Inlägg från: Anonym (Gulp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gulp)

Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?

Anonym (Stackars små :() skrev 2017-08-14 23:23:56 följande:

Problemet tycker jag är att barn som aborteras så sent faktiskt lever när de kommer ut isf! Jävligt inhumant och traumatiskt för samtliga inblandade och där räknar jag även in barnet! Deras sista stund är ju inte direkt rofylld. Borde arbetas fram en säkert sätt att få dessa barn att somna in lugnt i livmodern INNAN de föds fram.

• Anonym (Gulp)

Extremt svåra etiska överväganden.

Många skygglappar.

Utöver det du skrev - kan man teoretiskt ha en chans att överleva anser jag att man inte ska tillåta abort. En ordentlig säkerhetsmarginal behövs. Vi vet dessutom nog (kvalificerad gissning) alldeles för lite om ett fosters medvetande för att veta om det aborterade fostret har ett människovärde.

I v 22 anser jag att man har ett människovärde.

Det här ämnet berör mig så djupt och gör mig så ledsen.

• Anonym (Gulp)

...vilket innebär att det enligt min mening inte bara är etiskt försvarbart utan även önskvärt om (jag har inte källgranskat något) någon vill rädda dessa "änglabarn" om mamman exv fått tillstånd till abort som inte är grundat på medicinska skäl hänförliga till fostret.

• Anonym (Gulp)

Enl scbs statistik (tror jag det var) är det många av de sena aborterna som görs av sociala skäl. Nästan hälften om jag minns rätt. I vart fall minst 1/3

Minns själv en tråd på fl där en kvinna gjorde abort i 22+6 pga "ingen fast bostad, det skulle inte bli bra" el liknande.

• Anonym (Gulp)
    KillBill skrev 2017-08-15 11:10:53 följande:

Det är många år sedan socialstyrelsen upphörde med att bevilja aborter i vecka 22 och på den tiden socialstyrelsen beviljade så sena aborter (i början av 2 000-talet) så gjordes detta enbart när fostret var gravt missbildat och inte bedömdes livsdugligt.  Idag beviljas bara aborter som är slutförda i vecka 21+6 och i vecka 21 så är socialstyrelsen mycket restriktiv med att bevilja abort och beviljas i huvudsak av medicinska skäl.  

Sorry, skrev fel det var, 21 + 6. D.v.s i slutet av den 22 veckan. Tack för rättelse.

Men statistiken stämmer.

Efter v 18: 38.5 procent orsak sociala probem. Varav 86.7 procent bifall.

www.socialstyrelsen.se/publikationer2015/2015-9-4
  • Anonym (Gulp)

39.1 procent till och med..förlåt, sitter med halsfluss idag och närminnet är sådär. Men jag har ju länkat till källan iaf.

• Anonym (Gulp)

Ur den länkade artikeln:

"? Hen rörde sig och pep, kved litegrann och viftade med armar och ben och hjärtat slog ju också. Så jag gjorde vad jag kunde för att hjälpa barnet med andningen och det man gör med extremt tidigt födda barn, berättar hon."

Nej, hu.

Tidigare abortgräns.

Dags att vakna.

• Anonym (Gulp)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-08-15 15:57:21 följande:

Tycker att tråden bara blir mer och mer obehaglig. Jag är 100% för abort, och tycker att läkaren som försöker rädda fostren gör helfel.

Det man skulle kunna göra för att lösa situationen är att se till att aborterna är avslutade i vecka 21+4 eller 21+5 för att få lite marginal. Men annars tycker jag bara att det är vidrigt av läkarna att försöka rädda oönskade foster!

Ett liv som ligger och piper och sprattlar med armar och ben, som kommer ut i en tid då man kan rädda det, men inte kan få luft, det livet vill nog leva. Ja det är en obehaglig sanning.
  • Anonym (Gulp)
    Anonym (lll) skrev 2017-08-15 16:41:58 följande:

Socialstyrelsen sover alltså?

Jag ska försöka förklara min ståndpunkt så begripligt jag kan.

Socialstyrelsen ör en myndighet och har sina direktiv.

Snarare behövs, enligt min mening, ett uppvaknande från allmänheten. Ett sådant uppvaknande som leder till en stark folkopinion för förändring hos lagstiftaren. Jag är inte mot abortinstitutet, men det bör inte kunna ske så sent att man kan rädda fostret i ett fall av för tidig födelse.

Om det som läkaren och andra skriver stämmer om hur fostret beter sig anser jag (oavsett om man kan avsluta fostrets liv på ett lindrigare sätt) att det är så utvecklat att det är för sent med nuvarande gräns.

Och jag tror personligen att många skulle kunna hålla med mig, men håller känslorna ifrån sig och inte riktigt vill veta - för att det skulle göra för ont. Jag anser alltså inte att folk är obildade eller korkade eller oempatiska bara för att jag skriver i termer som uppvaknande. Tvärtom. Människor är kompetenta varelser i grunden. Men ibland krävs det något som verkligen väcker våra känslor därför att vi inte orkar se.
Svar på tråden Är det etiskt försvarbart att ge livsuppehållande behandling på aborterade foster?