• hipsterpappan

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

• Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2017-08-17 12:05:33 följande:
    Är det din uppfattning att abort inte ska få utföras efter vecka 20 även om fostret är svårt skadat/missbildat/sjukt?
    Som framkommit ovan får abort göras när som helst om det inte är livsdugligt. Det borde räcka och ge nog svåra gränsdragningar. Att börja tala om "missbildning" och "skadat" i samma anda är att skapa än värre gränsdragningsproblematik.

Jag är pragmatisk i frågan. Kan inte barnet överleva så är det så. Om det då aborteras i 22+3 gör ingen praktisk skillnad.
  • Flash Gordon
    NomenNescio skrev 2017-08-17 12:20:29 följande:
    Jag tror att hen menar det som jag också menade, nämligen att du inte tar hänsyn till orsakerna bakom socialstyrelsens beslut. Den delen har du inte debatterat särskilt mycket, och därför faller vissa viktiga aspekter bort när man förenklar det hela till att handla om dagens abortgräns.
    Situationen är så mycket större och så mycket mer komplicerad.
    Vad spelar orsaken för roll? 

Det blir ju inga ändrade skäl för abort bara för att man skjuter på tiden två veckor.

Det som händer är att man behöver besluta två veckor tidigare om skäl föreligger eller inte. 
  • ecover

Nja, nu kan vi väl diskutera fram och tillbaka. Faktum är att hon, läkaren, inte hamnade i tidningen för att hon gjorde bra av sig.

• NomenNescio
    Flash Gordon skrev 2017-08-17 12:25:08 följande:
    Vad spelar orsaken för roll? 

Det blir ju inga ändrade skäl för abort bara för att man skjuter på tiden två veckor.

Det som händer är att man behöver besluta två veckor tidigare om skäl föreligger eller inte. 
    Det spelar rätt stor roll, men tanke på att alla prover kan man inte ta hur tidigt som helst, och därför har man inte alla korten på borden tidigare.
  • Flash Gordon
    NomenNescio skrev 2017-08-17 12:37:22 följande:
    Det spelar rätt stor roll, men tanke på att alla prover kan man inte ta hur tidigt som helst, och därför har man inte alla korten på borden tidigare.
    Det får man givetvis se över - om det är någonting medicinskt prov som absolut inte på villkors vis går att utföra och som inte kan ersättas på något sätt.

Men rent principiellt är det förstås ingen skillnad med "att vara för sen" vid ett stoppdatum 21+6 som att "vara för sen" vid ett stoppdatum på 19+6 eller kanske 20+6.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-08-17 12:22:50 följande:
    Som framkommit ovan får abort göras när som helst om det inte är livsdugligt. Det borde räcka och ge nog svåra gränsdragningar. Att börja tala om "missbildning" och "skadat" i samma anda är att skapa än värre gränsdragningsproblematik.

Jag är pragmatisk i frågan. Kan inte barnet överleva så är det så. Om det då aborteras i 22+3 gör ingen praktisk skillnad.

Var framkommer det att abort göras när som helst om det inte är livsdugligt?

Efter det att ett foster passerat  vecka 21+6 lämnar inte socialstyrelsens rättsliga råd längre tillstånd för abort och då får inte aborter längre utföras.  Efter vecka 21+6 får en graviditet bara avslutas om graviditeten utgöra en fara för kvinnans liv och hälsa.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2017-08-17 12:22:50 följande:

Ja det handlar om svåra gränsdragningar och det är därför som besluten ska fattas av läkare och medicinsk expertis och inte av politiker. Socialstyrelsens rättsliga råd har över tid hela tiden sänkt tidpunkten för när en abort senast får utföras för att inte bryta mot lagen som säger att abort inte få utföras om ett foster kan antas ha uppnått en tidpunkt då det är livsdugligt. Missbildningar och genetiska skador är det vanligaste skälet till sena aborter. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Kanttant
    KillBill skrev 2017-08-17 14:21:16 följande:

Var framkommer det att abort göras när som helst om det inte är livsdugligt?

Efter det att ett foster passerat  vecka 21+6 lämnar inte socialstyrelsens rättsliga råd längre tillstånd för abort och då får inte aborter längre utföras.  Efter vecka 21+6 får en graviditet bara avslutas om graviditeten utgöra en fara för kvinnans liv och hälsa.

Mailade Socialstyrelsen och frågade om detta eftersom jag inte hittade något om det online som bekräftade eller dementerade. Stämde fortfarande som det var angett i SOU 2005:90, att abort får ske efter v.21+6 om fostret har sådana fosterskador som inte är förenligt med liv.

"Socialstyrelsen kan enligt 3 § abortlagen ge tillstånd till abort efter vecka 21+6 om fostret inte är livsdugligt utanför livmodern, t.ex. vid allvarliga fosterskador."

Samt såklart om mammans liv är i fara.
  • Kanttant
    Aniiee skrev 2017-08-14 22:36:32 följande:

Det här diskuterades i en annan tråd för inte så länge sedan. i den tråden kom jag själv, efter lite forskning, fram till att:

2015 (senaste statistikåret)

godkändes 196 aborter efter v18

och 5 barn föddes i vecka 22 (som alltså inte var aborter).50% av 0.26 stycken, då eller?

Kommer ihåg den tråden tror jag, har för mig att jag var med och kommenterade på just detta här där vi försökte visa hur många (eller snarare hur få) aborter som sker efter v.18 och framförallt i v.21+. Men kommer inte ihåg vart det var den informationen kom fram, för vet att det inte var i den vanliga statistiken gällande aborter som Socialstyrelsen publicerar varje år. Kommer du ihåg vart det kom ifrån?
  • KillBill
    Kanttant skrev 2017-08-17 16:22:05 följande:
    Mailade Socialstyrelsen och frågade om detta eftersom jag inte hittade något om det online som bekräftade eller dementerade. Stämde fortfarande som det var angett i SOU 2005:90, att abort får ske efter v.21+6 om fostret har sådana fosterskador som inte är förenligt med liv.

"Socialstyrelsen kan enligt 3 § abortlagen ge tillstånd till abort efter vecka 21+6 om fostret inte är livsdugligt utanför livmodern, t.ex. vid allvarliga fosterskador."

Samt såklart om mammans liv är i fara.
    Inte livsdugligt utanför livmodern innebär att fostret kommer att vara dödfött eller dö i samband med födelsen. Hit räknas exempelvis foster som saknar hjärna (alrani). Foster med andra svåra skador som föds levande med svåra skor och med stor risk att dö ett tag efter förlossningen räknas vad jag förstår inte in i denna kategori.
Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?