• hipsterpappan

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

• Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
  • Anonym (Gulp)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-15 15:57:21 följande:

Tycker att tråden bara blir mer och mer obehaglig. Jag är 100% för abort, och tycker att läkaren som försöker rädda fostren gör helfel.

Det man skulle kunna göra för att lösa situationen är att se till att aborterna är avslutade i vecka 21+4 eller 21+5 för att få lite marginal. Men annars tycker jag bara att det är vidrigt av läkarna att försöka rädda oönskade foster!

Ett liv som ligger och piper och sprattlar med armar och ben, som kommer ut i en tid då man kan rädda det, men inte kan få luft, det livet vill nog leva. Ja det är en obehaglig sanning.
  • Anonym (mor)
    KillBill skrev 2017-08-15 16:03:40 följande:
    Jag tycker att frågan ska överlämnas till läkare och anna medicinsk expertis. Ibland (exempelvis vid svåra missbildningar som kommer att leda till fostrets död) kan det vara motiverat med abort även efter vecka 21.
    Fast när gör man första ultraljudet nu för tiden? Går inte alla mammor till MVC?
  • Anonym (lll)
    Anonym (Gulp) skrev 2017-08-15 13:53:36 följande:

Ur den länkade artikeln:

"? Hen rörde sig och pep, kved litegrann och viftade med armar och ben och hjärtat slog ju också. Så jag gjorde vad jag kunde för att hjälpa barnet med andningen och det man gör med extremt tidigt födda barn, berättar hon."

Nej, hu.

Tidigare abortgräns.

Dags att vakna.

Socialstyrelsen sover alltså?
  • Anonym (anonym 2)

Den största andelen av de sena aborterna sker pga. fosterskador att ett skadat foster uppvisar livstecken efter en sen abort innebär inte att det finns någon chans att det ska överleva vilket klart sägs utifrån att inget av de foster som denne läkare försökt rädda har överlevt.
    Foster med svåra fosterskador kan som alla vet överleva i livmodern betydligt fler veckor än gränsen som är satt för hur sent abort får utföras, somliga överlever ända fram till att graviditeten är fullgången men avlider i nära anslutning till förlossning eller efter några timmar.

Få överlever när de föds i vecka 22 och skulle skälet att det beviljats en sen abort inte vara fosterskador så ligger skälet hos kvinnan som pga. mycket svåra omständigheter dessa omständigheter försvinner inte för att fostret visar livstecken efter abort så det är alltså ett mycket prematurt barn utan föräldrar som ska intensivvårdas under månader och med största sannolikhet ha tämligen svåra handikapp.

• Anonym (mor)

Tills abortgränsen justerats gör barnmorskan bäst i att gilla läget.

• Anonym (Lo)

Jag tycker även man ska ställa sig frågan hur etiskt det är att försöka rädda ett liv som med största sannolikhet inte kommer att överleva. Vilket lidande skapar det? Vet man ens det? Som sagt att rädda ett barn i början av v 22 är nästan omöjligt? Enl läkare som uttalat sig. Varför ska man då göra det om det var en abort? Om det var möjligt att rädda så mycket för tidigt födda skulle väl abort ej vara tillåten. Att beviljas abort så sent kräver starka skäl. Känner någon till något sådant fall och vilka omständigheterna i så fall var? Man måste väl veta det för att ha en klart uppfattning?

• Anonym (anonym 2)
    Anonym (Tyra) skrev 2017-08-15 10:16:14 följande:
    Om någon bestämmer sig så sent för att göra abort borde det väl vara bättre att försöka få kvinnan att fullfölja och sedan adoptera så barnet har en möjlighet att bli älskad?
    Nu är det ju ingen som beviljas en sen abort av skälet att den bestämt sig för sent utan bakom ligger saker som exempelvis kvinnor med kognitiva funktionshinder där ingen märkt att de varit gravida och kvinnan själv ligger på en så låg nivå att hon inte ens förstått detta, kvinnor med gravt missbruk, kvinnor som är en bit över 50 år som trott de kommit i klimakteriet, väldigt unga flickor 11-12 år som inte förstått att de blivit gravida, människor som lever i ren misär som råkat bli gravida när de delat övernattningstoalett under drogrus...
  • Anonym (myrsloken)

Jag tycker inte att aborter skulle få utföras så sent att det finns minsta chans för barnet att överleva. Att låta ett levande barn ligga och "självdö" är i min värld nära på mord.

Ett barn som lever utanför livmodern har rätt att leva och rätt till vård. Min systerdotter föddes i vecka 23 och överlevde. Det var dessutom för 19 år sedan.

Bara tanken på att hon skulle fått ligga och dö istället för att bli omvårdad är fruktansvärd. I somras tog hon studenten och har ett spännande liv framför sig.

• Anonym (Meja)
    KillBill skrev 2017-08-15 15:15:18 följande:

Socialstyrelsen rättsliga råd beviljar inte tillstånd för aborter som inte är avslutade vecka 21+6 dagar. Om en graviditet avslutas efter vecka 21+6 dagar så handlar det om akut risk för moderns liv och inte om sociala faktorer såsom missbruk.

Och detta vet du för att du arbetar på socialstyrelsen? För du är då inte en läkare som drar på dagarna för att aborten ska bli godkänd ;). Roligt när folk tror sig veta hur det går till i praktiken.
  • Anonym (Rätt)

Är det inte nån medel man ger till fostret,så att den dör i magen och sen föder fram det?Har läst att fostret kämpar emot och vill leva.

Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?