• hipsterpappan

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

• Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
  • Anonym (Meja)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-08-15 09:00:16 följande:

Men fy fan, det borde ju inte vara tillåtet att avstå från det.

Ja gränsen borde sänkas.

Men nä det kan ju bara inte vara okej, vem ska ta hand om de barnen då?

Jag har jobbat med aborter i några år och har faktiskt aldrig ens hört talas om att det förekommer att fostret får en dödande injektion före framfödandet. Men det kanske sker på vissa ställen?

Läkarna är inte ens inblandade i aborten mer än att de ordinerar cytotec. Det är bm eller ssk som utför aborten.
  • Anonym (a)

Jag känner att skall "abort" utföras när fostret kan tänkas vara livsdugligt bör det i så fall ges möjlighet att växa till sig lite extra i livmodern och tex födas med igångsättning v 30 eller ännu hellre v 32. Det skulle naturligtvis inte fungera i praktiken eftersom vissa skulle använda det för att slippa vara gravida tiden ut.

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-08-15 11:21:34 följande:
    Ja, det stämmer.

En stor del av de sena aborterna sker av andra skäl än att fostret skulle vara skadat.

Lågt räknat sker ca 15-talet aborter per år (vill jag minnas) på oskadade foster efter det datum vi vet att barn har överlevt för-tidig födsel

Finns i flera tidigare trådar på ämnet.

Det rimliga är att sänka aborttiden så alla dessa problem försvinner med automatik.
    Kan du presentera någon AKTUELL fakta som stödjer dina påstpåenden?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Meriall

Jag tycker man ska få göra abort i alla veckor men läkarna ska också försöka rädda de barn de tror kan överleva (dvs inte de med svåra skador eller som är för små). Överlever ett "aborterat" barn förlorar mamman vårdnaden. Hon kan ansöka om den i efterhand men får det inte automatiskt. Tycker det är mest etiskt mot barn och bägge föräldrar.

• bra03

Jag undrar lite om man genomgår en abort så är det för att man INTE vill ha barn, den rätten har man i Sverige och den rätten ska inte tas ifrån kvinnan.

Men om sen en läkare lyckas rädda livet på fostret, vems ansvar är barnet då???

Är det staten? Eller kvinnan som bara gjorde en abort?, eller blir läkaren registrerad förälder?

Eller får man ett brev hem efter aborten där sjukvården upplyser en om att man står som registrerad biologisk moder...

Känns jäkligt fel i mina ögon!

Eller har det barnet inga föräldrar alls, för mig veterligen behöver man inte uppge någon fader vid abort. Och man upplyser inte heller kvinnan om att man tänker försöka rädda livet på hennes aborterade foster.

• Physalis

Jag är 100% för rätt till abort. Men jag tycker inte man ska ha rätt att abortera ett barn som kan överleva utanför livmodern. Det är för mig oetiskt att medvetet utsätta ett barn i onödan för alla risker som kommer med att födas såpass förtidigt.

Alltså måste man sänka i vilken vecka abort godkänns på friska barn i takt med att sjukvården kan rädda dessa snarare än att diskutera ifall det är etiskt att försöka rädda aborterade barn.

Korrekturläser som en kratta
  • ecover
    hipsterpappan skrev 2017-08-14 21:52:50 följande:

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

Hur kan det ens hända att abort sker i v. 23, med tanke på abortlagen i Sverige? Hur kan det vara så att någon läkare i Sverige som fått som uppgift att göra abort ens kommer på tanken att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
  • Anonym (Me)
    ecover skrev 2017-08-15 13:08:38 följande:
    Hur kan det ens hända att abort sker i v. 23, med tanke på abortlagen i Sverige? Hur kan det vara så att någon läkare i Sverige som fått som uppgift att göra abort ens kommer på tanken att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
    Håller med
  • KillBill
    ecover skrev 2017-08-15 13:08:38 följande:

Det utförs inte aborter i vecka 23. Socialstyrelsen ger inte tillstånd till aborter som inte är slutförda i vecka 21+6. Ibland har det inträffat att en abortprocess tar längre tid än planerat och därför inte blivit färdig förrän en bit in i vecka 22 men då har läkaren brutit mot det särskilda tillstånd som krävs från socialstyrelsen för att få utföra en sen abort.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?