• Anonym (Ledsen)

Dotter vill att jag ska skilja mig

Jag och min man har varit gifta i 5 år. Han har en son på 15 år och jag har en dotter på 17 år. Har även en son på 30 år men han bor såklart inte hemma.

Jag och min man har ett lyckligt äktenskap och han och min dotter har en mycket bra relation till varandra. Relationen mellan min dotter och hans son är dock inte lika bra. Hans son har grov ADHD och detta fick han reda på för 3 år sedan. Han tar medicin för detta och träffar en psykolog då och då.

Pojken är speciell på många sätt. Han tenderar att brusa upp väldigt snabbt och det kan resultera i skrik hemma. Han kastar saker omkring sig och lever rövare. Dessa utbrott kommer inte särskilt ofta och det är något som jag kan leva med, men min dotter säger att hon inte kan det. Hon tycker dessutom att han är otrevlig och tar all uppmärksamhet i familjen.

Pojken har dessutom varit inblandad i ett flertal incidenter som har fått koppling till polisen.

Min dotter säger nu att om inte jag och min man skiljer oss så kommer hon att flytta till sin pappa helt och hållet. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill såklart bo med min dotter men ska jag behöva ge upp min man för det? Det känns så hemskt. Det borde finnas något annat sätt att lösa detta på, men jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.

Notera att det sista jag behöver just nu är elaka kommentarer! Mår väldigt dåligt så det är inte ok att skriva om man ska vara spydig och elak som ett flertal användare här på FL tenderar att vara.

• Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig
  • Anonym (Ge flickan en chans!)

TS, jag tycker att du ska låta göra vad som är bäst för henne. Jag har växt upp med ett (hel)syskon med diagnos, och jag hade det extramt svårt under stora delar av uppväxten, som värst var det under tonårstiden. Jag mådde så dåligt av mina hemförhållanden och min vanmakt att förändra situationen att jag gjorde ett par självmordsförsök och slutligen rymde hemmifrån. När jag till sist kom hem igen så fick jag äntligen flytta hem till min far, och det är det enda som räddade oss som familj.

• AndreaBD
    Anonym (Majken) skrev 2017-08-01 23:25:51 följande:
    Ja den diagnosen och kriminalitet hör tyvärr ofta ihop. Min man har ADHD och han har tyvärr sådana utbrott. Väldigt sällan dock. Han säger att det lixom bubblar i kroppen på honom och att han inte kan kontrollera sig. Han hamnade ofta i trubbel som yngre på grund av att han fick sådana utbrott. Men det är många år sedan nu. Sen brukar det vara en skillnad på om man är tjej eller kille med ADHD, problematiken brukar skiljas endel.
    Då medicinerar han inte? Jag känner många vuxna med ADHD, men ingen som medicinerar har utbrott.
  • AndreaBD

Jag tänkte på en annan sak: Jag är inte säker att det verkligen är pojken som är problemet. Varför vill dottern att mamman ska skilja dig? Det skulle ju inte behövas. Det låter mer som om hon vill ha mamma till sig själv, eller som om hon hoppas att hennes föräldrar blir ihop igen.

Jag tycker det är väldigt ovanligt och oroande att hon vill att mamma skiljer sig, trots att mamman har hittat en bra partner som hon älskar. Mina tre barn skulle ALDRIG ens tänka tanken eller yttra något sånt. Trots ADHD-impulsivitet. Något är konstigt här. Antigen är den här tjejen väldigt egocentrisk eller så har hon någon konkret plan där mannen, samt son, inte passar  in i bilden.

• KlunsSmurfen
    Anonym (dottern viktigast) skrev 2017-07-31 20:40:23 följande:
    Ok, jag uttryckte mig dumt, förlåt. Jag menar bara att din dotters känslor måste få komma före dina.

Du vill bo med din man och din dotter, det förstår jag. Men mannen har en son som dottern inte vill bo med. Så alternativen du har är 1, du och dottern flyttar 2, endast dottern flyttar eller 3, mannen slänger ut sonen.

3 är ju inget alternativ.
    Du vill ha kvar din man och din dotter, så det enda alternativ som fungerar är ju nummer 2. Om din dotter absolut inte kan stå ut hemma.

Det handlar ju inte om DIG att dottern flyttar heller, hon väljer inte bort DIG. Hon väljer bort styvbrorsan. Så du måste inte känna dig sårad, även om man såklart inte rår för sina känslor.
    Håller med och innebär det inga problem gör henne med att bo hos pappa har mamma inte så mycket att säga till om, hon är tillräckligt gammal att bestämma själv.

Om barnet inte trivs och inte får flytta till pappa så prioriterar mamma sina egna känslor och behov.
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-07-31 20:17:55 följande:

Jag och min man har varit gifta i 5 år. Han har en son på 15 år och jag har en dotter på 17 år. Har även en son på 30 år men han bor såklart inte hemma.

Jag och min man har ett lyckligt äktenskap och han och min dotter har en mycket bra relation till varandra. Relationen mellan min dotter och hans son är dock inte lika bra. Hans son har grov ADHD och detta fick han reda på för 3 år sedan. Han tar medicin för detta och träffar en psykolog då och då.

Pojken är speciell på många sätt. Han tenderar att brusa upp väldigt snabbt och det kan resultera i skrik hemma. Han kastar saker omkring sig och lever rövare. Dessa utbrott kommer inte särskilt ofta och det är något som jag kan leva med, men min dotter säger att hon inte kan det. Hon tycker dessutom att han är otrevlig och tar all uppmärksamhet i familjen.

Pojken har dessutom varit inblandad i ett flertal incidenter som har fått koppling till polisen.

Min dotter säger nu att om inte jag och min man skiljer oss så kommer hon att flytta till sin pappa helt och hållet. 

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill såklart bo med min dotter men ska jag behöva ge upp min man för det? Det känns så hemskt. Det borde finnas något annat sätt att lösa detta på, men jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.

Notera att det sista jag behöver just nu är elaka kommentarer! Mår väldigt dåligt så det är inte ok att skriva om man ska vara spydig och elak som ett flertal användare här på FL tenderar att vara.

Du har haft barn i 30 år och har betydligt mer erfarenhet jämför med erfarenheten och mognaden en 17-åring som inte varit med och uppfostrat har.
    Det är svårare att hantera sina egna känslor och en 15-åring med ADHD för en 17-åring, vid den åldern hade det kunnat gå mej på nerverna rejält.

Jag är betydligt äldre än din dotter så jag klarar antagligen av det betydligt bättre, jag är vuxen, kan bestämma mer och är antagligen bättre på att ta kontroll men kanske ändå hade behövt gå en föräldrakurs för att klara av en 15-åring med "grov ADHD".
  • KlunsSmurfen
    Kuddebarn skrev 2017-07-31 20:48:50 följande:

Be din man ta tag i pojkens problem så dottern trivs hemma! Din dotter ska inte behöva flytta för att pojken beter sig dåligt. Det är HAN som har problem, inte hon. I alla fall inte enligt det som framgår här.

Men vems hus/lägenhet/whatever är det från början?

En 15-åring med grov ADHD och av någon anledning märktes det först för 3 år sen (gör det betydligt värre), det går ut över hela familjen så jag förstår inte riktigt vad du menar med "Det är HAN som har problem, inte hon."
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Nej) skrev 2017-07-31 20:35:27 följande:
    Du är för hård mot ts.

Dock så håller jag med dig om att det borde vara ok att dottern flyttar till pappan, om det nu inte är absolut viktigt för ts att bo ihop med dottern.

Dock så är det ju inte alls säkert att hon "snart" flyttar hemifrån. Många flyttar hemifrån efter 20 års åldern pga bostadsbrist osv. Så det kan ta länge.

Dottern är omogen som kommer och ställer såna här ultimatum. Hon säger praktiskt taget: välj mig eller din man. Barn ska inte bestämma över föräldrars relationer. Det är osunt. Jag tycker att flickan får ta och växa upp och försöka gå med på att arbeta fram lösningar istället för att fly undan problemen. Eller ska hon aldrig mer träffa pojken?! Det tror jag inte på.
    Det ultimatumet gäller om hon ska bo kvar hemma men hon har en annan lösning,  bo hos pappa
    "Barn ska inte bestämma över föräldrars relationer."
    Flyttar hon till pappa så gör hon ju inte det och det är inte föräldrars relation det gäller utan den ena förälderns son som vänder upp och ner på tillvaron.

"Jag tycker att flickan får ta och växa upp och försöka gå med på att arbeta fram lösningar istället för att fly undan problemen"
    Pojkens pappa verkar ju inte kunnat lösa problemen särskilt bra men en 17-åring ska göra det?
    Ja, hon får väl växa upp, få mer erfarenhet av livet och barn med ADHD så hon kan lösa det bättre men det är ju lite väl sent då.

Mammas beslut verkar skapa problem för henne, ska hon tvingas bo kvar och inte sätta gränser för att man inte kan "fly undan" problem som föräldrarna skapat åt henne när hon kan lösa det på annat sätt? Det borde inte vara hennes problem.
    Hade det varit hennes bror och föräldrarna bor tillsammans hade det varit en annan sak men hon har alternativ och är tillräckligt gammal för att få välja själv.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Nej) skrev 2017-07-31 21:00:06 följande:
    Det är inte hälsosamt att försöka reglera vem ens förälder ska vara tillsammans med. Vart har du fått det ifrån?

Istället för att flickan sticker iväg kan hon ta sig i kragen och vara med på att arbeta fram en lösning.
    Föräldrarna borde ha gjort det vid det här laget men dottern ska fixa det som föräldrarna uppenbarligen misslyckats med?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Sluta dalta.) skrev 2017-07-31 22:20:26 följande:

Din dotter är snart vuxen. Om hon nu inte klarar av att bo tsm med din styvson så får hon väl flytta då. Jag förstår om det blir jobbigt för dig, men en 15 åring med grov adhd har det knappast lättare. Om hon inte utvecklat den empatin än är det okej. Om några år har hon förhoppningsvis det och inser hur egoistiskt hon själv betedde sig.

Det sämsta du kan göra i detta läge är iaf att ge efter. Var tydlig med att du älskar henne och att hon är det viktigaste i ditt liv, men att man som vuxen inte kan lämna någon bara för att det blir lite jobbigt eller svårt. Att du och din man förhoppningsvis kommer leva tillsammans resten av livet, medan hon snart kommer skaffa sig ett eget boende och egna relationer och att du kommer stötta henne även om hon väljer någon du inte gillar. För det är så man behandlar sin familj och om hon väljer bort er en period är det okej..

Och det jag skrev borde ju du själv känna är rätt? Vill du lämna din man för att bo med din dotter som kanske väljer att flytta om ett år? Det är ju inte direkt ovanligt att en 17-18åring hittar en kille med eget boende och mer eller mindre flyttar dit..... Och efter gymnasiet är ju chansen ännu större.

Och som sagt, ju mer hon mognar ju större är ju chansen att hon kan acceptera hans beteende och ju äldre han blr att han beter sig bättre. Om fem år kanske de är bästa vänner liksom....

Fundera på det fetade en stund, är det inte viktigt att lära barn att sätta gränser och lämna en relation om det blir för jobbigt?

Dottern har inget ansvar för grabben och det är ju inte direkt så att hon sviker honom, att det är jobbigare för honom är inte relevant. Det kanske blir lättare för honom om hon flyttar. Vad är det för empati som saknas om man vill flytta i den situationen?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Sluta dalta.) skrev 2017-07-31 22:26:20 följande:

Och till vissa andra: många tonåringar i den åldern vill flytta av tusen olika skäl. Småsyskon, jobbiga föräldrar, tråkiga föräldrar, regler, osv osv osv osv.

Det SÄMSTA en förälder kan göra är att sluta vara förälder. Bor föräldrarna tsm får barnet acceptera läget. Är föräldrarna skilda får barnet acceptera läget eller flytta till den andra föräldern om båda föräldrarna är ok med det. För det är så man gör som förälder. Man lyssnar på gnället men sen bestämmer man. En tonåring bestämmer inte. De som fick det är vidriga vuxna.

Nej man lyssnar på gnället och sen tar man hänsyn till barnets bästa och lär sig lagen, inte enbart ens egna känslor och, vilja de föräldrarna är vidriga föräldrar.
    När ska det gå in i huvudet på folk att en förälder inte står över lagen?
    Barn vill inte umgås med fadern - Barnrätt - Lawline

Till att börja med så ska i alla lägen barnets bästa tas hänsyn till när det kommer till frågor gällande vårdnad, boende och umgänge. Man tar även hänsyn till barnets vilja med visst beaktande av ålder och mognad, 6 kap. 2a § FB. Umgängesrätten är barnets rättighet och inte föräldrarnas. Föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att umgänget med föräldern som barnet inte bor med så långt som möjligt tillgodoses. Du som boförälder kan också med fördel uppmuntra barnet till umgänge med fadern, 6 kap. 15 § FB.

Av förarbeten framgår att det är barnets intresse som i störst utsträckning ska tillgodoses, en förälder har alltså ingen absolut rätt till umgänge med sitt barn och barnet har heller ingen plikt att umgås med en förälder. Beslutet ska enbart grunda sig på vad som är bäst för barnet i fråga - och man beaktar samtliga omständigheter i varje enskilt fall. Man tar idag också mycket större hänsyn till barnets egen vilja i t.ex. domstol, också med beaktande av mognad och ålder, SOU 2005:43.

Med tanke på att det är en mycket komplex fråga så framkommer inget direkt svar ur rättspraxis heller utan bedömningen kan vara mycket olika från fall till fall beroende på omständigheterna i det enskilda fallet.

Sammanfattningsvis, så ska man inte utsätta barnet för vad som inte kan anses vara för dennes bästa och barnet har heller ingen plikt att umgås med en förälder. Förslagsvis kan eventuellt du och pappan komma överens och avtala om detta på egen hand, alternativt söka hjälp av rätten.

- Anna Nordlander

www.lawline.se/answers/barn-vill-inte-umgas-med-fadern

Gemensam vårdnad och vårdnadshavares möjlighet at flytta - Barnrätt - Lawline

"Separerad sen 6 år. Två barn 14 o 17 år som fram tills mars bott varannan vecka. Då vill den minsta bo hos mig på veckorna o helger hos pappa. Har varit struligt hos pappa i ca 2 år pga nya familjemedlemmar, bråk, tjafs o ett nytillkommet syskon."

Det är många gånger svårt att säga hur rätten i en rättslig process skulle ta ställning i en särskild familjefråga. Det man kan säga är att de tar stor hänsyn till vad barnet själv önskar, framförallt om barnet är större. Inledningsvis vid en process har man samtal med barnet om hur dennes situation ser ut och hur barnet själv ställer sig till konflikten. Uppger barnet att denne inte vill bo hos en av föräldrarna och detta praktiskt fungerar för föräldrarna, lyssna normalt rätten på barnets vilja och beslutar därefter.

Det är av största vikt att föräldrar samarbetar när det gäller allt som rör barnet. Det finns stora möjligheter att nå samarbete genom tidigare instanser än att vända sig till rätten. Kommunen erbjuder samarbetssamtal för föräldrar att komma överens om barns ekonomi, boende och liknande frågor. Där får man veta vilka rättigheter barnet och föräldrarna har. Detta kostar inte något och brukar många gånger bli bra. Det är viktigt att veta att en förälder idag inte har så stor rätt till sina barn, utan det är barnet som ska ha rätt till sin förälder. Detta innebär att om en 14-åring bestämt uppger att denne vill bo hos en av sina föräldrar och den föräldern säger att det fungerar, tas sällan hänsyn till den andre förälderns önskemål. Myndigheter anser att en 14-åring har rätt att få bestämma det själv om möjligheten kan ges.

När ett barn får fatta ett sådant beslut kan det många gånger väcka en stor besvikelse hos den föräldern som känner sig bortvald. Det är därför av största vikt att barnets boendeförälder uppmuntrar till kontakten med umgängesföräldern. Den hjälpen kan man också få genom kommunens samarbetsenhet.

Min rekommendation är därmed att ni vänder er till kommunen och ser vilken hjälp de kan erbjuda er. Domstolen hjälper er med ett beslut i frågan men inte med ert samarbete.

-Jennie Nilsson

www.lawline.se/answers/kan-ett-barn-tvingas-till-att-bo-hos-sin-foralder

• KlunsSmurfen
    Anonym (Majken) skrev 2017-08-01 09:21:21 följande:
    För att hon ska få mer förståelse och inblick i diagnosen. Och kanske lära sig hantera det på ett annat sätt. Det klart hon ska bo hos sin pappa om hon trivs bättre där, men det är väl en anledning att hon bor hos sin mamma nu?
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/17951/2010-3-6.pdf
    sv.wikipedia.org/wiki/Trotssyndrom
    www.familjeliv.se/forum/thread/50648159-nagon-mer-som-har-barn-med-adhd-trotssyndrom
Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig