Flash Gordon skrev 2017-08-16 11:16:55 följande:
Anledningen finns kvar men konsekvenserna blir andra.
Med en sista abortdag i exempelvis 19+6 så skulle man var långt på de trygga sidan om när för tidigt födda kan överleva.
Den här typen av situationer skulle aldrig uppstå då eftersom det inte är medicinskt möjligt att få barnet att överleva vid den tidpunkten.
NomenNescio skrev 2017-08-16 10:51:53 följande:
Jag antar att skillnaden här handlar om huruvida man värderar rätt till liv eller om man högre värderar rätt till drägligt liv.
Själv tycker jag att bara den enskilda individen kan svara på om han/hon har ett drägligt liv eller inte.
Vill inte se att det avgörs av någon annan vid födseln. Tror det kan leda käpprätt fel.
"Drägliga liv till höger! Odrägliga till vänster!"
Jag är inte säker på att konsekvenserna blir bättre, ärligt talat. Jag tror att den lagstiftning som finns idag har utformats av en anledning, och har troligen blivit debatterad väsentligt mer noggrant innan dess bestämmelse än vad som görs på det här forumet. Att direkt hävda att en sänkning löser problemet känns lite oansvarigt, för jag undrar hur väl man ha satt sig in i socialstyrelsens beslutsunderlag i så fall.
Uppdelning mellan drägligt och odrägligt finns redan i vissa sammanhang, utan att man har dragit det till absurdum, som du gör i din kommentar. Det finns många fall där sjukvården tillsammans med anhöriga avgör att det är bättre för någon att somna in, utifrån olika omständigheter, både för människor och djur.