• hipsterpappan

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

En överläkare har vid flera tillfällen gett livsuppehållande behandling åt aborterade foster som passerat vecka 22. Så även om det i juridisk mening handlar om ett barn är det etiskt eller moraliskt försvarbart? Så borde kanske tidsgränsen för att tillåta abort sänkas för att undvika sådana tragiska ställningstagande eller är det rimligt att  i princip ta livet av en nästan utvecklad baby av principiella skäl?
    svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

• Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?
  • Mascaraklumpar
    Aniiee skrev 2017-08-14 22:36:32 följande:
    Det här diskuterades i en annan tråd för inte så länge sedan. i den tråden kom jag själv, efter lite forskning, fram till att:

2015 (senaste statistikåret)
    godkändes 196 aborter efter v18
    och 5 barn föddes i vecka 22 (som alltså inte var aborter).
    Mascaraklumpar skrev 2017-08-14 22:31:41 följande:
    Varför skulle man inte rädda ett barn som har en god chans till ett bra liv?Abortlagen handlar ju om kvinnans rätt till sin kropp och inte om att ha rätten att avsluta ett liv.Andelen barn som överlever i vecka 22 ökar för varje år. På mitt sjukhus är den nära 50% i dagsläget. Prognosen är lika god för dessa barn som andra prematurer, förutsatt att de överlever de första veckorna.
    50% av 0.26 stycken, då eller?
    Nu har vi betydligt fler än 0.26/år på mitt sjukhus, men statistiken baseras givetvis forfarande på flera år. Såhär såg det ut i Sverige mellan 2007-2013, exempelvis

• Anonym (a)

Jag tycker det skulle kunna vara ok, MEN jag tycker då att man skall ändra abortlagen så att alla kvinnor som tex gör abort i v 22 vet om att man kommer att aktivt försöka rädda barnet. Man har då dock självklart rätt att adoptera bort barnet om man av olika skäl inte kan behålla det.
    På så vis blir det "abort med garanterat dött foster" fram till och med v 21.
    Från v 22 blir det "abort med försök att rädda barnet".

Jag kan inte säga helt säkert om jag verkligen tycker det är en bra idé eftersom jag inte har fakta om hur mycket men för livet de barn får som mot all förmodan överlever från v 22.
    Jag kan även tänka mig att en del av de barn som skulle räddas skulle må mycket dåligt av vetskapen att de blivit aborterade, och ev att de får dras med livslånga funktionsnedsättningar när de skulle kunnat vara helt friska om de fått stanna några veckor till i livmodern. Vissa andra kanske skulle vara tacksamma för att de fick en chans till livet, men totalt sett tror jag man skapar mer olycka än lycka.

• Aniiee
    Mascaraklumpar skrev 2017-08-14 23:01:42 följande:
    Nu har vi betydligt fler än 0.26/år på mitt sjukhus, men statistiken baseras givetvis forfarande på flera år. Såhär såg det ut i Sverige mellan 2007-2013, exempelvis
    Ok, så ca 50% av de totalt ca 40 barnen övelevde, i de 5 storregionerna. det är fortfarande bara 0,72 barn per år i de fem regionerna....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2017-08-14 23:17:04 följande:
    Ok, så ca 50% av de totalt ca 40 barnen övelevde, i de 5 storregionerna. det är fortfarande bara 0,72 barn per år i de fem regionerna....
    Över en tidsperiod av 7 år, då.
  • Anonym (Stackars små :()

Problemet tycker jag är att barn som aborteras så sent faktiskt lever när de kommer ut isf! Jävligt inhumant och traumatiskt för samtliga inblandade och där räknar jag även in barnet! Deras sista stund är ju inte direkt rofylld. Borde arbetas fram en säkert sätt att få dessa barn att somna in lugnt i livmodern INNAN de föds fram.

• Anonym (Lo)
    Anonym (a) skrev 2017-08-14 23:08:00 följande:

Jag tycker det skulle kunna vara ok, MEN jag tycker då att man skall ändra abortlagen så att alla kvinnor som tex gör abort i v 22 vet om att man kommer att aktivt försöka rädda barnet. Man har då dock självklart rätt att adoptera bort barnet om man av olika skäl inte kan behålla det.

På så vis blir det "abort med garanterat dött foster" fram till och med v 21.

Från v 22 blir det "abort med försök att rädda barnet".

Jag kan inte säga helt säkert om jag verkligen tycker det är en bra idé eftersom jag inte har fakta om hur mycket men för livet de barn får som mot all förmodan överlever från v 22.

Jag kan även tänka mig att en del av de barn som skulle räddas skulle må mycket dåligt av vetskapen att de blivit aborterade, och ev att de får dras med livslånga funktionsnedsättningar när de skulle kunnat vara helt friska om de fått stanna några veckor till i livmodern. Vissa andra kanske skulle vara tacksamma för att de fick en chans till livet, men totalt sett tror jag man skapar mer olycka än lycka.

Det kan väl verkligen inte vara etiskt försvarbart. För barnet! "vi aborterar dig men sen försöker vi rädda livet på dig".

Enligt läkaren från Malmö är det inte möjligt att rädda livet på barn som aborteras i v22. Hade det varit det skulle väl abortgränsen sänkas då det i Sverige inte beviljas abort om barnet kan överleva utanför livmodern. Det måste vara ytterst sällsynt att man gör så här sena aborter och då med särskilda omständigheter. Vanligast sjukdom eller skada hos barn eller mamma.
  • Anonym (Gulp)
    Anonym (Stackars små :() skrev 2017-08-14 23:23:56 följande:

Problemet tycker jag är att barn som aborteras så sent faktiskt lever när de kommer ut isf! Jävligt inhumant och traumatiskt för samtliga inblandade och där räknar jag även in barnet! Deras sista stund är ju inte direkt rofylld. Borde arbetas fram en säkert sätt att få dessa barn att somna in lugnt i livmodern INNAN de föds fram.

• Anonym (Gulp)

Extremt svåra etiska överväganden.

Många skygglappar.

Utöver det du skrev - kan man teoretiskt ha en chans att överleva anser jag att man inte ska tillåta abort. En ordentlig säkerhetsmarginal behövs. Vi vet dessutom nog (kvalificerad gissning) alldeles för lite om ett fosters medvetande för att veta om det aborterade fostret har ett människovärde.

I v 22 anser jag att man har ett människovärde.

Det här ämnet berör mig så djupt och gör mig så ledsen.

• Anonym (Gulp)

...vilket innebär att det enligt min mening inte bara är etiskt försvarbart utan även önskvärt om (jag har inte källgranskat något) någon vill rädda dessa "änglabarn" om mamman exv fått tillstånd till abort som inte är grundat på medicinska skäl hänförliga till fostret.

• Aniiee
    Anonym (Stackars små :() skrev 2017-08-14 23:23:56 följande:

Att barnet lever hör till de extrema undantagen av dessa extrema undantag. Även i vecka 21-22 ges medel för att stoppa graviditeten. Att dessa inte fungerar hör till de extrema undantagen, inte till regeln.

det är för övrigt exakt samma medel som i andra veckor....
Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?