• Anonym (Ledsen)

Dotter vill att jag ska skilja mig

Jag och min man har varit gifta i 5 år. Han har en son på 15 år och jag har en dotter på 17 år. Har även en son på 30 år men han bor såklart inte hemma.

Jag och min man har ett lyckligt äktenskap och han och min dotter har en mycket bra relation till varandra. Relationen mellan min dotter och hans son är dock inte lika bra. Hans son har grov ADHD och detta fick han reda på för 3 år sedan. Han tar medicin för detta och träffar en psykolog då och då.

Pojken är speciell på många sätt. Han tenderar att brusa upp väldigt snabbt och det kan resultera i skrik hemma. Han kastar saker omkring sig och lever rövare. Dessa utbrott kommer inte särskilt ofta och det är något som jag kan leva med, men min dotter säger att hon inte kan det. Hon tycker dessutom att han är otrevlig och tar all uppmärksamhet i familjen.

Pojken har dessutom varit inblandad i ett flertal incidenter som har fått koppling till polisen.

Min dotter säger nu att om inte jag och min man skiljer oss så kommer hon att flytta till sin pappa helt och hållet. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill såklart bo med min dotter men ska jag behöva ge upp min man för det? Det känns så hemskt. Det borde finnas något annat sätt att lösa detta på, men jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.

Notera att det sista jag behöver just nu är elaka kommentarer! Mår väldigt dåligt så det är inte ok att skriva om man ska vara spydig och elak som ett flertal användare här på FL tenderar att vara.

• Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig
  • AndreaBD
    Anonym (Nej) skrev 2017-08-01 10:23:54 följande:
    Du tycker att hon ska läsa på om pojkens diagnos och få mer förståelse för den? Well, det kommer inte hjälpa. Ingen står i längden ut med en person som denna pojke. HAN har problem och det är upp till HONOM och hans föräldrar att fixa det. Det är inte upp till ts 17 åriga dotter.
    Du har väldigt fel där. 1. Föräldrarna lär inte kunna fixa det i nuläget. Han HAR svår ADHD, han fick diagnos sent och utbrott med skrik är något som man absolut inte kan stoppa. Det vore en helt annan sak om man gav sig på dottern. Men om han kastar saker i sitt rum (inte kasta mat i köket om andra är där förstås), om han slår mot en vägg eller en dörr, så är det något som dem flesta tonåringar med ADHD gör. När puberteten väl är över så är det ofta raka motsatsen. Ge det två år, så kommer att han kanske att hänga och inte göra så mycket.

Vaddå ingen står ut? Hon själv säger ju att hon kan leva med det. Och dottern skulle också kunna förstå det, framför allt med perspektivet att det kommer att gå över ganska snart igen.
  • Anonym (Blåluvan)
    Anonym (Nej) skrev 2017-08-01 09:58:28 följande:
    Om du har tänkt på att skada/döda andra människor så har du problem..
    Om du inte vet att de flesta har tänkt skadetankar i tillräckligt utsatta lägen i livet så är det nog mest du som har problem. Nämligen okunskap.

Vissa skadar sig själva, andra slår utåt. Jag tänkte på att dö själv också men på något vis har jag aldrig lyckats se logiken i att det är jag som ska dö för att andra behandlar mig illa. 

Och tanken ser jag som fri. Det är förmågan att visualisera som gör att jag inte behöver utföra den sortens handlingar. För att man då tänker på konsekvenserna också. 
  • AndreaBD

Som sagt, TS, låt dig inte utpressas av dottern. Ta istället ett snack med henne och säg att alla måste kompromissa. Det finns många möjligheter för att hon ska kunna få lite mera lugn och ro. Hon kan vara lite mera hos pappa, pojken kan vara hos en kontaktfamilj eller liknande en helg i månaden. Det finns säkert fler möjligheter. Små förändringar är ofta bättre än radikala steg. Och förklara för henne också att ungdomar med ADHD är som värst just i den åldern. Det kommer att bli bättre ganska snart. Men om din man överger pojken nu, så kommer han att ångrar det. Och det kommer nog att påverka er relation negativt också. Förutom om pojken fortsätter med kriminella saker eller tar droger. Då skulle jag skicka honom till nåt behandlingshem genast. I det läget är det ingen idé att daltas. Men så länge det bara är "humör" - det kan, just i den åldern, inte kontrollera så bra.

• Anonym (Li)
    AndreaBD skrev 2017-08-01 10:27:02 följande:

Jo, jag förstår situationen. Har själv två barn med ADHD och en son emellan som inte har det. Och han har inte haft det lätt heller. Tidvis har han försökt kräva att få vara hos pappa när lillasyster är hos mamma och tvärtom. Det gick vi inte med på, vi behövde vila också. Så farligt var det inte. Vi tyckte han kunde ignorera henne och inte låta sig provoceras. Och jag tycker det är ganska nyttigt för barn att lära sig att ta lite hänsyn också. Det är lätt att använda det som ursäkt om man vet att syskonet har en diagnos. Även syskon utan diagnos kan vara påfrestande ibland.

Samtidigt tycker jag att beror på hur situationen är. Det beror på om någon behöver vara rädd. Då skulle fundera på att hitta en annan lösning. Och boendet måste vara lämpligt. Hur ser det ut, har dottern möjlighet att dra sig tillbaka och slippa honom? I så fall tycker jag det är lite överdrivet att klaga. Pojken är bara 15, han måste ju kunna bo hemma. Hon är 17, vem vet hur länge hon bor kvar hemma. Det hänger också mycket på hur pojkens utbrott ser ut. Brusar han bara upp och skriker lite eller är det mer aggressivt?

