• hipsterpappan

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

• Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-08-15 20:28:07 följande:

Vi har idag en lagstiftning som förbjuder abort om det kan antas att fostret är livsdugligt. Borde då inte varje abort där ett livsdugligt foster föds följas av en Lex Maria anmälan (då någon har gjort en felaktig bedömning)? Det låter som att du jobbar inom vården och har varit med då foster efter en abort har visat livstecken. Har du vid dessa tillfällen gjort Lex Maria anmälningar? Om inte, varför? Är det inte extremt viktigt att Inspektionen för vård och omsorg men även socialstyrelsen får kännedom om den typen av händelser?

Hur ser du på en lägre abortgräns? Ska den även gälla svårt sjuka/missbildade foster och även gälla när en fortsatt graviditet kan leda till allvarliga risker för moderns liv?

Förtydligande: Med livstecken menar jag livstecken som gör det troligt att fostret kan överleva.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-08-15 20:28:07 följande:

Vi har idag en lagstiftning som förbjuder abort om det kan antas att fostret är livsdugligt. Borde då inte varje abort där ett livsdugligt foster föds följas av en Lex Maria anmälan (då någon har gjort en felaktig bedömning)? Det låter som att du jobbar inom vården och har varit med då foster efter en abort har visat livstecken. Har du vid dessa tillfällen gjort Lex Maria anmälningar? Om inte, varför? Är det inte extremt viktigt att Inspektionen för vård och omsorg men även socialstyrelsen får kännedom om den typen av händelser?

Hur ser du på en lägre abortgräns? Ska den även gälla svårt sjuka/missbildade foster och även gälla när en fortsatt graviditet kan leda till allvarliga risker för moderns liv?

Förtydligande: Med livstecken menar jag livstecken som gör det troligt att fostret kan överleva.

• Flash Gordon
    ecover skrev 2017-08-15 13:08:38 följande:
    Hur kan det ens hända att abort sker i v. 23, med tanke på abortlagen i Sverige? Hur kan det vara så att någon läkare i Sverige som fått som uppgift att göra abort ens kommer på tanken att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
    Det sker i vecka 21+ någonting men drar ut på tiden så det går över i minst 22+0.

Det är därmed även juridiskt ett barn det handlar om.

Ett barn med egna rättigheter - särskilda från mammans.

Lösningen är att justera tiden för sista abort nedåt så att man aldrig riskerar att hamna med ett barn över 22+0 i den situationen.
  • Flash Gordon
    Alessia skrev 2017-08-15 19:00:46 följande:
    Abort innebär att avbryta en graviditet, inte att föda ett barn. Den kvinnliga överläkare som ägnar sig åt livräddande åtgärder på ett foster, som i samband med abort visar livstecken, får väl i så fall adoptera barnet om det klarar sig.
    Kvinnan som fått abort har ju - och det lär nog hålla även rent juridiskt  - så att säga papper på att hon inte har för avsikt att vara föräldern.

Tveksamt om det ens är etiskt försvarbart att försöka rädda ett omoget foster till ett livsdugligt varande. Det finns alltför många exempel på mycket för tidigt födda barn som får växa upp med mycket lidande.

Sänk sista abortvecka till 19 +6  så kanske vi slipper denna olustiga diskussion.
    Det handlar om barn. Inte foster. Och samhället har funktioner för att ta hand om barn som inte är önskade av sina föräldrar.

Sedan tycker jag att du drar rätt slutsats i din sista mening. Det är en rimlig lösning.
  • Flash Gordon
    Anonym (Förbjud aborter helt!) skrev 2017-08-15 13:39:01 följande:
    Fast en abort i v 22 görs inte för att man inte vill ha barn, utan för att det är något fel på barnet eller för att det innebär stor risk förkvinnan att föda barnet.
    Det görs även sena aborter av "psykosociala skäl". Dvs inget livshotande för vare sig barnet eller mamman.
  • Flash Gordon
    Anonym (Sina) skrev 2017-08-15 14:48:14 följande:
    Hur många kvinnor gör egentligen abort efter v. 22 här i Sverige? Enligt länken hade hon försökt rädda flera aborterade barn. Nu tror jag inte att hon gjorde en sådant försök med barn som enligt lag aborterats senast i v. 18. Alltså finns det flera barn som skulle aborteras så sent. Hur fungerar något sådant egentligen?
    Officiellt sätt: ingen.

Men som du kan läsa i tråden kan det dels vara feldaterat på graviditeten. Dels kan aborten dra ut på tiden så den går över i 22+0 och så vidare.

Den tidigast födda man vet har överlevt var 21+5. Alltså tidigare än a man officiellt får göra abort i Sverige.

Tiderna i vår abortlagstiftning har helt enkelt korsat gränsen för livs-möjlighet. De borde därför ses över.
  • Woopsie

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte den absoluta majoriteten av dessa sena aborter för att barnet är så gravt skadat att det inte kommer vara livsdugligt/ extremt handikappat efter födseln? Detta upptäcks på rul och ofta behöver föräldrarna någon veckas betänketid/sjukvården behöver tid för att ordna aborttid och så hamnar vi i vecka 20-22. Då är det väl rimligt med sen abort så man slipper gå graviditeten ut? Har inte läst artikeln nu, men antar iförsig att det inte är dessa barn som man försöker rädda. Men helt fel att försöka rädda ett aborterat foster tycker jag!

• Flash Gordon
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-15 15:57:21 följande:
    Tycker att tråden bara blir mer och mer obehaglig. Jag är 100% för abort, och tycker att läkaren som försöker rädda fostren gör helfel.
    Det man skulle kunna göra för att lösa situationen är att se till att aborterna är avslutade i vecka 21+4 eller 21+5 för att få lite marginal. Men annars tycker jag bara att det är vidrigt av läkarna att försöka rädda oönskade foster!
    Det handlar om barn efter 22+0 och de har egna rättigheter oavsett om de är oönskade av mamman eller inte.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-08-15 22:18:55 följande:
    Det sker i vecka 21+ någonting men drar ut på tiden så det går över i minst 22+0.

Det är därmed även juridiskt ett barn det handlar om.

Ett barn med egna rättigheter - särskilda från mammans.

Lösningen är att justera tiden för sista abort nedåt så att man aldrig riskerar att hamna med ett barn över 22+0 i den situationen.

Lyssnade du på aktuellt i kväll? Socialstyrelsens rättsliga råd är tydlig med att läkare som låter ett levande foster födas i vecka 22 bryter mot den svenska abortlagstiftningen. Graviditeten ska vara avslutad i livmodern före vecka 22.

Jag tolkar situationen som att det inte är abortlagstiftningen som är problemet utan bristande rutiner i vården. 

Det är anmärkningsvärt att vårdpersonal (som har anmälningsplikt) inte gör Lex Maria anmälningar när aborter utförs på ett felaktigt sätt.

• Flash Gordon
    Woopsie skrev 2017-08-15 22:29:52 följande:
    Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte den absoluta majoriteten av dessa sena aborter för att barnet är så gravt skadat att det inte kommer vara livsdugligt/ extremt handikappat efter födseln? Detta upptäcks på rul och ofta behöver föräldrarna någon veckas betänketid/sjukvården behöver tid för att ordna aborttid och så hamnar vi i vecka 20-22. Då är det väl rimligt med sen abort så man slipper gå graviditeten ut? Har inte läst artikeln nu, men antar iförsig att det inte är dessa barn som man försöker rädda. Men helt fel att försöka rädda ett aborterat foster tycker jag!
    Ett antal av dessa sena aborter handlar om psykosociala faktorer. Alltså inte livshotande för vare sig barnet eller mamman.

Efter 22+0 är det även juridiskt ett barn enligt svensk lag och har sina egna rättigheter.
Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?