• hipsterpappan

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

• Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
  • KillBill

Bra att Rosanna Dinamarca i kvällens aktuellt lyfte fram att SD vill sänka kvinnors rätt att själv besluta över en abort till vecka 12.

• Kanttant
    Flash Gordon skrev 2017-08-16 21:39:35 följande:

Lagstiftningen var inte tänkt för att vi ska kunna rädda barn som föds  v22, dvs 21+ någonting.

Det kan vi idag.

www.unt.se/nyheter/uppsala/det-var-ett-mirakel-3404183.aspx

Det är sant att rent formellt kanske det inte är lagtexten som behöver justeras - även om den skulle kunna ändras den också. Men den efterfrågade effekten är den samma: sista dag för abort skulle behöva justeras nedåt.

Min poäng var bara att din inflikning om att problemet låg i att lagen stiftades innan modern medicinsk vetenskap inte var relevant, iom att lagen tog hänsyn till möjliga framtida medicinska avanceringar och därav endast skrev in det som "livsdugligt".
    Flash Gordon skrev 2017-08-16 21:43:09 följande:

Eller iofs: lagtexten skulle behöva ändras eftersom den stipulerar 18:e veckan som sista veckan utan godkännande från Socialstyrelsen.

Flyttar man absolut sista till 20:e veckan vill man säkert ändå ha fyra veckors tid emellan och då blir det 16:e i lagtexten.

Varför skulle man vilja ha just iallafall fyra veckor emellan fria abort och sen abort?
  • Kanttant
    KillBill skrev 2017-08-16 21:51:25 följande:

Om datum för sista dag för abort ändras så kommer det framförallt drabba kvinnor som vill göra abort för att fostret är svårt missbildat och saknar chans för att överleva (längre än en kortare tid efter födseln).

Det är en bra ordning att läkare och medicinsk expertis i Socialstyrelsens rättsliga råd beslutar om när en abort senast får utföras och att tidpunkten för detta sätts så att fostret, vid aborttillfället, inte är livsdugligt (eftersom detta enligt lagen inte är tillåtet).

Om det sker felaktiga aborter som är i strid med svensk lag (och beslut från socialstyrelsen) så måste sjukvården se över sina rutiner.

Fast skulle det verkligen påverka dessa situationer? Jag hade uppfattat det som att aborter kan beviljas även efter v.22 om fostret inte anses livsdugligt. Alltså att är det såpass illa att fostret inte kan överleva utanför livmodern/kommer avlida i samband med eller direkt efter förlossningen så kan man redan idag godkänna abort även efter v.22. Riktlinjen om v.22 som gräns beror ju på att det är där man bedömt generell livsduglighet, men är ett foster sjukt/skadat så att det ändå inte är livsdugligt så...ptja, då är det ju inte livsdugligt.

Samma sak om mammans liv är i fara. Då avbryter man ju graviditeten, fast det kallas att sätta igång förlossningen istället för abort, eftersom man ändå försöker rädda barnet om det är frisk. Men en säkning av den yttersta gränsen för sena aborter borde ju inte påverka sådana fall? Borde ju bli likadant som idag tänker jag.
  • KillBill
    Kanttant skrev 2017-08-16 22:34:57 följande:
    Fast skulle det verkligen påverka dessa situationer? Jag hade uppfattat det som att aborter kan beviljas även efter v.22 om fostret inte anses livsdugligt. Alltså att är det såpass illa att fostret inte kan överleva utanför livmodern/kommer avlida i samband med eller direkt efter förlossningen så kan man redan idag godkänna abort även efter v.22. Riktlinjen om v.22 som gräns beror ju på att det är där man bedömt generell livsduglighet, men är ett foster sjukt/skadat så att det ändå inte är livsdugligt så...ptja, då är det ju inte livsdugligt.

Samma sak om mammans liv är i fara. Då avbryter man ju graviditeten, fast det kallas att sätta igång förlossningen istället för abort, eftersom man ändå försöker rädda barnet om det är frisk. Men en säkning av den yttersta gränsen för sena aborter borde ju inte påverka sådana fall? Borde ju bli likadant som idag tänker jag.
    Som jag har förstått Socialstyrelsens rättsliga råd så får bara en graviditet avslutas efter v 21+6 om moderna liv är i fara.
  • cesso

Jag tänker att ett stort problem kan vara att ultraljud i många fall utförs sent. Jag har haft mina ul i v 19-20! (Fyra barn)

Om ngt hade varit fel och krävt fler undersökningar hade tiden lätt hunnit rinna iväg.

Sen undrar jag hur fort socialstyrelsen kan bevilja abort? Gör de sådana bedömningar varje dag?
    Och vad grundar de beslut gällande "sociala skäl" på?
    Är det missbrukare etc kan man väl tvångsvårda mamman och eventuellt omhänderta barnet efter förlossning?

Barn som föds till andra direkt olämpliga föräldrar, kan ju också omhändertas efter förlossning.

Jag kan inte förstå varför abort runt v 20-21 kan vara så nödvändigt? Om tiden för ul hölls till v 17-18 vill säga.

• KillBill
    cesso skrev 2017-08-16 22:56:03 följande:

Jag tänker att ett stort problem kan vara att ultraljud i många fall utförs sent. Jag har haft mina ul i v 19-20! (Fyra barn)

Om ngt hade varit fel och krävt fler undersökningar hade tiden lätt hunnit rinna iväg.

Sen undrar jag hur fort socialstyrelsen kan bevilja abort? Gör de sådana bedömningar varje dag?
    Och vad grundar de beslut gällande "sociala skäl" på?
    Är det missbrukare etc kan man väl tvångsvårda mamman och eventuellt omhänderta barnet efter förlossning?

Barn som föds till andra direkt olämpliga föräldrar, kan ju också omhändertas efter förlossning.

Jag kan inte förstå varför abort runt v 20-21 kan vara så nödvändigt? Om tiden för ul hölls till v 17-18 vill säga.

Socialstyrelsens rättsliga råd ska alltid vara tillgängliga och tar beslut även under helgerna. Som jag har förstått det så är dom ibland tvungna att fatta snabba beslut.
  • Kanttant
    KillBill skrev 2017-08-16 22:52:18 följande:

Som jag har förstått Socialstyrelsens rättsliga råd så får bara en graviditet avslutas efter v 21+6 om moderna liv är i fara.

Då är det ju inte en fråga om abort egentligen, utan igångsättning av förlossning där man försöker rädda barnet/fostret också om möjligt.

Men jag har för mig att man även kan godkänna abort efter att generell livsduglighet har inträtt, v.22 enligt rådande praxis, om fostret trots allt inte anses livsdugligt, alltså har t.ex. en skada som gör att den inte kommer kunna överleva i vilket fall. Ska se om jag kan hitta något om det.
  • KillBill
    KillBill skrev 2017-08-16 23:00:25 följande:
    Socialstyrelsens rättsliga råd ska alltid vara tillgängliga och tar beslut även under helgerna. Som jag har förstått det så är dom ibland tvungna att fatta snabba beslut.
    Det finns kvinnor som upptäcker en graviditet väldigt sent och som du är inne på så genomförs ofta UL först i vecka 19-20. Sedan händer det självklart att det uppstår komplikationer under graviditeten.

Jag anser att det är bättre att medicinsk expertis tar beslut om en abort ska få utföras (som självklart ska basera besluten på att livsdugliga foster inte får aborteras) än att politiker ska bestämma en exakt tidpunkt vilket troligtvis kommet slå fel ibland och skapa lidande.
  • KillBill
    Kanttant skrev 2017-08-16 23:01:13 följande:
    Då är det ju inte en fråga om abort egentligen, utan igångsättning av förlossning där man försöker rädda barnet/fostret också om möjligt.

Men jag har för mig att man även kan godkänna abort efter att generell livsduglighet har inträtt, v.22 enligt rådande praxis, om fostret trots allt inte anses livsdugligt, alltså har t.ex. en skada som gör att den inte kommer kunna överleva i vilket fall. Ska se om jag kan hitta något om det.
    Som jag har förstått det så beviljar aldrig socialstyrelsen aborter efter vecka 21+6 oavsett status på fostret. Däremot kan en förlossning sättas igång om fostret dör i livmodern men det handlar ju inte om abort.
  • Kanttant
    KillBill skrev 2017-08-16 23:14:50 följande:

Som jag har förstått det så beviljar aldrig socialstyrelsen aborter efter vecka 21+6 oavsett status på fostret. Däremot kan en förlossning sättas igång om fostret dör i livmodern men det handlar ju inte om abort.

Har försökt söka runt lite, det jag hittar är från SOU 2005:90: "Den svenska abortlagen tillåter abort fram till den tidpunkt då fostret anses kunna leva utanför livmodern. Gränsen för livsduglighet är för närvarande 22 fulla graviditetsveckor, 22 veckor + 0 dagar räknat från sista menstruationens första dag." (s.73)... "Efter vecka 22 beviljas abort endast om fostret är så svårt skadat att det inte kan anses vara livsdugligt utanför

livmodern." (s.85). Dock är ju detta dokument från 2005, och vet att Socialstyrelsen meddelade skärpta riktlinjer 2015 eller så, så vet inte om detta gäller fortfarande. Inte hittat något som vare sig bekräftar eller dementerar att detta fortfarande gäller. Men sittter ioförsig endast med mobilen och myndighetssidor är inte supereffektiva att söka igenom via denna plattform, haha...
Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?