Inlägg från: bra03 |Visa alla inlägg
  • bra03

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

Jag undrar lite om man genomgår en abort så är det för att man INTE vill ha barn, den rätten har man i Sverige och den rätten ska inte tas ifrån kvinnan.

Men om sen en läkare lyckas rädda livet på fostret, vems ansvar är barnet då???

Är det staten? Eller kvinnan som bara gjorde en abort?, eller blir läkaren registrerad förälder?

Eller får man ett brev hem efter aborten där sjukvården upplyser en om att man står som registrerad biologisk moder...

Känns jäkligt fel i mina ögon!

Eller har det barnet inga föräldrar alls, för mig veterligen behöver man inte uppge någon fader vid abort. Och man upplyser inte heller kvinnan om att man tänker försöka rädda livet på hennes aborterade foster.

• bra03

Om jag genomgår en abort så vill jag inte att någon räddade livet på mitt foster för att senare adoptera bort det, skulle kännas sjukt konstigt och obehagligt.

Abort gör man för att man inte vill ha barn, skulle kännas som ett grovt övergrepp om jag tvingas bli bio-mamma mot min vilja.

Och jag har genomgått flertalet aborter så jag vet vad jag pratat om

• bra03
    ekvilibrist skrev 2017-08-16 15:50:33 följande:

Fruktansvärt, att hålla på och rädda foster som egentligen skulle aborterats bort. Meningen var ju att döda fostret, och sen då ångra sig på halva vägen helt plötsligt. Och ge liv till något som har så dåliga förutsättningar att klara sig i livet. Det är för mig makabert.

Håller helt med, måste ju dessutom kosta staten en hel del.. bättre att lägga pengar på att rädda önskade förtidigt födda än att försöka rädda aborterade oönskade.
Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?