Kanske kan ni hitta en kompromiss? Hon kan vara lite mera hos pappa, pojken kan vara mera hos sin mamma eller på korttidsboende nån helg, kontaktfamilj?

Men herregud?!! Stackars ditt mellanbarn..
  • Anonym (R)
    Anonym (Li) skrev 2017-08-01 16:47:28 följande:

Men herregud?!! Stackars ditt mellanbarn..

Håller med. Speciellt resonemanget "vi behöver också vila" samt "det är inte så farligt" snacka om ego och att förringa barnets känslor totalt.
  • Anonym (Li)

Rent krasst ber din dotter att du ordnar så att hon slipper pojken, eller så får hon ta tag i detta själv (att leva utan honom) = flytta till pappa.

Hon ger dig två alternativ att antingen fixar du detta eller så gör hon det själv. Och antingen så väljer du att bli särbo i ett par år tills hon flyttar hemifrån (räkna på 2-6 år beroende på vart ni bor och hur enkelt hon kan få bostad+gå runt), eller så får du helt enkelt släppa henne till hennes pappa.

Men tja... väljer du att INTE bli särbo så är det faktiskt så att du prioriterar din styvson och man framför din egen dotter. Är du särbo ett tag prioriterar du både din man OCH dotter. Dessutom får sonen gott med tid med sin far. Personligen ser jag särbo lösningen som den bästa och den jag själv hade valt i en sådan situation. Den är ju bara temporär.

Men, se inte inlägget som en attack ts. Försöker bara få dig få upp ögonen och tankarna snurra lite.

• viseversa
    AndreaBD skrev 2017-08-01 10:27:02 följande:

Jo, jag förstår situationen. Har själv två barn med ADHD och en son emellan som inte har det. Och han har inte haft det lätt heller. Tidvis har han försökt kräva att få vara hos pappa när lillasyster är hos mamma och tvärtom. Det gick vi inte med på, vi behövde vila också. Så farligt var det inte. Vi tyckte han kunde ignorera henne och inte låta sig provoceras. Och jag tycker det är ganska nyttigt för barn att lära sig att ta lite hänsyn också. Det är lätt att använda det som ursäkt om man vet att syskonet har en diagnos. Även syskon utan diagnos kan vara påfrestande ibland.

Samtidigt tycker jag att beror på hur situationen är. Det beror på om någon behöver vara rädd. Då skulle fundera på att hitta en annan lösning. Och boendet måste vara lämpligt. Hur ser det ut, har dottern möjlighet att dra sig tillbaka och slippa honom? I så fall tycker jag det är lite överdrivet att klaga. Pojken är bara 15, han måste ju kunna bo hemma. Hon är 17, vem vet hur länge hon bor kvar hemma. Det hänger också mycket på hur pojkens utbrott ser ut. Brusar han bara upp och skriker lite eller är det mer aggressivt?

Kanske kan ni hitta en kompromiss? Hon kan vara lite mera hos pappa, pojken kan vara mera hos sin mamma eller på korttidsboende nån helg, kontaktfamilj?

Omg. Du skiter ju fullständigt i ditt mellansvensk känslor. Fy fan vad vidrigt. Stackars barn.
  • AndreaBD

Och vad vet ni om hur "illa" det var?  Storebror, som har svår ADHD störde ju inte honom alls. Men lillasyster. Och ofta var det på den nivån: "Mamma, hon kallade mig för lillebror!"  Eller att hon kunde vissa saker bättre än han! Vad ska jag göra? Få henne att vara sämre på bowling och liknande?

Och han var 10 när vi skiljde oss, och lillasyster 8. Han behövde ju inte umgås med henne hela tiden heller, och de hade förstås var sitt rum hos båda. Visst, det kan säkert vara tungt att ha två syskon med ADHD, men han säger numera (han är 23 nu) att han inte hade några större problem med att de fick så mycket uppmärksamhet, eftersom han själv inte gillar så mycket uppmärksamhet.

• Anonym (Nej)
    AndreaBD skrev 2017-08-01 12:10:09 följande:

Du har väldigt fel där. 1. Föräldrarna lär inte kunna fixa det i nuläget. Han HAR svår ADHD, han fick diagnos sent och utbrott med skrik är något som man absolut inte kan stoppa. Det vore en helt annan sak om man gav sig på dottern. Men om han kastar saker i sitt rum (inte kasta mat i köket om andra är där förstås), om han slår mot en vägg eller en dörr, så är det något som dem flesta tonåringar med ADHD gör. När puberteten väl är över så är det ofta raka motsatsen. Ge det två år, så kommer att han kanske att hänga och inte göra så mycket.

Vaddå ingen står ut? Hon själv säger ju att hon kan leva med det. Och dottern skulle också kunna förstå det, framför allt med perspektivet att det kommer att gå över ganska snart igen.

Och? Dottern är 17 år, hon ska inte behöva stå ut med kaos i sitt eget hem!

Nej, dottern kan uppenbarligen INTE leva med det. Vadå kommer gå över? Det vet man väl aldrig hur länge det är dit.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Blåluvan) skrev 2017-08-01 12:13:20 följande:

Om du inte vet att de flesta har tänkt skadetankar i tillräckligt utsatta lägen i livet så är det nog mest du som har problem. Nämligen okunskap.

Vissa skadar sig själva, andra slår utåt. Jag tänkte på att dö själv också men på något vis har jag aldrig lyckats se logiken i att det är jag som ska dö för att andra behandlar mig illa. 

Och tanken ser jag som fri. Det är förmågan att visualisera som gör att jag inte behöver utföra den sortens handlingar. För att man då tänker på konsekvenserna också. 

Du kan ju intala dig själv hur mycket du vill att det är normalt att tänka på att döda andra.
Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig