostret inte är allvarligt sjuk, men känner ändå att det inte är etiskt försvarbart att försöka rädda ett barn som en annan vill abortera. Är helt övertygad om att kvinnan absolut inte vill ha barnet om hon gör abort så sent och då tycker jag inte att man bör försöka rädda barnet. Då är det bättre att ändra gränsen för hur länge abort är tillåtet.

Jag kan förstå tanken, men lutar ändå åt läkarens resonemang att när fostret är ute ur livmodern och lever har de samma rättigheter som alla andra patienter att få livsuppehållande eller livräddande behandling, undersökas, få en prognos och den behandling som är etiskt/ekonomiskt försvarbar. Det innebär inte att barnet tvingas på kvinnan, bara att det har egna rättigheter oberoende av modern, som vilket fött barn som helst. Sedan kan föräldrar invända mot vård, och då får man göra som man gör när t ex annars fungerande föräldrar vägrar blodtransfusion, man tvångsomhändertar tillfälligt barnet och genomför behandlingen, och återlämnar sedan vårdnaden.
Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?